با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشیار گفتار درمانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

چکیده

میانگین طول گفته (MLU) مقیاسی برای ارزیابی و توصیف نظام‌مند رشد زبان در کودکان به‌شمار می‌رود. هدف از این پژوهش آن است که به شیوه توصیفی-تحلیلی به مقایسه رشد زبان در کودکان فارسی‌زبان و فارسی-ترکی‌زبان به کمک این شاخص نحوی بپردازد. برای انجام این پژوهش، 30 کودک فارسی‌زبان و 30 کودک فارسی‌-ترکی‌زبان در سه گروه سنی 37-46، 47-56 و 57-66 ماهه انتخاب شدند. پس از گردآوری نمونه‌های زبانی، تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار آماری SPSS انجام شد. یافته‌های پژوهش حاضر، نشان‌دهنده همبستگی بالا بین دو شاخص میانگین طول گفته بر حسب تکواژ و واژه است. این نتیجه‌گیری با یافته‌ پارکر (2005) مبنی بر این‌که به شکل مؤثری می‌توان از یکی از این دو شاخص به‌جای دیگری برای اندازه‌گیری رشد زبان در کودکان استفاده کرد، هم‌سو است. از سوی دیگر، تنها در بازه سنی 57-66 ماهه بین دو گروه زبانی فارسی‌زبان و فارسی-ترکی‌زبان تفاوت قابل ملاحظه‌ای در رشد زبان کودکان دیده می‌شود. این نتیجه‌گیری، یافته‌های‌ پژوهش‌هایی از قبیل دالگرِن و همکاران (2017) مبنی بر برتری عملکرد کلامی کودکان تک‌زبانه به کودکان دوزبانه را مورد تأیید قرار می‌دهد. هر دو گروه زبانی در سنین پایین‌تر عملکرد کلامی مشابه دارند و روند رشد زبانی مشابهی را به موازات افزایش سن نشان می‌دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

احدی، حوریه. نیلی‌پور، رضا. روشن، بلقیس. عشایری، حسن و جلایی، شهره (1391) مقایسه درک و بیان افعال بین دوزبانه‌ها و تک‌زبانه‌های دارای اختلال ویژه زبانی. فصلنامه توانبخشی نوین، دوره 6 (4): 8-14.
شجاع‌رضوی، سعیده (1398) بررسی مقایسه‌ای کودکان چهار تا پنج سال دوزبانه (ترک و فارسی‌زبان) و تک‌زبانه (فارسی‌زبان) در درک و کاربرد عبارات استعاری بدن‌مند. علم زبان، 9: 7-31. 
فرامرزی، عفت. فولادی، مریم و شیخ‏سعدآبادی، نادر (1394) مقایسه یادگیری زبان فارسی دانش‌آموزان دوزبانه (ترکی

 
 
- فارسی) و تک‌زبانه (فارسی) در دختران پایه اول ابتدایی شهرستان درگز. مجموعه مقالات همایش ملی آموزش ابتدایی، 1: 3356-3365.
مدرّسی قوامی، گلناز. (1396). راهنمای آوانویسی و وا‌ج‌نویسی زبان فارسی، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
مصرآبادی، جواد. دستی، فاطمه و زوار، تقی (1396) نیم‌رخ‌های دانش‌آموزان تک‌زبانه و دوزبانه بر اساس مشکلات خواندن و نوشتن. اندیشه‌های نوین تربیتی، 13(3): 187-210.
 
