با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 دانشیار آموزش زبان فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

چکیده

رفتارهای میان‌فردی مثبت در فضای آموزشی می‌تواند بر افزایش انگیزۀ دانشجویان برای مشارکت در بحث‌، یادگیری و برقراری تعامل مثبت تأثیر بگذارد. یکی از این رفتارهای تأثیرگذار نوازه‌ها هستند که می‌توانند احساس خودارزشمندی به مدرس و دانشجویان بدهند و در افزایش انگیزه و ایجاد تعاملی دوستانه به آنان کمک کنند. در این پژوهش، با الهام از مفهوم نوازه در نظریۀ تحلیل رفتار متقابل، نوازه‌های ادبی مطرح شدند تا مشخص شود در محیط‌های آموزشی دانشجویان رشته‌های تحصیلی گوناگون به‌عنوان نوازه‌گیر کدام‌یک از نوازه‌های ادبی یا غیرادبی را ترجیح می‌دهند. بدین‌منظور، در مطالعۀ حاضر به طراحی و اعتباریابی مقیاس ارزیابی ترجیحات نوازه‌‌گیری ادبی و غیرادبی دانشجویان پرداخته شد. مقیاس محقق‌ساختۀ ارزیابی ترجیحات نوازه‌گیری ادبی و غیرادبی، در سه مرحلۀ مرور مطالعات و الگوگیری، گزینش آثار ادبی مرتبط با نوازه‌ها و موقعیت‌های تعاملی میان مدرس و دانشجو تکمیل شد. با انتشار برخط و نمونه‌گیری در دسترس، 411 دانشجو (133 مرد، 278 زن) در مقاطع و رشته‌های تحصیلی گوناگون به مقیاس پاسخ دادند. با تأیید نرمال بودن داده‌ها، آزمون هارمن و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، مشخص شد مقیاس مذکور دارای روایی مطلوبی است. همچنین از طریق آلفای کرونباخ، پایایی کل مقیاس 93/0 محاسبه شد؛ از این‌رو مقیاس دارای پایایی و روایی مناسبی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Amini, A. (2017). Examining psychological reactance and stroke in teacher success from Iranian EFL learners’ viewpoints (Unpublished master’s thesis). Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
Amouzegar, E. (2016). Examining the roles of stroke, willingness to communicate, and motivation in English language achievement: A case of Iranian EFL learners (Unpublished master’s thesis). Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
Berne, E. (1988). Games people play. Grove.
Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (pp. 136-162). Sage.
Firooziyan Pour Esfahani, A., Pishghadam, R., & Naderi, S. (2020). Examining English teachers’ stroke perception from language learners: A mixed methods study on gender. Journal of Foreign Language Research, 9(3), 927-958 [in Persian].
Francis, D., & Woodcock, M. (1996). The new unblocked manager: A practical guide to self-development. Gower Publishing, Ltd.
Gao, Y. (2021). Toward the role of language teacher confirmation and stroke in EFL/ESL students’ motivation and academic engagement: A theoretical review. Frontiers in Psychology, 12, 1-8.
Ghandehari Nezhad, A. (2019). Sensory strokes and teacher credibility in foreign language achievement: A case of Iranian EFL learners (Unpublished master’s thesis). Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
Hajmomen, H., & Salehbek, M. (2015). The structure of identifying the manifestations of literariness: Esthetical approach. Wisdom and Philosophy, 11(42), 37-54 [in Persian].
Hintaw Abdulhussein, S. (2017). A quantitative study on Iraqi EFL learners’ conceptions of stroke with respect to teachers’ age (Unpublished master’s thesis).  Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
Hintaw Abdulhussein, S., Pishghadam, R., & Sakhtkar Haddadi, M. (2022). Iraqi EFL learners’ conceptions of strokes with respect to teachers’ age. Transactional Analysis Journal, 52(2), 159-171.
Hosseini, S. (2016). EFL teachers’ perceptions of stroke and their application in any class: A case of Iranian private English institutes (Unpublished master’s thesis). Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
Imani, M. (2022). Investigating the stroke preferences of undergraduate students in terms of gender and field of study: A case of literary and non-literary strokes. (Unpublished master’s thesis). Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran [in Persian].
Imani, M., Pishghadam, R., & Ebrahimi, S. (2023). An investigation of gender effects on students’ preferences for literary and non-literary strokes. Journal of Woman in Culture and Art, 14(4), 627-652 [in Persian].
Irajzad, F. (2015). Stroke analysis of Persian, Arabic, and English teachers: A case of female teachers in the context of Iranian schools (Unpublished master’s thesis). Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
Jabbar Al Jaeed, Z. (2017). Examining Iraqi EFL students’ conceptions of stroke: A case of gender (Unpublished master’s thesis). Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
Kaveh, M., & Afrashi, A. (2019). Formulaic language and its role in Persian language teaching. Language Studies, 10(1), 99-122. [In Persian]
Kormi, S. (2018). Development and validation of willingness to receive stroke scale and examining its relationship with L2 willingness to communicate, motivation, and foreign language achievement: A case of Iranian EFL learners (Unpublished master’s thesis).  Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
Noorbakhsh, Z. (2016). Stroke and gender identity in teacher success: A case of Iranian EFL teachers (Unpublished master’s thesis). Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
Pishghadam, R., Ebrahimi, S., & Tabatabaeian, M. S. (2019). A novel approach to psychology of language education. Ferdowsi University of Mashhad Press [in Persian].
Pishghadam, R., & Farkhondefal, E. (2017). From navazesh (physical strokes) to navazeh (mental strokes): A look into the concept of stroking in teaching a second language. Language and Translation Studies, 49(4), 1-13 [in Persian].
Pishghadam, R., & Khajavi, G. (2014). Development and validation of the student stroke scale and examining its relation with academic motivation. Studies in Educational Evaluation, 43, 109-114.
Rajabnejad, F., Pishghadam, R., & Saboori, F. (2017). On the influence of stroke on willingness to attend classes and foreign language achievement. Applied Research on English Language. 6(2), 141-158.
Sakhtkar Haddadi, M. (2017). What strokes you may not stroke me: Designing and validating learner stroke quotient scale and examining Iranian EFL learners’ conceptions of stroke (Unpublished master’s thesis). Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
Song, Z. (2021). Teacher stroke as a positive interpersonal behavior on English as a foreign language learners’ success and enthusiasm. Frontiers in Psychology, 12, 1-4.
Solomon, C (2003). Transactional analysis theory: The basics. Transactional Analysis Journal, 33(1), 15-22.
Sharif, F. (2017). The relationship among fear of negative evaluation, willingness to communicate, and student stroke in Iranian EFL learners. (Unpublished master’s thesis). Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
Stewart, I., & Joines, V. (1987). TA: A new introduction to transactional analysis. Life space.
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (1996). Using multivariate statistics (3rd Ed.), Harper Collins.
Ulman, J. B. (2001). Structural equation modeling. In B. G. Tabachnizk & L.S. Fidell (Eds.), Using multivariate statistics (4th ed., pp. 653-771). Allyn & Bacon.
Yazdanpour, H. (2015). Teacher stroke scale and examining ITS relationship with burnout (Unpublished master’s thesis). Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.