با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان‌شناسی، بخش زبان‌های خارجی و زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 استاد زبان‌شناسی، بخش زبان‌های خارجی و زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

3 استادیار زبان‌شناسی، بخش زبان‌های خارجی و زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

4 دانشیار زبان‌شناسی، بخش زبان‌های خارجی و زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

10.30473/il.2025.74027.1682

چکیده

چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر جنسیت، سن و سطح تحصیلات گویشوران دوزبانه‌ی عربی – فارسی شهر نخل تقی بر میزان رمزگردانی آنها صورت می‌گیرد. آزمودنی‌های این پژوهش، 80 گویشور دوزبانه‌ی عربی – فارسی شهر نخل تقی هستند که با استفاده از روش نمونه‌گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شده‌اند. این آزمودنی‌ها، شامل دو گروه جنسیتی زن و مرد می‌باشند و از دو رده‌ی سنی 20 تا 40 سال و بالای 40 سال و همچنین از دو گروه تحصیلی زیردیپلم و دیپلم و بالاتر از دیپلم انتخاب گردیده‌اند. داده‌های پژوهش، به‌وسیله‌ی ضبط مکالمات آزمودنی‌ها با یکدیگر جمع‌آوری و سپس براساس چارچوب تحلیل پاپلاک (1980) تجزیه و تحلیل شدند. در ادامه، میزان رمزگردانی‌ها براساس عوامل جنسیت، سن و سطح تحصیلات شمارش و ثبت گردید. در پایان، نتایج حاصل‌شده در نرم افزار SPSS.27 و با به‌کارگیری آزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان می‌دهند که اگرچه جنسیت و سن این گویشوران بر میزان رمزگردانی آنها تأثیری ندارد، امّا، سطح تحصیلات آنها بر میزان رمزگردانی‌شان موثر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

 
Abu Hait, S. (2014). The functions of code switching used by secondary students in English classes. Thesis for the Degree of Master of Arts. Jordan: Middle East University.
Adipratama, R. A. (2014). Factors influencing the use of code switching in walk the talk 2   program. Rainbow: Journal of literature, linguistics and cultural studies, 3 (1), 77 – 85.
Afshar, T & Gravand, F. (2021). Code switching     among bilingual Laki-Persian speakers based on  variables of age, gender and context. Journal of linguistics and Khorasan dialects, 14(5), pp. 79 – 110. [In Persian]
    Akbar, M. K, Fadhilah, I. H. & Safnil. (2024). Gender representation of code switching in      students' presentation: How do they differ?. Study of applied linguistics and English language, 5(2), 586-602.
   Aljasir, N. (2020). Arabic-English code switching in Saudi Arabia: Exploring bilinguals’ behavior and the individual factors influencing it. Arab journal for scientific publishing (AJSP), 24, 1 -14.
Almelhi, A. M. (2020). Understanding code- switching from a sociolinguistic perspective: A meta – analysis. International journal of language and linguistics. 8(1). 34 –    45.
Almoaily, M. (2023). Code switching functions in online advertisements on snapchat. Plos one, 18 (7), 1 – 12.
Almutairi, L. & Alqarni, R. (2024). Evaluating the efficacy of code-switching as a strategy for
                enhancing ESL instruction. English language teaching, 17 (7), 64-81.  
Brown, K. (2006). Encyclopedia of language and linguistics. UK.: Oxford University Press.
Bullock, B. E. & Toribio, A. J. (2009). Themes in the study of code switching. In B. E. Bullock and A. J. Toribio (Eds.), Linguistic code switching, (pp. 1 – 17). USA: Cambridge university  press.
Chen, Z. & Liu, X. (2023). Types and functions of code-switching in the film Everything      everywhere all at once. Journal of education, humanities and social sciences. Vol. 13, 171- 176.
Dharma, P. A. W. & Sulatra, I. K. (2024). Types and function of code switching uttered by facilitator in teaching English. Journal of English language teaching, 8, 557 – 565.
Gardner – Chloros, P. (2009). Code switching. Cambridge: Cambridge University Press.
Habibi, M., Elyasi, M. & Pahlavan Nezhad, M. (2019). A study of code-switching and its purposes  and social factors affecting it among Azeri Turkish-Persian-speaking teachers in Urmia city. Journal of linguistics and Khorasan dialects, 11(1), pp. 39 – 59. [In Persian]
Horasan, S. (2014). Code-switching in EFL classrooms and the perceptions of the students and teachers. Journal of language and linguistic studies, 10 (1), 31- 45.      
Kamariah and Ambalegin. (2019). Analysis of using code switching in Instagram. Journal of basis, 6 (2), 259 – 266.
Kyuchukov, H. (2006). Code-switching among Muslim Roms in Bulgaria. International journal of the sociology of language, 179, 41–51.
MacSwan, J. (2000). The architecture of the bilingual language faculty: Evidence from intra-sentential code switching. Bilingualism: Language and cognition, 3 (1), 37-54.
 