Baker, C. (1993). Foundations of Bilingual Education and Bilingualism, Bristol: Multilingual Matters Ltd. [1][2]
Barry, E. (2011). Sequential vs. Simultaneous Bilingualism: 1-7. Retrieved on March 2, 2016, from The Kalu Yala Blog.
Bialystok, E. Majumder, S. & Martin, M. (2003). Developing Phonological Awareness: Is There a Bilingual Advantage? Applied Psycholinguistics, 24: 27-44.
Bialystok, E.; Craik, F., & Luke, G. (2008). Cognitive Control and Lexical Access in Younger and Older Bilinguals. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 34(4): 859-873.
Bialystok, E., & Craik, F. (2010). Cognitive and Linguistic Processing in The Bilingual Mind. Current Directions in Psychological Science, 19 (1): 19-23.
Bigelow, K. M. )2012(. Reliability of the Mean Length of Utterance Measure in Samples of Children's Language. Master of Science thesis, Brigham Young University.
Blom, E. (2010). Effects of Input on the Early Grammatical Development of Bilingual Children. International Journal of Bilingualism, 14(4): 422-446.
Brown, R. (1973). A First Language: The Early Stages. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Cohen, S. P. Tucker, G. R. & Lambert, W. C. (1967). The Comparative Skills of Monolinguals and Bilinguals in Perceiving Phoneme Sequences. Language and Speech, 10(3): 159-168.
Cromdal, J. (1999). Childhood Bilingualism and Metalinguistic Skills: Analysis and Control in Young Swedish–English Bilinguals. Applied Psycholinguistics, 20, 01: 1-20.
Dahlgren, S. Almén, H. & Dahlgren Sandberg, A. (2017). Theory of Mind and Executive Functions in Young Bilingual Children. J Genet Psychol. 178(5): 303-307.
Gauthier, C. E. (2012). Language Development in Bilingual Children. A Research Paper Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the degree of Master of Science, Southern Illinois University Carbondale.
Hamers, J. F. & Blanc, H. A. (2000). Bilinguality and Bilingualism. Cambridge: Cambridge University Press.
Herlina, C. (2009). The Comparison of Bilingual and Monolingual Learners Ability in Identifying Sentences Using Reduced Clause. Lingua Culctura, 3(2), DOI:10.21512/lc.v3i2.339.
Hickey, T. (1991). Mean Length of Utterance and The Acquisition of Irish. Journal of Child Language, 3: 553-569.
Javier-Rivero, R. (2018). The Simultaneous Bilingual Child: A Language Acquisition Study: 139-151. Retrieved in http://www.scientia-sanbeda.org/wp-content/uploads/2018/03/R.-J.-Rivero.pdf.
Krashen, S. (1982). Principles and Practice in Second Language Acquisition. Oxford: Pergamon Press.
 Leadholdm, B. J., & Miller, J. F. (1994). Language Sample Analysis: The Wisconsin Guide. Madison, WI: Wisconsin Department of Public Instruction.
Macrory, G. (2006). Bilingual Langauge Development: What Do Early Years’ Practitioners Need to Know?, Early Years, 26:2, 159-169, DOI: 10.1080/09575140600759955.
Marian, V.; Blumenfeld, H. K., & Kaushanskaya, M. (2007). “The Language Experience and Proficiency Questionnaire (LEAP-Q): Assessing Language Profiles in Bilinguals and Multilinguals. Journal of Speech and Hearing Research, 50(4), 940-967. (Adapted to pencil-and-paper version by Marilyn Logan).
McLaughlin, B. (1978). Second-Language Acquisition in Childhood. New York: Wiley.
Miller, J. F. & Chapman, R. S. (1981). The Relation Between Age and Mean Length of Utterance in Morphemes. Journal of Speech and Hearing Research, 24, 154–161.
Miller, J. F. & Chapman, R. S. (2004). Systematic Analysis of Language Transcripts (SALT, v8.0) [Computer software and manual]. Madison, WI: Language Analysis Laboratory, Waisman Center, University of Wisconsin-Madison.
Miyata, S.; Otomo, K., & Nisisawa, H. Y. (2007). Exploring the Developmental Sentence Score for Japanese (DSSJ): A Comparison of DSSJ and MLU on the Basis of Typically Developing and Delayed Children. The Japanese Journal of Communication Disorders, 24(2): 79-88.
Nice, M. M. (1925). Length of sentence as a criterion of a child’s progress in speech. Journal of Educational Psychology, 16: 370-379.
Parker, M. D., & Bronson, K. (2005). A Comparative Study Between Mean Length of Utterance in Morphemes (MLUm) and Mean Length of Utterance In Words (MLUw). Journal of Child Language, 25(3): 267-274.
Ranalli, A. R. (2012). Characteristics of Young Children’s Longest Utterances. Honors College. 92. https://digitalcommons.library.umaine.edu/honors/92.
Retherford, K. S. (1993). Guide to Analysis of Language Transcripts (2nd Ed.). Eau Claire, WI: Thinking Publications.
Saer, D. J. (1923). The Effect of Bilingualism on Intelligence. The British Journal of Psychology, 14: 25-38.
Spolsky, B. (1998). Sociolinguistics. Oxford: Oxford University Press.
Thordardottir, E. (2014). The Relationship Between Bilingual Exposure and Morphosyntactic Development: International Journal of Speech-Language Pathology, 17, 2015: 97-114. DOI: https://doi.org/10.3109/17549507.2014.923509.
 
[1]. Affective filter
[2]. S. Krashen