با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
زبان‌شناسی اجتماعی
آموزش برخط حروف اضافه‌ی زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان با استفاده از رویکرد شناختی و ابزار پویانمایی: تحلیل تأثیر متغیرهای اجتماعی

آرزو نجفیان؛ معصومه حقی؛ فاطمه یوسفی راد؛ رضامراد صحرایی

دوره 6، شماره 2 ، خرداد 1402، ، صفحه 87-99

https://doi.org/10.30473/il.2023.67416.1593

چکیده
  با فراگیرشدن ویروس کرونا و اجبار به آموزش مجازی و برخط، تدریس زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان نیز از این قاعده مستثنی نماند و مدرسان را با چالش‌های جدیدی در آموزش وجوه مختلف زبان فارسی مواجه ساخت . یکی از این وجوه، آموزش حروف اضافه به‌عنوان مقوله‌هایی چندمعنا بود. در کتاب‌های آموزش زبان، غالباً معانی این حروف به‌صورت فهرست‌وار ...  بیشتر

زبان و فرهنگ
مطالعة میان‌فرهنگی خاستگاه زیستی استعاره‌های مجازبنیاد دست و پا در زبان‌های فارسی و انگلیسی

زهرا براتی؛ بلقیس روشن؛ شیرین پورابراهیم؛ فاطمه یوسفی راد

دوره 6، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.30473/il.2023.65071.1557

چکیده
  پژوهش حاضر، با ارائة تحلیلی معنایی، به مطالعة میان‌فرهنگی استعاره‌های مجازبنیاد دست و پا در زبان‌های فارسی و انگلیسی می‏پردازد. روش پژوهش از نوع اکتشافی است و داده‌های آن شامل 32 عبارت استعاری متعارف حاوی بدن‌واژه‌های دست و پا برگرفته از اصطلاحات موجود در فرهنگ رایگان است که معادل فارسی آن‌ها براساس فرهنگ معاصر هزاره انگلیسی-فارسی ...  بیشتر

زبان‌شناسی اجتماعی
نقشة راه مطالعات نام‌شناسی: از رویکرد سنتّی تا رویکرد شناختی- اجتماعی

بهمن زندی؛ سید محمود متشرعی؛ فاطمه یوسفی راد

دوره 4، شماره 2 ، خرداد 1400، ، صفحه 11-28

https://doi.org/10.30473/il.2021.57361.1432

چکیده
  زبان‌شناسی اجتماعی با اتخاذ دیدگاه هم‏زمانی، نام‏شناسی را از دانشی کهن‌گرا به دانشی برای مطالعة اجتماع معاصر تبدیل کرده است. البته نمی‏توان نقش نام‏ها را در شکل‌دهی به ساخت‌شناختی افراد نیز نادیده گرفت، لذا از آنجا که «نام» یک عنصر زبانی چندبعدی است، زبان‏شناسان شناختی نیز به این موضوع علاقه نشان می‌دهند. البته ...  بیشتر

رویکردی شناختی‌اجتماعی به چندمعنایی واژگانی مطالعة موردی: «جیگر»

سید محمود متشرعی؛ فاطمه یوسفی راد

دوره 3، شماره 1 ، اسفند 1398، ، صفحه 59-74

https://doi.org/10.30473/il.2020.48036.1285

چکیده
  این مقاله به بررسی چندمعنایی واژة «جیگر» در زبان فارسی در چارچوب زبان‌شناسی شناختی اجتماعی می‌‌پردازد، با این هدف که نشان دهد رویکرد زبان‌شناسیِ شناختی‌اجتماعی بهتر از رویکرد زبان‌شناسیِ شناختی می‌‌تواند از عهدة تبیین انعطاف در معانی مختلف واژه‌‌‌های چندمعنا برآید. در زبان‌شناسیِ شناختی چندمعنایی واژگانی را نمی‌توان ...  بیشتر