با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 استادیار مهندسی کامپیوتر، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

اخبار جعلی ورزشی که در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شوند برای ورزشکاران، باشگاه‌های ورزشی، ورزش دوستان و ... ناخوشایند هستند، پس تشخیص اخبار جعلی و غیرجعلی امری مهم و کاربردی است. این پژوهش، در چارچوب زبان‌شناسی رایانه‌ای انجام‌گرفته است. پیکره‌ی زبانی این تحقیق بر اساس بارگیری اخبار ورزشی از تارنمای ایسنا و برنامۀ اینستاگرام بوده است؛ بدین صورت که اخبار ورزشی از تارنمای ایسنا در یک محدودۀ زمانی بارگیری شده است و سپس در چند صفحه برنامۀ اینستاگرام، اخبار ورزشی بارگیری شده و از لحاظ جعلی بودن یا غیرجعلی بودن با هم مقایسه شده‌اند. برای شناسایی اخبار جعلی از غیرجعلی از روش ان-گرم و روش حافظه طولانی کوتاه-مدت (ال اس تی ام) استفاده شده است. روش پیشنهاد شده در این مقاله روی چهار دیتاست معتبر و موجود پیاده سازی شده و با شش روش پیشین مقایسه شده است. دقت این روش نسبت به دیگر روش‌ها قابل قبول می‌باشد و نتایج به دست آمده، بیانگر این است که برای شناسایی اخبار جعلی، در میان خبرهای منتشر شده در اینستاگرام، این روش، مناسب می‌باشد و دقت کافی را دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

امیری، علی، عادل آذر و میثم شهبازی. (1399). ارائه رویکردی مبتنی بر برنامه ریزی تصادفی و زنجیره مارکوف به منظور بهینه سازی بازتولید و برون سپاری در زنجیره تامین. مطالعات مدیریت صنعتی. 18 (57). 1-42.
تاجیک اسماعیلی، سمیه، ابوالفضل علیپور و سروناز تربتی. (1399). نقش اینستاگرام در توسعه برند شخصی (مورد مطالعه: کاربران اینترنتی اینستاگرام، 1398). پژوهش‌های ارتباطی. 27(3). 35-57.
ذاکری، مرتضی. (1396). مشخص کردن برچسب اجزای سخن.
سالاری، سیدمجتبی، و فضل الله ادیب‌نیا. (1389). 10 الگوریتم از برترین‌های داده کاوی. سیزدهمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق ایران تربیت مدرس. 24-26.
سامانی، سمانه، و اعظم فراهانی. (1395). هویت آنلاین و اینستاگرام (مطالعه چگونگی نمایش هویت جوانان در اینستاگرام). رسانه. 27(2). 85-104.
صفوی, کورش. (1382). پژوهش درباره با هم‌آیی واژگان در زبان فارسی. متن پژوهی ادبی. 7(18)، 1-13.
لاینز، جان. (1391). درآمدی بر معنی‌شناسی زبان، ترجمة کورش صفوی، تهران: علمی.
نیکوگفتار، هانیه، عباس بحرودی، بهزاد تخم‌چی، غلامحسین نوروزی، بهزاد مهرگینی. (1392). مدل‌سازی با زنجیره مارکوف، مطالعه موردی: رخساره‌های سنگی یکی از مخازن نفتی جنوب باختر ایران‌. فصلنامه علمی-پژوهشی علوم زمین. 9، (1). 65-77.‎
 
Amirkhani, H., Jafari, M. A., Amirak, A., Pourjafari, Z., Jahromi, S. F., & Kouhkan, Z. (2020). Farstail: A Persian natural language inference dataset. arXiv preprint arXiv:2009.08820.
Chaffey, D. (2021). Global social media research summary 2016. Smart Insights: Social Media Marketing.
De Beer, D., & Matthee, M. (2020). Approaches to identify fake news: A systematic literature review. In International Conference on Integrated Science (pp. 13-22). Springer, Cham.
De Oliveira, N. R., Medeiros, D. S., & Mattos, D. M. (2020). A sensitive stylistic approach to identify fake news on social networking. IEEE Signal Processing Letters, 27, 1250-1254.
Gahirwal, M., Moghe, S., Kulkarni, T., Khakhar, D., & Bhatia, J. (2018). Fake news detection. International Journal of Advance Research, Ideas and Innovations in Technology, 4(1), 817-819.
Goodfellow, I., Bengio, Y., & Courville, A. (2016). Deep learning. Book in preparation for MIT Press. URL¡ http://www. deeplearningbook. org, 1.
Jimenez, M., Maxime, C., Le Traon, Y., & Papadakis, M. (2018). On the impact of tokenizer and parameters on n-gram based code analysis. In 2018 IEEE International Conference on Software Maintenance and Evolution (ICSME) (pp. 437-448).
Mertoğlu, U., & Genç, B. (2020). Automated fake news detection in the age of digital libraries. Information Technology and Libraries, 39(4). https://doi.org/10.6017/ital.v39i4.12483
Minyoung Huh, Andrew Liu, Andrew Owens, Alexei A. (2018). Fighting fake news: Image splice detection via learned self-consistency. Efros; Proceedings of the European Conference on Computer Vision (ECCV), pp. 101-117.
Veisi, H., & Sameti, H. (2013). Speech enhancement using hidden Markov models in Mel-frequency domain. Speech Communication, 55(2), 205-220.