زبانشناسی اجتماعی
سیده سحر جاوید؛ جلال رحیمیان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی غیبت رسانه ای بینافردی به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش است که چنین بافتی، زمینه را برای استفادۀ بیشتر از راهبردهای ادب فراهم میکند یا راهبردهای بیادبی. چهارچوبهای نظری ادب و بیادبی مورد استفاده در این مقاله، به ترتیب به براون و لوینسون (1987) و کالپپر (1996) تعلق دارند. دادهها متشکل از 3078 پارهگفتار ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی غیبت رسانه ای بینافردی به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش است که چنین بافتی، زمینه را برای استفادۀ بیشتر از راهبردهای ادب فراهم میکند یا راهبردهای بیادبی. چهارچوبهای نظری ادب و بیادبی مورد استفاده در این مقاله، به ترتیب به براون و لوینسون (1987) و کالپپر (1996) تعلق دارند. دادهها متشکل از 3078 پارهگفتار مشتمل بر 50230 واژه هستند که در مورد ده بازیگر مرد و ده بازیگر زن مشهور ایرانی بیان شدهاند. یافتههای این مطالعه حاکی از آن است که درحالی که 2820 پارهگفتار نشاندهندۀ راهبردهای بیادبی هستند، تنها 258 پارهگفتار راهبردهای ادب را در برمیگیرند. همچنین تحلیل آماری حاکی از آن است که از میان راهبردهای بیادبی، بیادبی سلبی با 60 درصد، و از بین راهبردهای ادب، بیادبی ایجابی با 77 درصد بیشترین راهبردهای مورداستفاده هستند.