نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه آموزش و مترجمی زبان انگلیسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 استادیار گروه زبانشناسی همگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
در پژوهش حاضر سعی بر آن بوده است تا با استفاده از نظریة عمومی طنز کلامی آتاردو (2020)، به بررسی و تحلیل درونمایه جوک پرداخته شود. دادههای پژوهش حاضر شامل 400 جوک است که در یک بازۀ سه ماهه از شبکههای مجازی و نرمافزارهای پیامرسان مانند تلگرام و واتساپ جمعآوری شده است. تحلیل داده به صورت توصیفی و تحلیل محتوا با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شده است. علاوه بر این به منظور ارزیابی معناداری متغیرهای پژوهش از آزمون خیدوی پیرسون و برای بررسی شدت ارتباط بین متغیرها از آزمون کرمر استفاده شده است. آنچه در این پژوهش مطرح میشود شناسایی الگوهای رایج در ساخت جوکهای زبان فارسی و تعیین الگوی برتر براساس میزان خندهداری است. پس از تحلیل دادههای پژوهش سه الگوی رایج شناسایی شد و پس از تهیه پرسشنامه شامل 30 جوک برگرفته از هر یک از الگوهای مذکور و مشارکت 125 نفر با متغیرهای اجتماعی گوناگون از قبیل میزان تحصیلات، سن و جنسیت، الگوی برتر بر اساس معیار میزان خندهداری شناسایی شد.
کلیدواژهها
موضوعات