با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان شناسی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات واحد ایلام

2 استادیارگروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران

10.30473/il.2024.68622.1609

چکیده

اگرچه در مواردی بسیار، به مشکلات کودکان تک‌زبانۀ اُتیستیک در روایت داستان و کارکردهای اجرایی آن اشاره و پرداخته شده است اما در رابطه با تأثیر دوزبانگی بر این مهارت‌‌ها، در افراد دوزبانه، به ویژه در کودکان دوزبانۀ ایرانی، اطلاعات کافی در دسترس نیست. پژوهش حاضر تأثیر دوزبانگی بر روایت داستان و کارکردهای اجرایی 20 کودک 7 تا 12 سالۀ دوزبانۀ کردی-فارسی‌زبان و تک‌زبانۀفارسی‌زبان اُتیستیک را با 20 کودک دوزبانه و تک‌زبانۀ طبیعی مورد مقایسه قرار داده است. داستان‌های روایت شدۀ آزمودنی‌ها، در سطح ریزساختار، مورد تحلیل قرار گرفتند. همچنین تکالیف کارکردهای اجرایی یعنی تکلیف توجه دیداری کلی-جزئی و تکلیف حافظۀ فعال 2-Back نیز اجرا گردید. یافته‌های پژوهش نشان داد که کودکان دوزبانۀ اُتیستیک در مقایسه با کودکان تک‌زبانۀ اُتیستیک عملکرد بهتری در پیچیدگی ساختار داستان و استفاده از بندهای قیدی دارند. در انجام بخش کلی تکلیف توجه دیداری، کودکان دوزبانۀ اُتیستیک در مقایسه با کودکان تک‌زبانۀ اُتیستیک که در مقایسه با سایر گروه‌ها بیشتر از اطلاعات جزئی استنتاج می‌کردند، سرعت و صحت پاسخ‌های آزمودنی‌های دوزبانۀ اُتیستیک در انجام تکلیف 2-back در مقایسه با آزمودنی‌های تک‌زبانۀ همتای آنها بالاتر بود. تحلیل‌های همبستگی بین روایت داستان و کارکردهای اجرایی نشان داد که آزمودنی‌های دوزبانۀ اُتیستیک در مقایسه با کودکان تک‌زبانۀ همتای خود از گسترۀ وسیع‌تری از کارکردهای اجرایی خویش در روایت داستان بهره می‌جویند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که کودکان دوزبانۀ اُتیستیک در مقایسه با همتایان تک‌زبانۀ خود از نظر تولید عناصر ریزساختار داستان و همچنین توجه دیداری و مهارت‌های حافظۀ فعال عملکرد بهتری دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

