با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتر ی زبانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار ارتباطات و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار ارتباطات و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران .استادیار زبانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسالمی، تهران، ایران

10.30473/il.2023.68427.1604

چکیده

توسعۀ روزافزون اینترنت و طراحی و ابداع ایموجی‌ها، موجب ظهور و تکوین زبانی نوین برای نسل جدید ارتباطات و تسهیل تعاملات انسانی در بستر رسانه‌های نوین از جمله شبکه‌های اجتماعی شده است. هدف از انجام این تحقیق، بررسی انواع کارکردهای زبانی ایموجی‌ها در توئیتر براساس رویکرد هرینگ و دایناس (2017) بود که با روش تحلیل محتوای کمی انجام شد. با انتخاب سه هشتگ برتر و پر استفاده در هر یک از حوزه‌‌های اجتماعی، اقتصاد، فرهنگ و سلامت، 5000 توئیت به‌عنوان جامعۀ آماری انتخاب و از میان آنها، 1200 توئیت به‌صورت تصادفی از میان کاربران زن و مرد و در بازۀ زمانی شش‌ماهه از اسفند 1399 تا شهریور 1400 به‌عنوان نمونه انتخاب و با استفاده از نرم‌افزار Maxqda کدگزاری شدند که سهم هر یک از حوزه‌ها 300 توئیت بود. براساس نتایج حاصل، در مجموع توئیت‌ها به ترتیب کارکردهای تفسیری، احساسی، ادب، تأکیدی، ساختاری، ارتباطی و ارجاعی دارای بیشترین بسامد وقوع بودند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

