با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، ایران

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران

چکیده

در میان کنش‏های کلامی روزانه، تمجید و پاسخ به آن از جایگاه پربسامد و از بار فرهنگی-جامعه‏شناختی ویژه‏ای برخوردار است. از این رو، پژوهش حاضر به بررسی پاسخ به تمجید از دیدگاه زبان‌شناسی اجتماعی می‏پردازد. بدین منظور، تعداد 360 پاسخ به تمجید از 60 دانشجوی ایرانی زن و مرد در رشتۀ آموزش زبان انگلیسی از اینستاگرام جمع‏آوری گردید. با استفاده از چارچوب میز-آره والو (2013) پاسخ به تمجید مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. یافته‏های پژوهش نشان داد که در فضای مجازی پاسخ به تمجید به‏ طور قابل توجهی از نوع پذیرش بوده و تفاوت قابل توجهی بین این کنش کلامی در فضای رودررو و فضای مجازی وجود دارد. همچنین، زنان و مردان تفاوت مشخصی در این زمینه دارند. پاسخ زنان طولانی‏تر از مردان است و در پاسخ به تمجید احساسات بیشتری از خود نشان می‌دهند. از منظر زبان‌شناسی اجتماعی، بررسی ارتباطات اجتماعی در فضای مجازی و شناسایی الگوهای اجتماعی و فرهنگی جوامع مختلف می‏تواند اطلاعات مفیدی در اختیار کاربران قرار داده و نوعی خودآگاهی فرهنگی-اجتماعی در آنها ایجاد کند تا با استفاده از هنجارهای مناسب از برخورد نابجا و غیرمؤدبانه و ایجاد سوء تفاهم جلوگیری شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

پارساپور، آرش (1399). کاربران ایرانی در کدام شبکه‌های اجتماعی بیشترین فعالیت را دارند؟ دریافت از https://dgto.ir/1qzd
پیش‏قدم، رضا (1391). معرفی "زباهنگ" به عنوان ابزاری تحول‌گرا در فرهنگ‌کاوی زبان. فصلنامۀ مطالعات زبان

 
 
و ترجمه، دورۀ 45،شمارة 4، 47-62.
پیش‏قدم، رضا و آتنا عطاران (1392). نگاهی جامعه‌شناختی به کنش گفتاری قسم: مقایسۀ زبان‌های فارسی و انگلیسی. فصلنامۀ مطالعات زبان و ترجمه، دورۀ 46، شمارة 4، 26-50.
 
