مقاله پژوهشی
تحلیل گفتمان
ملاحت شعبانی مینااباد؛ شبنم علی محمدی
چکیده
نیمکتنوشتهها و دیوارنوشتهها یکی از انواع کژرفتاری و تخریب اجتماعی است که عمدهترین مظاهر آن در مدارس، دانشگاهها و مؤسسههای عمومی قابل رؤیت است. این مطالعه بر اساس نظریۀ دورکیم (1995) در بُعد کژرفتاری به بررسی تحلیل محتوای نیمکتنوشتهها و دیوارنوشتههای مدارس متوسطۀ دورۀ دوم و دانشگاههای ...
بیشتر
نیمکتنوشتهها و دیوارنوشتهها یکی از انواع کژرفتاری و تخریب اجتماعی است که عمدهترین مظاهر آن در مدارس، دانشگاهها و مؤسسههای عمومی قابل رؤیت است. این مطالعه بر اساس نظریۀ دورکیم (1995) در بُعد کژرفتاری به بررسی تحلیل محتوای نیمکتنوشتهها و دیوارنوشتههای مدارس متوسطۀ دورۀ دوم و دانشگاههای شهر اردبیل پرداخته است. مطالب جمعآوریشده در قالب مفاهیمی چون عشق، زندگی، اسامی افراد، زمان، تصاویر و مطالب درسی بررسی شده است. پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی-همبستگی است. نتایج تجزیهوتحلیل آماری مبین این موضوع است که تفاوت معناداری در محتوای نیمکتنویسی و دیوارنویسی مدارس متوسطه و دانشگاههای شهر اردبیل از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی وجود دارد. نتایج پژوهش بیانگر این مطلب است که بین جنسیت، سن، تحصیلات و محتوای دیوارنوشتههای مدارس متوسطه رابطۀ معناداری وجود دارد، درحالیکه تفاوت معناداری در انواع مضامین عشقی و انواع مضامین زندگی در دیوارنوشتهها و نیمکتنوشتههای مدارس و دانشگاهها به چشم نمیخورد.
مقاله پژوهشی
زبان و فرهنگ
علی عبداللهی نژاد؛ علی ایزانلو؛ اعظم استاجی
چکیده
پژوهش زبانشناسیاجتماعی حاضر بر مبنای این فرض که کاربردهای گوناگون واژهها برانگیخته هستند، به گردآوری و تحلیل عبارات حاوی واژۀ گوشت در پیکرۀ بیجنخان و 18 فرهنگ لغت و کتب اصطلاحات و ضربالمثلهای فارسی پرداخته است و با تجزیه و تحلیل معانی مختلف گوشت، تلاش کرده است انگیزشهای معناساز کاربردهای گوناگون این واژه را استخراج ...
بیشتر
پژوهش زبانشناسیاجتماعی حاضر بر مبنای این فرض که کاربردهای گوناگون واژهها برانگیخته هستند، به گردآوری و تحلیل عبارات حاوی واژۀ گوشت در پیکرۀ بیجنخان و 18 فرهنگ لغت و کتب اصطلاحات و ضربالمثلهای فارسی پرداخته است و با تجزیه و تحلیل معانی مختلف گوشت، تلاش کرده است انگیزشهای معناساز کاربردهای گوناگون این واژه را استخراج و دستهبندی نماید. بر این اساس، ابتدا 28 کاربرد مختلف واژۀ گوشت از جمله ماهیچه، چیز باارزش، اخلاق، حجم توپُر، اعصاب، حلال، زخم، و جز این شناسایی شد. سپس، انگیزشهای مجموع این کاربردها در هفت دستۀ مقدار، کیفیت، تعامل، شکل، مکان، مالکیت و ارزش مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که دایرۀ انگیزشهای معناساز این مفهوم، محدود به امکانات محیطی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی جامعۀ زبانی است. این یافته در راستای نتایج تحقیقات قبلی قرار میگیرد و به همراه آنها سرنخی است برای یافتن الگوی کلی مفهومسازی نظام زبانی.