دهقان، علیرضا؛ محبی، نجیبه و برکت، محیا (1395). «مطالعه استیکرهای وایبر و نشانه‏شناسی ایدئولوژی‏های آن». مطالعات رسانه‏های نوین. سال دوم. شماره 7. 40-46.
فرقانی، مهدی و شمسایی‏نیا، رامین. (1396). «تعامل رسانه‏های جمعی و فناوری‌های نوین ارتباطی، بازنمایی اقتصاد مقاومتی در فضای مجازی». رسانه‏های نوین. دوره 3. شماره 10. 210-213. 
نصراللهی، محمدصادق؛ بادین فکر، محمدجواد (1398). «نشانه‏شناسی فرهنگی – ارتباطی ایموجی‏ها در پیامرسانهای اجتماعی، مورد مطالعه فرهنگ خانواده، فرهنگ جنسی و فرهنگ زبان دست». مطالعات رسانه‏های نوین. سال پنجم. شماره 17. 72-77.
Alismail, S., & Zhang, H. (2018). The use of emoji in electronic user experience questionnaire: An exploratory case study. Proceedings of the 51th Hawaii international conference on system sciences, 3366-3375.
Alshenqeeti, H. (2016). Are emojis creating a new or old visual language for new generations? A socio-semiotic study. Advances in language and literary studies, 7, 69-56.
Amaghlobeli, N. (2016). Are emojis creating a new or old visual language for new generations? A socio-semiotic study. Advances in language and literary studies, 7)6(, 56-69.
An, J., Li, T., Teng, Y., & Zhang, P. (2018). Factors influencing emoji usage in smartphone mediated communications. International conference on information, 423- 428.
BeiBwenger, M. & Pappert, S. (2019). How to be polite with emojis: a pragmatic analysis of face work strategies in an online learning environment. European journal of applied linguistics, 7)2(, 225- 253.
Brown, P., & Levinson, S. (1987). Politeness. Cambridge: Cambridge university press.
Butterworth, S. (2019). The paralinguistic function of emojis in twitter communication. In proceedings of the 7th conference on CMC and social media corpora for the humanities (Gergy) (pp. 68-72).
Chen, Z., Lu, X., Shen, S., Ai, W., Liu, X., & Mei, Q. (2017). Through a gender lens: An empirical study of emoji usage over large-scale android users. Peking university, 1-10.
Cramer, H., de Juan, P. & Tetreault, J. (2017). Sender- intended functions of emojis in US messaging. Proceedings of the 18th international conference on human- computer interaction with mobile devices and services, (pp. 504- 509).
Danesi, M. (2017). The semiotics of emoji: The rise of visual language in the age of the internet. Bloomsbury publishing.
Dresner, E., & Herring, S.C. (2010). Functions of the non-verbal in CMC: Emoticons and illocutionary force in communication theory. Communication Theory,20(3), 249-268.
Fulwood, C., Orchard, L. J., Floyd, S.A. (2013). Emoticon convergence in internet chat rooms. Social semiotics, 23(5), 648-662.
Gambo, S., & Ozad, B.O. (2020). The demographics of computer-mediated communication: A review of social media demographic trends among Social networking site giants. Computers in Human Behavior Reports, 2.
Goffman, E. (1967). International ritual. Essays on face-to-face behavior. Garden city/New York: Doubleday.
Haji, H. H., & Bakir, S. N. (2019). The use of emoticons among university students: A pragmatic study. Zanco journal of humanity sciences, 23(1), 278-290.
Herring, S.C. (2017). Discourse in web 2.0: Familiar, reconfigured, and emergent. In D. Tannen, & A.M. Tester (Eds.). Language and new media (pp. 1-25). Washington, DC: Georgetown university press.
Herring, S.C., & Dainas, A. (2017). ‘Nice picture comment!’ Graphicons in facebook comment threads. Proceedings of the Fiftieth Hawaii International Conference on System Sciences. Los Alamitos, CA: IEEE.
Kariryaa, A., Rundé, S., Heuer, H., Jungherr, A., & Schöning, J. (2020). The role of flag emoji in online political communication. Social science computer review, 40(2), 367-387.
Li, L., & Yang, Y. (2018). Pragmatic functions of emoji in internet-based communication. A corpus-based study. Asian-pacific journal of second and foreign language education, 3(1), 16.
McCulloch, G. (2019). Because internet. Understanding the new rules of language. New York city: Riverhead books.
Mills, S. (2003). Gender and politeness. Cambridge, UK: Cambridge university press
Na’aman, N., Provenza, H. & Montoya, O. (2017). MojiSem: Varying linguistic purposes of emoji in (twitter) context. Proceedings of the 55th annual meeting of the association for computational linguistics – student research workshop (pp.136- 141).
Novak, P.K., Smailovic, J., Sluban, B. & Mozetic, I. (2015). Sentiment of emojis. PloS one 10(12), e0144296.
Sabbar, S., & Matheson, D. (2019). Mass media vs. the mass of media: A study on the human nodes in a social network and their chosen messages. Journal of cyberspace studies, 3(1), 23-42.
Sampietro, A. (2016). Exploring the punctuating effect of emoji in Spanish whatsapp chats. Lenguas modernas, 47, 91-113.
Schneebeli, C. (2017). The interplay of emojis, emoticons and verbal modalities in CMC: A case study of YouTube comments. Paper presented at VINM 2017: Visualizing (in) the new media (Neuchâtel, Switzerland).
Skovholt, K., Gronning, A. & Kankaanranta, A. (2014). The communicative functions of emoticons in workplace e-mails. Journal of computer-mediated communication 19, 780-797.
Spina, S. (2018). Role of emoticons as structural markers in twitter interactions. Discourse processes, 56(4), 345-362.
Tang, Y., & Khe Foon, H. (2019). Emoticon, emoji and sticker use in computer-mediated communication: A review of theories and research findings. International journal of communication, 13, 2457-2483.
Tossell, C.C., Kortum, P., Shepard, C., Barg-Walkow, L.H., Rahmati, A., & Zhong, L. (2012). A longitudinal study of emoticon use in text messaging from smartphones. Computer in human behavior, 28(2), 659-663.
Wagner, A., Marusek, S., & Yu, W. (2020). Sarcasm, the smiling poop, and e-discourse aggressiveness: Getting far too emotional with emojis. Social Semiotics, 30(3), 305-311.
Wicke, P. (2017). Ideograms as semantic primes: Emoji in computational linguistic collection and analysis while studying patient-centered medical home models. In agency for healthcare research and quality/ https://doi.org/No. 13-0028-EF
Wiseman, S., & Gould, S.J.J. (2015). Repurposing emoji for personalized communication: Why means I love you. Retrieved from http://research.gold.ac. uk/22850/6/Emoji ACMless. Pdf.
Zhao, L., & Zeng, C. (2017). Using neural networks to predict emoji usage from twitter data. Semantic scholar, 1-6.
Zou, H., & Hastie, T. (2005). Regularization and variable selection via the elastic net. Journal of the Royal Statistical Society, 67(2), 310-320.