با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار زبان‌شناسی، دانشگاه الزهرا

2 دانش‌آموخته دکترای تخصصی زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه الزهرا

چکیده

پژوهش حاضر در حوزه زبان‏شناسی اجتماعی، در پی واکاوی گفتمان آگهی‏نماهای مکانی شهر تهران است تا با در نظر گرفتن سازوکارهای معناپردازی بینانشانه‏ای، به شناساندن جنبه‏هایی بپردازد که در این رسانة کمینه به گسترش معنا منجر می‏شوند. این پژوهش‏، در پی پاسخ به این پرسش است که «چگونه سازه‏های درون‏متنی آگهی‏نماهای مکانی شهر تهران از طریق پیوند با سازه‏های برون‏متنی به گسترش ابعاد معنایی کمک می‏کنند؟». به منظور تحلیل و بازنمایی جنبه‏های ناشناختة معنا، از الگوی ترکیبی با رویکردی چندروشی بهره گرفته شده‏است که قادر به واکاوی سازه‏های معناپرداز درون‏متنی در سطح‏ها و مرتبه‏های گوناگون و با توجه به پیوندهای برون‏متنی بافت ‏است. داده‏های پژوهش با روش میدانی و اسنادی گردآوری شدند. پس از نمونه‏گیری جامعۀ آماری به شیوة تصادفی خوشه‏ای، داده‏های پژوهش با روش کمّی و کیفی توصیف و تحلیل شدند. یافته‏های پژوهش نشان داد که بازنشانه‏سازی بافت مکان غیرپیرامونی در متن آگهی‏نماها، با تأثیرپذیری از برخی ویژگی‏های منطقه‏‏های شهری و یا مکان‏های مذهبی، تاریخی و فرهنگی یا تجاری، به گسترش ابعاد معناپردازی می‏پردازند. همچنین، بازنشانه‏سازی بافت موقعیت پیرامونی در آگهی‏نماهای مکانی شهر تهران بر پایة اشاره به سازه‏های بافت موقعیت پیرامونی، گسترش بافت متنی در ارتباط با بافت موقعیت پیرامونی، حضور سازه‏های بافت موقعیت پیرامونی در متن آگهی‏نما، به گسترش ابعاد معناپرداز این رسانة کمینه منجر شده‏است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