مقاله پژوهشی
زبان و فرهنگ
شهرزاد بهمنی؛ ایوب مرادی؛ علی اصغر شهریاری
چکیده
تحلیل زبانشناختی بخشی از روشهای تحلیل گفتمان برای شناخت ویژگیهای زبانی است که در سطح خُرد توصیف میشود. هدف پژوهش حاضر، رمزگشایی خصوصیات صوری و زبانی گفتمان اساطیری در شاهنامۀ فردوسی در چارچوب نظری فرکلاف است. بر اساس مطالعات زبانی، سازماندهیِ واژگان در سه دورۀ متناوب، با پیشدانستههای گوینده مرتبط است که نقش زبان را بر ...
بیشتر
تحلیل زبانشناختی بخشی از روشهای تحلیل گفتمان برای شناخت ویژگیهای زبانی است که در سطح خُرد توصیف میشود. هدف پژوهش حاضر، رمزگشایی خصوصیات صوری و زبانی گفتمان اساطیری در شاهنامۀ فردوسی در چارچوب نظری فرکلاف است. بر اساس مطالعات زبانی، سازماندهیِ واژگان در سه دورۀ متناوب، با پیشدانستههای گوینده مرتبط است که نقش زبان را بر ساختار جهانبینی تولیدکنندۀ گفتمان از ایدئولوژی و نقش نخستین انسان، ارزشهای بیانی واژگان و روابط اجتماعی هویتهای متنبازنمایی میکنند و طرحی منسجم به شکلگیری گفتمان و داستانها میبخشند. بر مبنای متغیرهای واژگانی، دورۀ سوم به لحاظِ بیشترین کمیت انواع روابط معنایی، در کانون تکرار بنمایۀ ایدئولوژیک اساطیری قراردارد. مشخصههای دستوری مندرج در جدولها، نقش اندیشگانی، رابطهای و بیانی زبان را درگزینش نام شخصیتها و شکلدهی به ژانر حماسی گفتمان مینمایانند. سبک نقل قول آزاد غیرمستقیم در شیوۀگزارش اطلاعات، منبع اقتدار گوینده و ساختمندی اجتماعی متن را در تعامل با زمینۀ نژادی مشترک نشان میدهد. همچنین، ضمایر ارجاع منسجمترین عامل پیوند زبانی در ساخت گزارههای خبری با مرجع هویتهای کهنه(شناختهشده)محسوب میشوند.
مقاله پژوهشی
زبان و ارتباطات
حسین کرمانی
چکیده
این مقاله به بررسی چگونگی شکلگیری و تحلیل روایتهای کاربران در توئیتر فارسی در جریان زلزلۀ کرمانشاه در سال 1396 میپردازد. علاوه بر این، روایتهای مسلط در توئیتر فارسی در این رویداد نیز شناسایی خواهد شد تا مشخص شود کدام روایتهای کاربران در این رسانۀ اجتماعی هژمونیک بودهاند. با توجه به این که روایتهای شکلگرفته در توئیتر هنوز ...
بیشتر
این مقاله به بررسی چگونگی شکلگیری و تحلیل روایتهای کاربران در توئیتر فارسی در جریان زلزلۀ کرمانشاه در سال 1396 میپردازد. علاوه بر این، روایتهای مسلط در توئیتر فارسی در این رویداد نیز شناسایی خواهد شد تا مشخص شود کدام روایتهای کاربران در این رسانۀ اجتماعی هژمونیک بودهاند. با توجه به این که روایتهای شکلگرفته در توئیتر هنوز موضوعی تازه است که محققان مشغول تحقیق دربارۀ آن هستند، نمیتوان چارچوب نظری متقنی برای آن یافت. به همین دلیل، ابتدا با مرور دیدگاههای موجود دربارۀ روایتها در توئیتر، عمدتاً مدل ساختارگرایانۀ لبف و والتزکی(بحث اوچس و کپس از کیفیتهای روایی و رهیافت داستانهای کوچک) تلاش میشود تا زمینۀ نظری مناسبی برای واکاوی این امر ایجاد شود. همچنین با استفاده از پلتفرم آنلاین دیسکاور تکست، 23964 توئیت در 24 ساعت ابتدایی پس از وقوع زلزلۀ کرمانشاه در سال 1396 جمعآوری شد. سپس با انتخاب تصادفی یک نمونۀ 15 درصدی و با تکیه بر روش تحلیل انتقادی گفتمان رسانههای اجتماعی، این توئیتهاتحلیل شد. نتایج تحقیق نشاندهندۀ آن بود که سه نوع روایت در توئیتر شکل میگیرد: روایتهای منفرد، روایتهای مرجع و روایتهای وصلی. هر یک از این روایتهادر مقاله به تفصیل مورد بحث قرار گرفتهاند. نتایج تحقیق همچنین نشان داد که روایتهای مرجع و روایتهای وصلی مسلط اغلب انتقادی و سیاسی هستند.