Brown, P., & Levinson, S. C. (1987). Politeness: Some universals in language usage. London: Cambridge University Press.
Byram, M. (2012). Language awareness and (critical) cultural awareness–relationships, comparisons and contrasts. Language Awareness, 21(1), 5-13.
Cheng, D. (2011). New insights on compliment responses: A comparison between native English speakers and Chinese L2 speakers. Journal of Pragmatics, 43(8), 2204-2214.
Cohen, A. D. (2018). Learning pragmatics from native and nonnative language teachers. Bristol, England: Multilingual Matters.
Dehkordi, Z., & Chalak, A. (2015). English compliment response strategies on social networks by Iranian EFL learners. Journal of Language Teaching and Research, 6(2), 452-459.
Derakhshan, A., & Eslami, Z. (2020). The effect of meta-pragmatic awareness, interactive translation, and discussion through video-enhanced input on EFL learners’ comprehension of implicature. Applied Research on English Language, 9(1), 25-52.
Derakhshan, A., Eslami, Z., & Chalak (2020). A systematic review of compliments among Iranian Persian speakers: Past, present, and future directions. Journal of English Language Teaching and Learning, 12(26),85-123.
Eslami, Z., & Derakhshan, A. (2020). Responding to compliments in Persian: New patterns and new cultural schema. In A. R. Korangi & F. Sharifian (Eds.), Persian linguistics in cultural contexts (pp. 82-107). London: Routledge, Taylor and Francis Group.
Eslami, Z., Jabbari, N., & Kuo, L. (2015). Compliment response behaviour on Facebook: A study with Iranian Facebook users. International Review of Pragmatics, 7, 244-277.
Heidari, M., Rezazadeh, M., & Eslami Rasekh, A. (2009). A contrastive study of compliment responses among male & female Iranian teenage EFL Learners. The International Journal of Language, Society and Culture, 29, 18-31.
Herbert, R. (1990). Sex-based differences in compliment behavior. Language in Society, 19(1), 201-224.
Holmes, J. (1986). Compliments and compliment responses in New Zealand English. Anthropological Linguistics, 28, 485-508.
Ishihara, N., & Cohen, A. D. (2014). Teaching and learning pragmatics: Where language and culture meet. England: Routledge.
Jucker, A. (2009). Speech act research between armchair, field, and laboratory: The case of compliments. Journal of Pragmatics, 41, 1611-1635.
Karimnia, A., & Afghari, A. (2011). Compliment in English and Persian interaction: A cross-cultural perspective. Jezikoslovlije, 12(1), 27-50.
Leech, G. N. (1983). Pragmatics, discourse analysis, stylistics, and “The Celebrated Letter.” Literariness and Linguistics, 6(2), 142-157.
Maíz-Arévalo, C. (2013). Just click ‘Like’: Computer-mediated responses to Spanish compliments. Journal of Pragmatics, 51, 47–67.
Mohajernia, R., & Soleimani, H. (2013). Different strategies of compliment responses used by Iranian EFL students and Australian English speakers. Journal of Language Teaching and Research, 4)2), 340-347.
Moradi Moghadam, M. (2017). Politeness at the extremes: Iranian women’s insincere responses to compliments. Language and Dialogue, 7(3), 413-431.
Motaghi Tabari, S., & Beuzeville, L. (2012). A contrastive study of compliment responses among Persians and Australians: The effect of exposure to a new speech community. Applied Research in English, 1(1), 21- 42.
Nelson, B. L., EL-Bakary, W., & AL-Batal, M. (1993). Egyptian and American compliments: A cross-cultural study. International Journal of Relations, 17(4), 293-313.
Pomerantz, A. (1978). Compliment responses: Notes on the co-operation of multiple constraints. In J. Schenkein (Ed.), Studies in the organization of conversational interaction (pp. 79-109). New York: Academic Press.
Rohami N, I., & Nur, F. R. (2017). The pattern of compliments in Instagram photo comments. International Journal of Research Studies in Language and learning, 2(3), 57-69.
Sharifian, F. (2005). The Persian cultural schema of Shekasteh-nafsi: A study of compliment responses in Persian and Anglo-Australian speakers. Pragmatics and Cognition, 13(2), 337-361.
Sharifian, F., Chalak, A., & Dehkordi, Z. (2019). Investigating choice of compliment response strategies on social networking sites by different gender. Journal of New Advances in English Language Teaching and Applied Linguistics, 1(2), 159-176.
Shirinbakhsh, S., & Eslami Rasekh, A. (2013). The effect of age on cultural schema: The case of Shekaste-nafsi (Modesty) in Persian. International Journal of Research Studies in Language Learning, 2(3), 95-107.
Standage, T. (2013). Writing on the wall: Social media-the first 2,000 years. New York: Bloomsbury Publishing.
Taguchi, N. (2019). SLA and pragmatics: An overview. In N. Taguchi (Ed.), The Routledge handbook of second language acquisition and pragmatics (pp. 1-14). New York: Routledge.
Wardhaugh, R., & Fuller, J. (2015). An introduction to sociolinguistics (7th ed.). Oxford: Blackwell.
Wei, Y. (2005). Integrating Chinese culture with TEFL in Chinese classroom. Sino-US English Teaching, 2(7), 55-58.
Wolfson, N. & Manes, J. (2009). The compliment as a social strategy. Paper in Linguistics, 13(3), 391-410.
Wolfson, N. (1981). Compliments in cross-cultural perspective. TESOL Quarterly, 15(2), 117-124.
Yousefvand, Z. (2010). Study of compliment speech act realization pattern across gender in Persian. Arizona Working Papers in SLA & Teaching, 17, 91-112.
Yu, M. (2005). Sociolinguistic competence in the complimenting act of native Chinese and American English speakers: A mirror of cultural value. Language and Speech, 48(1), 91-119.