با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان‏شناسی، دانشگاه پیام نور

2 کارشناس ارشد زبانشناسی، دانشگاه پیام نور

چکیده

نیمکت‏‌نوشته‌‏ها و دیوارنوشته‌‏ها یکی از انواع کژرفتاری و تخریب اجتماعی است که عمده‏‌ترین مظاهر آن در مدارس، دانشگاه‏‌ها و مؤسسه‏‌های عمومی قابل رؤیت است.  این مطالعه بر اساس نظریۀ دورکیم (1995) در بُعد کژرفتاری به بررسی تحلیل محتوای نیمکت‌‏نوشته‏‌ها و دیوارنوشته‏‌های مدارس متوسطۀ دورۀ دوم و دانشگاه‏‌های شهر اردبیل پرداخته است. مطالب جمع‏‌آوری‌‏شده در قالب مفاهیمی چون عشق، زندگی، اسامی افراد، زمان، تصاویر و مطالب درسی بررسی ‏شده است. پژوهش حاضر مطالعه‏‌ای توصیفی-همبستگی است. نتایج تجزیه‌‏وتحلیل آماری مبین این موضوع است که تفاوت معناداری در محتوای نیمکت‌‏نویسی و دیوارنویسی مدارس متوسطه و دانشگاه‏‌های شهر اردبیل از دیدگاه زبان‌‏شناسی اجتماعی وجود دارد. نتایج پژوهش بیانگر این مطلب است که بین جنسیت، سن، تحصیلات و محتوای دیوارنوشته‏‌های مدارس متوسطه رابطۀ معناداری وجود دارد، درحالی‏که تفاوت معنا‏داری در انواع مضامین عشقی و انواع مضامین زندگی در دیوارنوشته‌‏ها و نیمکت‌‏نوشته‌‏های مدارس و دانشگاه‌‏ها به چشم نمی‏‌خورد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

آقایی ابیانه، بنفشه و کلانتری، عبدالحسین (1395). بررسی مقایسه‏ای میزنوشته‏های مدارس منطقۀ شش شهر تهران. اندیشه های نوین تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دورۀ 12، شمارۀ 2، 61-31
خدیوی‏زند، محمد مهدی. (1371). تخریب‏گرایی در مدارس راهنمایی و دبیرستانهای تهران، پایان‏نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
زندی، بهمن. (1393). بررسی دیوارنوشته‏های شهر تهران از دیدگاه جامعه‏شناسی زبان. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دانشگاه پیامنور تهران، دورۀ 3، شمارۀ 2، 335-355
علیوردی‏نیا، اکبر؛ شارع پور، محمد، و رحمانی، سحر (1392). بررسی عوامل مؤثر بر وندالیسم دانشجویان از دیدگاه نظریه‏ی فشار عمومی اگنیو. پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، سال 2، شمارۀ 3. 53 تا 78
محسنی تبریزی، علیرضا (1383). وندالیسم: مبانی روانشناسی اجتماعی، جامعهشناسی و روانشناسی رفتار وندالیستی در مباحث آسیب‏شناسی و کجرفتاری. تهران: نشر آن.
محمدی بلبان‏آباد، اسعد. (1384). سنجش میزان وندالیسم و عوامل فردی و اجتماعی مرتبط با آن در میان دانشآموزان ناحیه یک مقطع متوسطه شهر سنندج در سال تحصیلی 84-1383، پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز.
مقصودی، سوده و بنی‏ فاطمه، زهرا (1383). تحلیل محتوای دیوارنویسی‏های کلاس‏های درس دانشگاه شهید باهنر کرمان. رفاه اجتماعی، شمارۀ 13، 290-267.
نواح، عبدالرضا و کوپایی، محمدباقر (1391). عوامل اجتماعی و شخصیتی مؤثر بر گرایش مؤثر به وندالیسم در بین دانش‏آموزان دبیرستانی شهر اهواز. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، دورۀ 4، شمارۀ 2، 143-131.
Ball, J. (2005). The moderating effect factor on the relationship between lifetime traum event exposur and juvenil delinguency in sample of male Juvenile offender. PHD Dissertion, Georgia State University.
Cohen, S. (1973). Property destruction: motives and meanings. In Ward, C. (ed.), Vandalism. London: Architectural press.
Durkheim, É. (1995). The elementary form of religious life. NewYork, USA: The Free Press.
Lygart, C. (1988). Public scool vandalism toward synthesis of theories and transition to paradigm analysis. Adolescence. 23(89), 187-200.
Mayer, R. (1987). A search for the elusive setting event of school vandalism, Journal of Educational and Treatment of Children, 10(3), 259-270.
Sanders, W.B. (1981). Juveile delinquency: causes, Patterns and reactions. New York: Holt, Rinehart & Winston.