مقاله پژوهشی
مردمشناسی زبان
مهناز طالبی دستنایی؛ ماندانا نوربخش؛ حمیده پشتوان
چکیده
در سالهای اخیر پژوهشهای فراوانی درمورد تأثیر سبکهای مختلف گفتار بر تغییر عناصر نوایی انجام شده است. آواشناسی اجتماعی ترکیب تکنیکها، عناصر و چهارچوبهای نظری آواشناسی و جامعهشناسی را بررسی میکند. پژوهش حاضر، در چارچوب مطالعات آواشناسی اجتماعی، تأثیر کاربرد بافت بر میانگین فرکانس پایه، شدت و طول مدتزمان جفتکلمهها ...
بیشتر
در سالهای اخیر پژوهشهای فراوانی درمورد تأثیر سبکهای مختلف گفتار بر تغییر عناصر نوایی انجام شده است. آواشناسی اجتماعی ترکیب تکنیکها، عناصر و چهارچوبهای نظری آواشناسی و جامعهشناسی را بررسی میکند. پژوهش حاضر، در چارچوب مطالعات آواشناسی اجتماعی، تأثیر کاربرد بافت بر میانگین فرکانس پایه، شدت و طول مدتزمان جفتکلمهها و جفتپاراگرافهای یکسان را در دو بافت مختلفِ مذهبی و غیرمذهبی با استفاده از نرمافزار PRAAT ویرایش 5.4.17 بررسی میکند. به این منظور از ده شرکتکنندۀ خانم با میانگین سنی 29 سال خواسته شد تا 8 پاراگراف (4 پاراگراف با بافت مذهبی و 4 پاراگراف با بافت غیرمذهبی) را با حالت سخنرانی بخوانند. هر جفتپاراگراف حاوی یکی از اسمهای موردنظرِ پژوهش (فاطمه، محمد، عباس و حسین) است. هدفْ بررسیِ تفاوت میان میانگین فرکانس پایه (هرتز)، مدتزمان (هزارم ثانیه)، و شدت (دسیبل) در کلمههای یکسان اما در دو بافت مذهبی و غیرمذهبی است. نتایج پژوهش نشان میدهد که تمایز میان طول مدتزمان جفتکلمههای یکسان در دو بافت مذهبی و غیرمذهبی بهلحاظ آماری معنیدار است، به این معنا که طول مدتزمان واژههای موردنظر در بافت مذهبی طولانیتر بوده است.
مقاله پژوهشی
جامعهشناسی آموزش و یادگیری زبان
جاوید فریدونی؛ نفیسه تدین چهارطاق
چکیده
رمزگردانی یکی از پدیدههای ناشی از تماس زبانی است که در بسیاری از جوامع چندزبانه، از جملۀ جامعۀ شهرستان ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی، مشاهده میشود. هدف از مقالۀ حاضر بررسی مقایسهای میزان، جهت (از ترکی به فارسی یا بالعکس) و سطح رمزگردانی (وند، کلمه، گروه یا جمله) در گفتار روزمرۀ جمعیت مورد پژوهش است. این پژوهش، مطالعهای میدانی ...
