نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه زبان وادبیات عربی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 استادیار گروه زبانشناسی دانشگاه پیامنور
چکیده
با شیوع بیماری کرونا از اسفندماه 1398 یکی از برنامههای پیشگیرانه، تعطیلی آموزش حضوری و توسعه آموزش برخط بودکه چون در مدارس سابقهای نداشت نه تنها دانشآموزان که حتی بسیاری از معلمان را با مشکلاتی مواجه ساخت. با عدم امکان حضور دانش آموزان در مدرسه تعامل اجتماعی دانشآموز-دانشآموز و دانشآموز-معلم بسیار کاهش یافت؛ تغییر مطالبات و مزایای تعامل اجتماعی بهویژه دگرگونی بنیادی ارتباط زبانی وضعیت تحصیلی دانشآموزان، مانند تنیدگی و اشتیاق تحصیلی آنها را متاثر کرد. در پژوهش حاضر تنیدگی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان درس زبان خارجی عربی دوره متوسطه در دوران همه گیری کرونا بررسی شد.روش مطالعه حاضر توصیفی (همبستگی) بود. نمونه مورد بررسی شامل533 دانش آموز دوره متوسطه اول شهر گرگان در سال تحصیلی 400-1399 بودند که به پرسشنامه های اشتیاق تحصیلی ریو و تنیدگی تحصیلی سان و همکاران پاسخ دادند. تحلیل داده ها با نرم افزار spss و روش های آماری انجام شد.یافتهها: اشتیاق تحصیلی با تنیدگی تحصیلی رابطه معناداری داشت. بین تنیدگی تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنادار شد و پسران از تنیدگی تحصیلی بالاتری برخوردار بودند. از نظر درگیری کلی تحصیلی بین دانش آموزان تفاوت معناداری مشاهده نشد اما دانش آموزان پسر درگیری تحصیلی رفتاری و عاطفی بالاتری داشتند.
کلیدواژهها
موضوعات