Maftoon, P. & Amjadiparvar, A. (2023). Teachers' code switching in EFL classes in Iran. Journal of     linguistic studies: Theory and practice, 1(1), pp. 15 – 31. [In Persian]
McCormick, K. M. (2001). Code-switching: Overview. In concise encyclopedia of    sociolinguistics (447-454), edited by R. Mesthrie. Oxford: Elsevier Science Ltd.
Miccio, A. W., C. S. Hammer & B. Rodriguez (2009). Code – switching and language disorders in bilingual children. In the Cambridge handbook of linguistic code switching (241 – 252), edited by B. E. Bullock & A. J. Toribio. Cambridge: Cambridge University Press.
Mohammadi, M. (2014). Code switching as a robust catalyst; A useful way to become a more strategic language user. International journal of language and linguistics, 2 (5 – 1), 47 – 55.
   Poplack, S. (1980). Sometimes, I'll start a sentence in Spanish, y termino en español: Toward a      typology of code switching. Linguistics, 18 (7 / 8), pp. 581 – 618.
Poplack, S. (1981). Syntactic structure and social function of code switching. In R. Duran (Eds.), latino language and communicative behaviour, (pp. 169 – 184). Norwood/ New Jersey: Ablex. 
Poplack, S., Wheeler, S. & Westwood, A. (1989). Distinguishing language contact phenomena:     evidence from Finnish – English bilingualism. World Englishes, 8(3), 389 – 406.
Saeedi, Z. & Aryan Pouya, M. (2015). Investigating bilingual speakers' code switching phenomenon from the standpoint of speech context, age and gender variants. Journal of science of language, 3(5), pp. 141 – 163. [In Persian]   
Sankoff, D. & Poplack, S. (1981). A formal grammar for code – switching. Papers in Linguistics:  International journal of human communication, 14(1), 3 – 45.
Sankoff, G. (1980). The social life of language. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Sekhri, O. (2024). The influence of gender on the use of code switching in the Algerian context. Review EL 'Bahith, 16 (1), 590 – 600.
Shafi, S., S. H..Kazmi & R. Asif (2020). Benefits of code switching in language learning classroom   at university of education Lahore. International research journal of management, IT and social sciences, 7 (1), 227 – 234.
Stell, G. & K. Yakpo. (2015). Elusive or self – evident? Looking for common ground in approaches to code switching. In code switching between structural edited by G. Stell & K. Yakpo. Berlin, Munich & Boston: De Gruyter.
Tadayyon Chahartaq, N., Fereidoni, J & Sayyadi, H. (2019). Frequency and direction of code switching among high-school students in Urmia: A comparative study. Journal of western Iranian languages and dialects, 7(4), pp. 21 – 32. [In Persian]
Vogt, H. (1954). Language contacts. Word, 10, (2 -3), 365 – 374. 
   Zentella, A. C. (1997). Growing up bilingual: Puerto Rican children in New York. Oxford and Malden, MA: Blackwell Publishing.