بیشتر
رمزگردانی یکی از پدیدههای ناشی از تماس زبانی است که در بسیاری از جوامع چندزبانه، از جملۀ جامعۀ شهرستان ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی، مشاهده میشود. هدف از مقالۀ حاضر بررسی مقایسهای میزان، جهت (از ترکی به فارسی یا بالعکس) و سطح رمزگردانی (وند، کلمه، گروه یا جمله) در گفتار روزمرۀ جمعیت مورد پژوهش است. این پژوهش، مطالعهای میدانی و پیکرهبنیاد بود و جمعیت نمونۀ آن تمام دانشآموزان دختری بودند که در مدارس دورۀ اول دبستان و دورۀ دوم متوسطه در سه منطقۀ کمدرآمد، متوسط و پردرآمد شهرستان ارومیه تحصیل میکردند. دادههای مورد نیاز پژوهش عبارات رمزگردانیشدهای بودند که در گفتار روزمرۀ جمعیت مورد پژوهش اتفاق میافتادند. برای دستیافتن به دادههای مذکور، ابتدا دادههای خام با استفاده از روش مشاهدۀ غیرمشارکتی و ابزار ضبط صدا در مکانهای عمومی به دست آمد؛ سپس دادههای اصلی، یعنی همان عبارات رمزگردانیشده، از میان دادههای خام استخراج شدند. طبق یافتههای پژوهش، پدیدۀ رمزگردانی در میان دانشآموزان مقطع متوسطه و طبقۀ اجتماعی متوسط رایجتر بود. بهعلاوه، بیشترین و کمترین میزان رمزگردانی بهترتیب در سطح کلمه و وند صورت گرفته بود. همچنین جهت غالب رمزگردانی از زبان مادری به فارسی بود. بهعلاوه، نتایج نشان داد که دانشآموزان مقطع متوسطه بیشتر در سطح کلمه و دانشآموزان دبستانی در سطح جمله رمزگردانی میکردند.
مقاله پژوهشی
زبان و ارتباطات
آمنه مسن آبادی؛ بهزاد رهبر؛ محمد رضا اروجی
چکیده
مطالعۀ زبان زندان و واژهها و اصطلاحات رایج در این زبان از نقطهنظر جامعهشناختی، روانشناختی، زبانشناختی و جرمشناختی دارای اهمیت است. در پژوهش پیشرو میکوشیم جنبۀ ساختواژی این زبان را مورد توجه قرار داده و مهمترین فرایندهای واژهآفرینی در زبان زندان را بر اساس تفکیکی که بوی (2007) میان فرایندهای واژهسازی و واژهآفرینی ...
بیشتر
مطالعۀ زبان زندان و واژهها و اصطلاحات رایج در این زبان از نقطهنظر جامعهشناختی، روانشناختی، زبانشناختی و جرمشناختی دارای اهمیت است. در پژوهش پیشرو میکوشیم جنبۀ ساختواژی این زبان را مورد توجه قرار داده و مهمترین فرایندهای واژهآفرینی در زبان زندان را بر اساس تفکیکی که بوی (2007) میان فرایندهای واژهسازی و واژهآفرینی قائل میشود، بررسی کنیم. برای گردآوری دادههای پژوهش از روشهای مشاهدۀ عینی و مصاحبه با زندانیان استفاده شده است. این دادهها شامل 615 اصطلاح رایج در زبان زندانیان مرد و 496 اصطلاح رایج در زبان زندانیان زن است (مجموع 1111 مورد) که در مجموع 167 مورد از آنها حاصل فرایندهای واژهآفرینی هستند. تعداد کل زندانیانی که مورد مصاحبه قرار گرفتند 70 نفر بود؛ از این تعداد، 20 نفر آنها زن و همگی از زندان شهر ری بودند، 50 نفر آنها مرد و از چهار زندان رجاییشهر، قزلحصار، فشافویه و تهران بزرگ بودند. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که در زبان زندان هشت فرایند واژهآفرینی کاربرد دارد که عبارتند از: (1) گسترش استعاری؛ (2) ابداع (یا نوواژهسازی)؛ (3) دوگانسازی (یا تکرار)؛ (4) کوتاهسازی؛ (5) وامگیری واژگانی؛ (6) ترخیم؛ (7) آمیزش؛ (8) سرواژهسازی. پس از ارزیابی ارتباط کاربرد این فرایندها با متغیر جنسیت مشخص شد که ارتباط معناداری میان این دو مشاهده میشود و عامل جنسیت بر میزان استفادۀ زندانیان زن و مرد از این فرایندها تاثیر دارد.
شناسنامه علمی شماره