با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دورۀ دکتری تئاتر، دانشگاه تهران

2 دانشیار زبان‌شناسی، دانشگاه تهران

3 استاد نشانه‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

با توجه به پیدایش نظریۀ بینارسانه‌ای در چندسال اخیر، هدف این مقاله، ترسیم وضعیت خرد شدن فضای گفتمانی تئاتر به چند فضای رسانه‌ای و خوانش اشکال مشارکت آن‏ها در تئاتر از طریق مطالعۀ کارکردهای بین‌رسانه‌ای آن است. در ارتباط بین-رسانه‌ای و مواجهۀ رسانه‌های میهمان و میزبان فضای ارتباطی شکل می‌گیرد. در این فضای ارتباطی و رسانه‌ای، ممکن است ویژگی‌های اولیه حفظ شود یا به موقعیت یا گفتمان جدید گذار کنیم. در این راستا به تعاریفی چون روابط و ارجاعات رسانه‌ای، ترکیب رسانه‏ای، چندرسانه‌ای، ترارسانه‌ای و بینارسانه‌ای به صورت مجزا خواهیم پرداخت و علاوه بر تحلیل هریک از این وضعیت‌های گفتمانی، تفاوت آن‌ها را شرح خواهیم داد. مفهوم بینارسانه‌ای پس از پیدایش، همواره در تقابل با بینامتنیت قرار داشت و گاه برخی از مناسبات متنی و رسانه‌ای به اشتباه با یکدیگر خلط می‌شدند. حال، پس از بحث در مورد پیدایش نظریۀ بینارسانه، جایگاه آن را در تحلیل گفتمان هنر و رسانه، در عصر گسترش تکنولوژی، با تکیه بر برخی نمایش‌هایی که از سال 1390 تا 1395 بر روی صحنه رفته‏اند، مشخص خواهیم کرد

کلیدواژه‌ها

موضوعات

افخمی، علی؛ عابدینی، سیروس؛ محمودی بختیاری، بهروز. (1397). تحلیل گفتمان انتقادی سخنرانی دونالد ترامپ در مورد مهاجران. فصلنامة زبان‌شناسی اجتماعی، دورة دوم، شمارة اول، تابستان، صص 61-51.
بسکابادی، م. شیخ‌ مهدی و امیرحسین ندایی. (1389). ویژگی‏های پست‏مدرن در هنر چندرسانه‌ای، کتاب ماه هنر، تیرماه، شماره 142، صص 19-12.
بوردول، دیوید. (1386). روایت در فیلم داستانی. ترجمۀ علاءالدین طباطبائی و مهناز فاتحی. تهران: انتشارات بنیاد سینمایی فارابی.
رحیمی جعفری، مجید. (1390). تحلیل روابط بینامتنی در سنیمای دو دهة اخیر ایران (1390-1370). پایان‌نامة کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
شعیری، حمیدرضا. (1391).نشانه- معناشناسی دیداری.
تهران: نشر سخن.
ــــــ. (1394). نشانه-معناشناسی حایل‌های گفتمانی. منتشر شده در http://farhangemrooz.com/news
تاریخ رجوع: مرداد 95
شعیری، حمیدرضا؛ رحیمی جعفری، مجید؛ مختاباد امرایی، مصطفی. (1391). از مناسبات بینامتنی تا مناسبات بینارسانه‌ای: بررسی تطبیقی متن و رسانه. فصلنامة پژوهش‌های زبان و ادبیات تطبیقی، د 3، ش 2 (پیاپی 10)، صص 152-131.
گرمس، آلژیرداس ژولین. (1389). نقصان معنا. ترجمۀ حمیدرضا شعیری. تهران: نشر علم.
فیاض، ابراهیم. (1382). انسان‎شناسی ارتباطی ادبیات. فصلنامۀ انسان‎شناسی، دورۀ اول، شمارۀ 4، صص 177-165.
 
Allen, G. (2000). Intertextuality: The new critical idiom. London, Routledge.
Bolter, J. D., & Grusin, R. (1999). Remediation: Understanding new media. Cambridge: The MIT Press.
Badir, S. (2007). La sémiotique aux prises avec les médias in visible: L’hétérogénéité du visuel. N.3. Limoges: Pulim
Branigan, E. (1992). Narrative comprehension and film. London: Routledge.
Chapple, F. (2008). On Intermediality. Culture, Language and Representation, 6, 7-14.
Chatman, S. (1981). What novels can do that films can't (and vice versa). On Narrative, 7(1), 117-36.
Fontanille, J. (2007). Intermédialité: L’affiche dans l’annonce-press on ‘visible: L’hétérogénéité du visuel, n° 3. Limoges: Pulim.
Genette, G. (1997), Palimpsests: Literature in the second degree (C. Newman & C. Doubinsky, Trans.). University of Nebraska Press.
 Hasan, G. (2015). Is film noir a genre, or a style? Online Journal of Art and Design, 17-25.
Hayward, P. (1988). Echoes and reflections: The representation of representations. In P. Hayward (Ed.). Picture this! Media representations of visual art and artists (pp. 1-25). London: John Libbey.
Kattenbelt, C. (2008). Intermediality in theatre and performance: Definitions, perceptions and medial relationships. Cultura, Lenguaje y Representaciόn, 6, 19-29.
McLuhan, M. (1965). Understanding media: The extensions of man. New York: McGraw-Hill.
Méchoulan, E. (2003). Intermédialités: Le temps des illusions perdues. Intermédialités, 1, 9–27.
Petho, A. (2011). Cinema and Intermediality: The Passion for the In-Between. UK: Cambridge Scholars Publishing
Rajewsky, I. O. (2005). Intermediality, intertextuality, and remediation: A literary perspective on intermediality. Intermédialités, 6, 43-64
Rangel, A. (2015). Intermedia, an updated vision in the early twenty-first century. xCoAx 2015: Proceedings of the third conference on Computation Communication Aesthetics and XComputation, 79-99.
Sluijs, J. & Anneke S. (2009). Interactivity and affect in intermedial art: Theorizing introverted and extraverted intermediality. Intermediality: History and Theory of the Arts, Literature and Techniques, 13, 177-196.
Turim, M. (1991). The displacement of architecture in avant-garde films. Iris, 12, 25-38.
Wasko, J (2003). How Hollywood works. London, Sage Publication.