با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار زبان‌شناسی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری زبان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

هدف این پژوهش بررسی روابط زبان و تصویر در تبلیغات مجلات فارسی‌زبان در چارچوب مدل معنای اندیشگانی آنزورس (2006) است. در پژوهش حاضر از شیوة کتابخانه‌ای استفاده شده و پژوهش از نوع کیفی است. همچنین برای این کار از ۱۰۰ آگهی تبلیغاتی موجود در مجلات فارسی‌زبان بهره گرفته شد که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند. جامعة آماری پژوهش تبلیغات موجود در مجلات خانواده سبز، خانواده، روزهای زندگی، عکس، مزرعه، فیلم، سنبله و ثانیه، چاپ ۱۳۹۸، است. نتایج این بررسی بر اساس روابط زبان ـ تصویر در ساختمان معنی اندیشگانی آنزورس (2006) نشان داد که رابطة بسط کاربرد زیادی دارد و از زیرشاخه‌های بسط، رابطه‌های هم‌جریانی و مکمل‌سازی بیشتر از رابطة گسترش در این تبلیغات نمود می‌یابند. همچنین این پژوهش نشان داد که به‌کارگیری روابط زبان ـ تصویر با توجه به مدل معنای اندیشگانی آنزورس بر تبلیغات و با در نظر گرفتن علایق افراد و پیشرفت‌های روزافزون جامعه، برای ترغیب مخاطبان بسیار مناسب است و با کمک این مدل می‌توان تبلیغات مجلات را تحلیل کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

اسدی، مسعود (۱۳۸۰). مقایسة آگهی‌های بازرگانی گفتاری و نوشتاری فارسی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد زبان‌شناسی همگانی. دانشگاه علامه طباطبایی.
پورابراهیم، شیرین (۱۳۹۳). بررسی استعاره‌های کلامی ـ تصویری در چند پوستر مناسبتی زبان فارسی، مجله

 
پژوهش‌های زبان‌شناسی، سال ۶، شماره ۲، شماره ترتیبی ۱۱، پائیز و زمستان ۱۳۹۳، صص ۱-۱۸.
سجودی، فرزان و زهرا نامور (۱۳۸۵)، بررسی کارکردهای متنی و ارتباطی تبلیغات بازرگانی رادیویی، مجله زبان و زبان‏شناسی، شماره ۲، پاییز و زمستان، صص ۱۱۱-۱۲۳.
عباسی، نادر (۱۳۷۵). بررسی زبان تبلیغ. پایان‌نامه کارشناسی ارشد زبان‌شناسی همگانی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
فاروقی ‌هندوالان، جلیل‌الله، علیزاده، علی و نیلوفر هاشم‌زاده (۱۳۹۶). مقایسه‌ قالب گفتمانی تبلیغات در اینترنت و مجلات فارسی‌زبان، مجله زبان‌شناخت، شماره ۱، بهار و تابستان، صص ۳۹-۵۶.
قوچانی، فرخ، هاشم‌نیا، شهرام و رؤیا اقبال (۱۳۹۲). بررسی تأثیر انواع تبلیغات رسانه‌ای به عنوان یکی از استراتژی‌های بازاریابی در رفتار خریداران خودروی سواری، مجله مدیریت بازاریابی، شماره ۲۰، پاییز، صص ۱۰۳-۱۲۰.
کامران، افسانه (۱۳۸۶). نشانه‌شناسی تبلیغات شهری در ایران (با تأکید بر بیلبوردهای سطح شهر تهران)، نشریه مطالعات فرهنگی و ارتباطی، شماره ۳، صص ۱۱۳-۷۹.
میرشاهی، سعید (۱۳۸۶). تبلیغات: روشی تازه برای تحلیل تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون، توسعه مهندسی بازار، شماره ۴، زمستان، صص ۴۰-۴۱.
وهابیان، مهرانگیز (۱۳۷۶). بررسی زبان تبلیغات از دیدگاه زبان‌شناسی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد زبان‌شناسی همگانی. دانشگاه علامه طباطبایی.
مجله خانواده سبز (۱۳۹۸). ۱۵ خرداد، شماره ۵۷۵.
مجله خانواده (۱۳۹۸). ۱۵ اردیبهشت، شماره ۶۲۲.
مجله روزهای زندگی (۱۳۹۸). ۱۵ خرداد، شماره ۵۵۹.
مجله فیلم (1383). مرداد، شماره 318.
مجله فیلم (۱۳۹۸). ۱۵ خرداد، شماره ۵۵۸.
مجله ثانیه (آگهی‌نامة اصناف و مشاغل) (۱۳۹۸).
 
 
Amouzadeh, M. (2002) Persian Advertising in the U.S, Indian Journal of Applied Linguistics. 28, 135-152.
Amouzadeh, M., & Tavangar, M. (2004). Karbourdshanasi-e zaban, Tehran: SAMT. Translation of George Yule (1996) Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.
Beasley, R. & Danesi, M. (2002). Persuasive signs: The semiotic of advertising. Berlin: Moutor de Gruyter. Retrieved from http:// www. Books. google.com/ books? Id= as1r7kC.
Dimopoulos, K., Koulaidis, V., & Sklaveniti, S. (2003). Towards an analysis of visual images in school science textbooks and press articles about science and technology. Netherlands: Research in Science Education, 33,189-216.
Halliday, M.A.K. (2004). An introduction to functional grammar. London: Arnold.
Kress, G. (2010). Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. London: Routlege.
Kress, G. (2004). Reading images: multimodality, representation and new media. Video Conference Presentation.
Kress, G., & van Leeuwen, T. (2001). Multimodal discourse, London: Arnold.
 
Kress, Gunthers, & van Leeuwen, T. (2006). Reading images, London: Routledge.
Min, Wang (2007). Interaction of image and language in the construction of the theme ‘Terrorist Threat’ in newspaper texts: A critical study of media discourse,Foreign Language. 5(8), 1-12
Najafian, M., & Dabaghi, A. (2011). Hidden language of advertising: A semiotic approach, Doing Research in Applied Linguistics, 20- 26.
Schroeder, E. J. (2006). Critical visual analysis. In R. Belk, (ed.) Handbook of Qualitative Research Methods in Marketing (pp. 303-321), Aldershot, UK: Edward Elgar.
Unsworth, L. (2006). Image/text relations and intersemiosis: Towards multimodal text description for multiliteracies education.  Australia: 33rd international congress. 1165-1205.
Vorvilas, G., Karalis, T, & Ravanis, K.(2010). Applying multimodal discourse analysis to learning objects'' user interface, Greece: Contemporary Educational Technology, 1(3), 255-266.
Williamson, J. (1978). Decoding advertisements: Ideology and meaning in advertising. London: Marion Boyars.