با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 دانش‌آموختۀ آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

در راستای اهمیت نام و تأثیر آن بر روابط اجتماعی، هدف از پژوهش حاضر بررسی نام رستوران‌ها برای شناسایی گرایش صاحبان آنها به عوامل نام‏شناختی ـ اجتماعی نظیر هویت‌های ملی، بین‌المللی و مذهبی در نام‌گذاری رستوران‌ها در دو منطقه از شهر شیراز با وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی برخوردار و کمتربرخوردار بوده ‌است. نمونۀ مورد مطالعه با استفاده از نظرسنجی از ۶۰ صاحب رستوران در دو منطقه از شهر شیراز جمع‌آوری شده است. برای جمع‌آوری داده از پرسشنامة طراحی‏شده در حسین، نوفال و منصور (2015) استفاده شد.  نتایج نشان داد گرایش صاحبان رستوران‌ها در مناطقی از شهر با موقعیت اجتماعی _ اقتصادی بهتر با گرایش صاحبان رستوران‏ها در مناطق کمتربرخوردار شهر متفاوت بوده‌ است. این گروه بیشتر به نام‌های خارجی گرایش داشته، معتقد بودند این‏گونه نام‌ها به جذب درآمد بیشتر و موفقیت تجاری منجر شده، جذاب، منحصربه‏فرد و آبرومندند. در مقابل، صاحبان رستوران‌ها در مناطقی از شهر با موقعیت اجتماعی - اقتصادی پایین‌تر بیشتر به نام‌های مذهبی گرایش داشته، این نام‌ها را منحصربه‏فرد و آبرومند می‌دانستند. نتایج این پژوهش کاربرد‌های ارزشمندی در حوزۀ مطالعات نام‌شناسی ‌اجتماعی برای زبان‌شناسان، اساتید و دانشجویان به همراه دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

حاجی‌زاده، کاظم و حمید دهقانیان (۱۳۹۴). مکان‏ها، نام‏ها و هویت مکان: مطالعة موردی شهر تهران. معرفت فرهنگی اجتماعی. دورۀ ۶ ، شمارۀ ۲۴، ۴۱-۶۲ .
 
زندی، بهمن و بهزاد احمدی (۱۳۹۵). نام‌شناسی اجتماعی‌ ـ ‌شناختی؛ حوزة نوین مطالعات میان‌رشته‌ای. فصلنامة مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی. دورة ۹، شمارۀ ۱، ۹۹-۱۲۲.
زندی، بهمن، روشن، بلقیس و مریم امیری‌خواه (۱۳۹۷). مقایسة نام‏گذاری قهوه‏‌خانه‏‌ها با کافی‏‌شاپ‏‌های شهر تهران از دیدگاه نام‌‏شناسی اجتماعی. فصلنامة علمی - پژوهشی زبان‏شناسی اجتماعی. دورة ۲، شمارۀ ۲، ۳۰-۴۱.
فرنیا، مریم و صفورا براتی (۱۳۹۷). بررسی نگرش صاحبان کسب اصفهان در نام‌گذاری مراکز کسب‏وکار. فصلنامة علمی - پژوهشی زبان‏شناسی اجتماعی. دورۀ ۲، شمارۀ ۳، ۵۷-۶۸.
قلی‏فامیان، علی‌رضا و ماندانا کلاهدوز محمدی (۱۳۹۵). بررسی الگوهای زبانی در نام‌گذاری مراکز کسب‌وکار شهر تبریز. فصلنامة مطالعات فرهنگ ارتباطات. دورۀ ۱۷، شمارۀ ۳۳، ۱۰۹-۱۲۵.
قنبری عدیوی، عباس (۱۳۹۲). تأثیر مذهب بر نام‌گذاریِ مردم چَهارمَحال و بختیاری. فرهنگ و ادبیات عامه. دورة ۱، شمارۀ ۲، ۸۳- ۱۰۷.
گودرزی، حسین و مهدی بختیاری (۱۳۹۵). میزان توجه به مؤلفه‌های هویت ملی در نام‏گذاری معابر اصلی شهر تهران. فصلنامة مطالعات ملی. دورۀ ۱۷، شمارۀ ۶۵ ، ۵۳-۷۰.
نجاتی‌ حسینی، ‌سید‌محمود و سمیه افشار (۱۳۸۸). تحول نام‏گذاری فرزندان در شهر تهران. پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه. دورۀ ۳، شمارۀ ۱, ۱۴۱-۱۶۳.‎
نظری، علی اشرف، علی و محسن حسن‏پور (۱۳۹۱). فرهنگ، سیاست نام‏گذاری و بازنمایی هویت. تحقیقات فرهنگی ایران. دورة ۵، شمارۀ ۴، ۱-۲۱.
 
 
Agyekum, K. (2006). The sociolinguistics of Akan personal names. Nordic Journal of African Studies, (15)2, 206-235.
Algeo, J., & Algeo, K. (2000). Onomastics as an interdisciplinary study. Names, 48(3/4), 265-274.
Boonpaisarnsatit, N., & Srioutai, J. (2011). A semantic and pragmatic approach to brand naming: A case study of Thailand's exported food brand names. Paper presented at the Third International Conference on Language and Communication, Bangkok, Thailand.
Chen, L. N. (2018). Of Authenticity and Assimilation: Names of American Chinese Restaurants. Names, 66(1), 3-13.
Danesi, M. (2004). A basic course in anthropological linguistics. Toronto:

Canadian Scholars’ Press Inc.
Goldberg, A. E. (2003). Constructions: A new theoretical approach to language. Trends in Cognitive Sciences, (7)5, 219–224. doi:10.1016/s1364-6613)03(00080-9
Grice, H.P. (1975). Logic and conversation. In P. Cole & I. Morgan (Eds.), Syntax and Semantics (pp. 41-58). New York: Academic Press.
Hussein, R. F., Nofal, M. Y., & Mansour, A. J. (2015). The language of shop signs in Amman: A sociolinguistic study. International Journal of Educational Research and Reviews, 3(2), 155-164.
Sperber, D., & Wilson, D. (1995). Relevance, communication and cognition. Oxford, UK: Blackwell.
 
[1]. Sperber & Wilson