زندی، بهمن و واثق، الهه. (1399). گرایش‌های نام‌گذاری زنان و مردان چهار نسل ایران از دیدگاه زبان‌شناسی اجتماعی. مطالعات زبان و ترجمه. 53 (4). 165-195.
Altman, C, Armon-Lotem, Sh, Fichman, S, & Walters, J. (2016). Macrostructure, microstructure, and mental state terms in the narratives of English– Hebrew bilingual preschool children with and without specific language impairment. Applied Psycholinguistics, 37, 165-193.
Andreou, M., Bongartz, C., Knopp, E., & Tsimpli, I. M. (2015). Character reference in Greek-German bilingual children’s narratives. In L. Roberts, K. McManus, N. Vanek, & D. Trenkic (Vol. Eds.), EUROSLA yearbook: Volume 15, (pp. 1–40). Amsterdam: John Benjamins. 
Baron-Cohen, S., Leslie, A. M., & Frith, U. (1986). Mechanical, behavioral, and intentional understanding of picture stories in autistic children. The British Journal of Developmental Psychology, 4, 113–125.
Bishop, D. V. M., & Norbury, C. F. (2005). Executive functions in children with communication impairments, in relation to autistic symptomatology: 2: Response inhibition. Autism, 9(1), 29–43.
Boucher, J. (2012). Research review: structural language in autistic spectrum disorder—characteristics and causes. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53, 219–233.
Brooks, P., & Tomasello, M. (1999). How children constrain their argument structure constructions. Language, 75, 720–738.
Chen, L., & Yan, R. (2011). Development and use of evaluative expressions in the English narratives of Chinese–English bilinguals. Bilingualism Language and Cognition, 14, 570–578.
 Christ, S. E., Holt, D. D., White, D. A., et al. (2007). Inhibitory control in children with autism Spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37, 1155–1165.
Diehl, J., Bennetto, L., & Young, C. E. (2006). Story recall and narrative coherence of high functioning children with autism Spectrum disorders. Journal of Abnormal Child Psychology, 34(1), 87–102.
Diessel, H. (2004). The acquisition of complex sentences. Cambridge: Cambridge University Press.
Eigsti, I-M. (2011). Executive functions in ASD. In F. Deborah. (Eds). The Neuropsychology of Autism (pp. 185- 203). New York: Oxford University Press.
Friedman, N. P., & Miyake, A. (2004). The relations among inhibition and interference control functions: A latent-variable analysis. Journal of Experimental Psychology General, 133, 101–135.
Gagarina, N, Klop, D, Bohnacker, U, Kunnari, S, Tantele, K, Välimaa, T, Balčiūnienė, I, & Walters, J. (2012). Multilingual Assessment Instrument for Narratives (MAIN). ZAS Papers in Linguistics 56. Berlin: Zentrumfür Allgemeine Sprachwissenschaft.
Garcia-Frazier, G. E. (2013). Concept-based teaching and Spanish modality in heritage language learners: A Vygotskyan approach. (Doctoral Dissertation), University of Massachusetts, Amherst MA.
Gonzalez-Barrero, A. M., & Nadig, A. S. (2017). Can bilingualism mitigate set-shifting difficulties in children with autism spectrum disorders? Child Development, 90(4),1043-1060.
Greenberg, A, Bellana, B, & Bialystok, E. (2013). Perspective taking ability in bilingual children: Extending advantages in executive control to Spatial reasoning. Cognitive Development, 28(1), 41–50.
Hilchey D, M, & Klein, M. R. (2011). Are there bilingual advantages on nonlinguistic interference tasks? Implications for the plasticity of executive control processes. Psychonomic Bulletin & Review, 18(4), 625-58.
Haegeman, L. (2010). The internal syntax of adverbial clauses. Lingua, 120, 628–648.
Happé, F., & Frith, U. (2006). The weak coherence account: Detail-focused cognitive style in autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 36(1), 5–25.
Hasher, L., Chung, C., May, C. P., & Foong, N. (2002). Age, time of testing, and proactive interference. Canadian Journal of Experimental Psychology, 56(3), 200–207.
Hughes, L. D., McGillivray, L., & Schmidek, M. (1997). Guide to narrative language. Eau Claire, WI: Thinking Publications.
Joseph, R. M., Keehn, B., Connolly, C., Wolfe, M. J., & Horowitz, S. T. (2009). Why is visual search superior in autism spectrum disorder? Developmental Science, 12(6), 1083–1096.
Kelley, Elizabeth. (2011). Language in autism. In F. Deborah. (Eds). The neuropsychology of autism (pp. 123- 137). New York: Oxford University Press.
Lord, C., Rutter, M., & Le Couteur, A. (1994). Autism diagnostic interview-revised: A revised version of a diagnostic interview for caregivers of individuals with possible pervasive developmental disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 24(5), 659–685.
 Losh, M., & Capps, L. (2003). Narrative ability in high-functioning children with autism or Asperger’s syndrome. Journal of Autism and Developmental Disorders, 33(3), 239–251.
Luyster, R., Lopez, K., & Lord, C. (2007). Characterizing communicative development in children referred for autism spectrum disorders using the MacArthur-Bates Communicative Development Inventory (CDI). Journal of Child Language, 34(3), 623–654.
Shook, A., & Marian, V. (2012). Bimodal bilinguals co-activate both languages during spoken comprehension. Cognition, 124(3), 314–324. 
Marinis, T., Terzi, A., Kotsopoulou, A., & Francis, K. (2013). Pragmatic abilities of high-functioning Greek-speaking children with autism. Psychology, 20, 321–337.
Morales, Julia, Calvo, Alejandra, & Bialystok, Ellen. (2010). Working memory development in monolingual and bilingual children. Journal of Experimental Child Psychology, 114(2), 187–202.
Navon, D. (1977). Forest before trees: The precedence of global features in visual perception. Cognitive Psychology, 9(3), 353–383.
Peristeri, E., Andreou, M., & Tsimpli, I. M. (2017). Syntactic and story structure complexity in the narratives of high- and low-language ability children with autism Spectrum disorder. Frontiers in Psychology.
Roid, G. H., & Miller, L. J. (1997). Leiter international performance scale-revised. Wood Dale, IL: Stoelting.
Tunmer, E. W., & Herriman, L. Michael. (1984). The development of metalinguistic awareness: A conceptual overview. In W. E. Tunmer, C. Pratt, & M. L. Herriman (Eds.), Metalinguistic awareness in children: Theory, research and implications (pp.12- 35). Berlin: Springer-Verlag.
Tsimpli, I. M., Peristeri, E., & Andreou, M. (2016). Narrative production in monolingual and bilingual children with specific language impairment. Applied Psycholinguistics, 37(1), 195–216.
Wardhaugh, R. (2006). An introduction to sociolinguistics (5th Ed.). Blackwell publishing.