با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه تهران

چکیده

این مقاله به بررسی چگونگی شکل‌گیری و تحلیل روایت‌های کاربران در توئیتر فارسی در جریان زلزلۀ کرمانشاه در سال 1396 می‌پردازد. علاوه بر این، روایت‌های مسلط در توئیتر فارسی در این رویداد نیز شناسایی خواهد شد تا مشخص شود کدام روایت‌های کاربران در این رسانۀ اجتماعی هژمونیک بوده‌اند. با توجه به این که روایت‌های شکل‌گرفته در توئیتر هنوز موضوعی تازه است که محققان مشغول تحقیق دربارۀ آن هستند، نمی‌توان چارچوب نظری متقنی برای آن یافت. به همین دلیل، ابتدا با مرور دیدگاه‌های موجود دربارۀ روایت‌ها در توئیتر، عمدتاً مدل ساختارگرایانۀ لبف و والتزکی(بحث اوچس و کپس از کیفیت‌های روایی و رهیافت داستان‌های کوچک) تلاش می‌شود تا زمینۀ نظری مناسبی برای واکاوی این امر ایجاد شود. همچنین با استفاده از پلتفرم آنلاین دیسکاور تکست، 23964 توئیت در 24 ساعت ابتدایی پس از وقوع زلزلۀ کرمانشاه در سال 1396 جمع‌آوری شد. سپس با انتخاب تصادفی یک نمونۀ 15 درصدی و با تکیه بر روش تحلیل انتقادی گفتمان رسانه‌های اجتماعی، این توئیت‌هاتحلیل شد. نتایج تحقیق نشان‌دهندۀ آن بود که سه نوع روایت در توئیتر شکل می‌گیرد: روایت‌های منفرد، روایت‌های مرجع و روایت‌های وصلی. هر یک از این روایت‌هادر مقاله به تفصیل مورد بحث قرار گرفته‌اند. نتایج تحقیق همچنین نشان داد که روایت‌های مرجع و روایت‌های وصلی مسلط اغلب انتقادی و سیاسی هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Bamberg, M., & Georgakopoulou, A. (2008). Small stories as a new perspective in narrative and identity analysis. Text & Talk, 28(3),377–396.
Barnard, S. R. (2016). ‘Tweet or be sacked’: Twitter and the new elements of journalistic practice. Journalism, 17(2), 190–207.
Boczkowski, P. J., & Papacharissi, Z. (2018). Trump and the Media. Cambridge, MA: The MIT Press.
Bode, L., & Dalrymple, K. E. (2016). Politics in 140Characters or Less: Campaign Communication, Network Interaction, and Political Participation on Twitter. Journal of Political Marketing, 15(4), 311-332.
Carafano, J. J. (2009). All a Twitter: How Social Networking Shaped Iran’s Election Protests. The Heritage Foundation (Vol. 4999). Retrieved from http://www.heritage.org/research/reports/2009/07/all-a-twitter-how-social-networking-shaped-irans-election-protests
Cho, S. E., Jung, K., & Park, H. W. (2013). Social Media Use during Japan’s 2011 Earthquake: How Twitter Transforms the Locus of Crisis Communication. Media International Australia, 149(1), 28–40.
Creswell, J.W. (2007) Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among Five Approaches) 3rd). Thousand Oaks, CA: Sage.
Czarniawska, B. (2004 ). Narratives in social science research. Thousand Oaks, CA: Sage.
Dayter, D. (2015). Small stories and extended narratives on Twitter. Discourse, Context and Media, 10 (2012), 19–26.
Georgakopoulou, A. (2007). No Small Stories, Interaction and Identity. Amsterdam: Benjamins.
Georgakopoulou, A. (2014). Small stories transposition and social media: A micro-perspective on the ‘Greek crisis.’ Discourse & Society, 25(4), 519–539.
Georgakopoulou, A. (2016). Small Stories Research: A Narrative Paradigm for the Analysis of Social Media. In L. Sloan & A. Quan-Hasse (Eds.), The SAGE Handbook of Social Media Research Methods (pp. 266-281). London: SAGE Publications Ltd.
Gibson, W., & Brown, A. (2009). Working with Qualitative Data. London: SAGE Publications.
González-Bailón, S. (2015). Social Protest and New Media. In International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences: Second Edition. https://doi.org/ 10.1016/B978-0-08-097086-8.95076-1
Hermida, A. (2010). Twittering the news: The emergence of ambient journalism. Journalism Practice, 4(3), 297–308.