حق‏بین، فریده(1390). تحلیل دیداری عکس‏های دورة دفاع مقدس بر مبنای نظریة نشانه‏شناختی اجتماعی هلیدی. درعلیرضا کریمی (ویراستار)،نام‏آورد (دفتر دوم: بیست مقاله و گفتار دربارة مطالعات نشانه‏شناختی جنگ/دفاع مقدس) (صص 177-135). تهران: سورة مهر.
خلیلی، جعفر(1389). آسیب‏شناسی کاربردی تابلوهای تبلیغاتی خیابان ولی‏عصر (عج) تهران. پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد، رشتة ارتباط تصویری. دانشگاه تهران.
داورپناه، افشین(1392). طرح جامع ساماندهی تبلیغات محیطی شهر تهران. تهران: پژوهشکدة فرهنگ، هنر و معماری؛ سازمان زیباسازی شهر تهران.
زندی، بهمن، روشن، بلقیس و امیری‏خواه، مریم (1397). مقایسة نامگذاری قهوه‏خانه‏ها با کافی‏شاپ‏های شهر تهران از دیدگاه نام‏شناسی اجتماعی. فصلنامه زبان‏شناسی اجتماعی. دورۀ 2، شماره 2، 30-41.
ساسانی، فرهاد(1389). معناکاوی: به سوی نشانه‏شناسی اجتماعی. تهران: نشر علم.
کامران، افسانه(1382). نشانه‏شناسی تبلیغات شهری در ایران با تأکید بر بیلبوردهای شهر تهران. پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد، رشتۀ پژوهش هنر. دانشگاه علم و فرهنگ. تهران.
مردانی‏سرور، انسیه(1391). تحلیل بیلبوردهای تبلیغاتی شهری از منظر نشانه‏شناسی اجتماعی (بررسی بیلبوردهای تبلیغاتی ایستگاه‏های مترو). پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه علم و فرهنگ. تهران.
مرکزی، مهشید (1372). استفاده از تابلوهای بزرگ تبلیغاتی در ورودی شهرها. پایان‏نامۀ کارشناسی، رشتۀ ارتباط تصویری. دانشگاه تهران.
منفرد، نرجس و حق‏بین،فریده (1393). سازوکارمعناپردازی رنگ در بیلبوردهای تجاری شهر تهران: مطالعة موردی بیلبوردهای تجاری شرکت بیمة معلم، پودر تاژ و اسنک چی‏توز. مطالعات زبان و گویش‏های غرب ایران، 5 (24)، 84-61.
نجومیان، امیرعلی(1390). پیش‏گفتاری بر نشانه‏شناسی و فضای شهری. ماهنامة سوره، 150-151،198-197.
Barthes, R. (1957 [1972]). Mythologies. Translated by Annette Lavers. Farrar: Straus and Giroux.
Cheong, Y. Y. (1999). The construal of ideational meaning in print advertisements. In K. L. O’Halloran (Ed.). Multimodal discourse analysis: Systemic functional perspective (pp. 163-195). London: Continuum.
Feng, D. & O’Halloran, K. L. (2013). The visual representation of metaphor: asocial semiotic approach. Review of Cognitive Linguistics, 11(2), 320-335.
Forceville, C. (1994). Pictorial metaphor in advertisements. Metaphor and Symbolic Activity, 9(1), 1–29.
Goddard, A. (1998). The language of advertising. New York: Routledge.
Halliday, M. A. K. (1978). Language as social semiotics: the social interpretation of language and meaning. London: Edward Arnold.
Halliday, M. A. K. (1994). An introduction to functional grammar (2nded). New York: Longman.
Halliday, M. A. K. (2014). Halliday’s introduction to functional grammar (4nd ed). London: Edward Arnold.
Holtzschue, L. (2006). Understanding color: an introduction for designers (3nd ed). Canada: Johny Wiley & Sons, Inc.
Hosseinabadi Sadeh, D., Nooraie, M., & Hajikarimi, B. (2013). Billboard advertising by using imperialist comparative alghorithm (case study: Tehran city). African Journal of Business Management, 7 (36), 3705-3713.
Iedema, R. (2003). Multimodality, resemioticization: extending the analysis of discourse as a multi-semiotic practice. Visual Communication, 2 (1), 29-57.
Jamali, B., Sadeghi Niaraki., & Arasteh, R. (2015). Application of geospatial analysis and argumented reality visualizationin indoor advertising. International Journal of Geoghraphy & Geology, 4 (1), 11-23.
Jurca, M. A. & Madlberger, M. (2014). Ambient advertising characteristics and schema incongruity as drivers of advertising effectiveness. Journal of Marketing Communication, 21 (1), 48-64.
Kress, G. (2010). A social semiotic approach to contemporary communication. London: Routledge.
Kress, G., & van Leeuwen,T. (1990). Reading images. Australia: Deakin University Press.
Kress, G., & van Leeuwen,T. (1996). Reading images: The Grammar of Visual Design. London: Rutledge.
Kress, G., & van Leeuwen,T. (2002). Colour as a semiotic mode: notes for a grammar of colour. Visual Communication 1 (3), 343–368.
Kress, G., & van Leeuwen, T. (2006). Reading images: The grammar of visual design (2nd ed). London: Routledge.
Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago.
Lemke, J. (2009). Multimodal genre and transmedia traversals: social semiotics and the political economy of the sign. Semiotica, 173, 283-297.
Lim, F. V, (2004). Developing an integrative multi-semiotic model. In K. L. O’ Halloran (Ed.), Multimodal siscourse analysis: Systemic functional perspective (pp. 220-46). London: Continuum.
Liu, Y., & O’Halloran, K. L. (2009). Intersemiotic texture: analyzing cohesive devices between language and images. Social Semiotics, 19 (4), 367-388.
Lotman, M. L. (2001). A semiotic theory of culture (2nd ed). New York: I.B Tauria & Co Ltd.
Martinec, R, & Salway, A. (2005). A system for image-text relations in New (and Old) media. Visual Communication, 4 (3), 337-371.
McQuarie, E & Mick, D. (1999). Visual rhethoric in advertising text-interpretive, experimental and reader-response analysis. Journal of Consumer Research, 26, 37-54.
O’Halloran, K. L. (1999). Toward a systemic functional analysis of multi-semiotic mathematic texts.  Semiotica, 124 (1-2), 1-29.
O’Halloran, K. L. (2005). Mathematical discourse: language, symbolism and visual images. London: Continuum.
O’Halloran, K. L. (2008). Mathematical and scientific forms of knowledge: a systemic functional multimodal grammatical approach. In F. Christie & J. Robert Martin (Eds.), Language, knowledge and pedagogy: Functional linguistic and sociological perspectives (pp. 205–236). London: Continuum.
O’Halloran, K. L. (2011). Multimodal discourse analysis. In K. Hyland & B. Paltridge (Eds.), Continuum companion to discourse analysis (pp. 120-137). US: Continuum International Publishing Group.
O’Halloran, K. L., Sabine T., & Marissa K. L. E. (2015). Multimodal analysis for critical thinking.  Learning, Media and Technology, 42 (2), 147-170.
Peverini, P. (2014). Environmental issues in unconventional social advertising: asemiotic perspective. Semiotica, 199, 219-246.
Royce, T. D. (1998). Synergy on the page: exploring intersemiotic complementarity in paged-based multimodal text. JASFL Occasional Paper, 1(1), 25- 51.
Shelton, A. J., L, Wojciechowski, P., & Warner, J. (2016). Ambient marketing practices in the United States: aprofesional view. Communication Today, 7(1), 66-81.
Sonesson, G. (2013). Spaces of urbanity revisited: from the Boulevard to the mobile phone network. Degrés, 41(153), 1-16.
Van Leeuwen, T. (2006). Towards a semiotics of typography. Information Design Journal, 14 (2), 139-155.
Van Leeuwen, T. (2011). The language of color: an introduction. Routledge: London and NewYork.
Williams, A. (2017). Ambient advertising: an investigation into the effect that visual impact, environmental impact and pedestrains interpretation has on creating the ambient advertising message. (MA thesis), University of Wales Trinity Saint David, Lampeter, United Kingdom.