Hinchman LP, & Hinchman S (1997) Memory, Identity, Community: The Idea of Narrative in the Human Sciences. Albany, NY: State University of New York Press.
Hjorth, L., & Kim, K. Y. (2011). The Mourning After. Television & New Media, 12(6), 552–559.
Hooshmand, K. (2015, July). “Soft Power” and its manifestations in international diplomacy. CGCS Media Wire. Retrieved from: http://www.global.asc. upenn.edu/soft-power-and-its-manifestations-in-international-diplomacy/
Hopke, J. E. (2015). Hashtagging Politics: Transnational Anti-Fracking Movement Twitter Practices. Social Media + Society, 1(2), 1-12.
Jackson, S. J., & Foucault Welles, B. (2016). #Ferguson is everywhere: initiators in emerging counter public networks. Information, Communication & Society, 19(3), 397–418.
Jane, E. (2005). Using Narrative in Social Research. London: SAGE Publications Ltd.
KhosraviNik, M. (2017). Social media critical discourse studies (SM-CDS). In J. Flowerdew & J. Richardson (Eds.), Routledge handbook of critical discourse studies (pp. 582–596). London: Routledge.
Labov, W. (1972). Language in the inner city. Philadelphia, PA: University of Pennsylvania Press.
Labov, W., & Waletzky, J. (1997). Narrative Analysis: Oral Versions of Personal Experience. Journal of Narrative and Life History, 7(1–4), 3–38.
Manovich, L. (2001) The Language of New Media. Cambridge, MA; London: The MIT Press.
Marchant, J., Ormson, T., Honari, A., & Sabeti, A. (2018). #iranvotes2017: Analysing the 2017 iranian presidential elections through Telegram, Twitter and Instagram. London: Small Media.
Marchant, J., Sabeti, A., Bowen, K., & Kelly, J. (2016). #IranVotes: Political Discourse on Iranian Twitter during the 2016 Parliamentary Elections. Retrieved from https://smallmedia.org.uk/work/iranvotes
Meraz, S., & Papacharissi, Z. (2013). Networked Gatekeeping and Networked Framing on #Egypt. The International Journal of Press/Politics, 18(2), 138–166.
Morozov, E. (2009). Iran: Downside to the “Twitter Revolution.” Dissent, 56(4), 10–14.
Ochs, E., & Capps, L. (2001). Living Narrative: Creating Lives in Everyday Storytelling. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Ollerenshaw, J. A., & Creswell, J. W. (2002). Narrative Research: A Comparison of Two Restorying Data Analysis Approaches. Qualitative Inquiry, 8(3), 329–347.
Page, R., Harper, R., & Frobenius, M. (2013). From small stories to networked narrative: The evolution of personal narratives in Facebook status updates. Narrative Inquiry, 23(1), 192–213.
Papacharissi, Z. (2014). Affective Publics: Sentiment, Technology, and Politics. New York, NY: Oxford University Press.
Papacharissi, Z., & De Fatima Oliveira, M. (2012). Affective News and Networked Publics: The Rhythms of News Storytelling on #Egypt. Journal of Communication, 62(2), 266–282.
Roselle, L., Miskimmon, A., & O’Loughlin, B. (2014). Strategic narrative: A new means to understand soft power. Media, War & Conflict, 7(1), 70–84.
Sadler, N. (2018). Narrative and interpretation on Twitter: Reading tweets by telling stories. New Media & Society, 20(9), 3266–3282.
Saldaña, J. (2015). The coding manual for qualitative researchers. London: SAGE.
Shaw, A. (2017). Encoding and decoding affordances: Stuart Hall and interactive mediatechnologies. Media, Culture & Society, 39(4), 592–602.
Tufekci, Z. (2017). Twitter and Tear Gas: The Power and Fragility of Networked Protest. Yale University Press.
Udupa, S. (2018). Gaali cultures: The politics of abusive exchange on social media. New Media & Society, 20(4), 1506–1522.
van Dijk, T. A., & Kintsch, W. (1983). Strategies of discourse comprehension. New York, NY: Academic Press.
Wojcieszak, M., & Smith, B. (2013). Will politics be tweeted? New media use by Iranian youth in 2011. New Media & Society, 16(1), 91–109.
Zappavigna, M. (2015). Searchable talk: the linguistic functions of hashtags. Social Semiotics, 25(3), 274–291.