با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
زبان و فرهنگ
مطالعة میان‌فرهنگی خاستگاه زیستی استعاره‌های مجازبنیاد دست و پا در زبان‌های فارسی و انگلیسی

زهرا براتی؛ بلقیس روشن؛ شیرین پورابراهیم؛ فاطمه یوسفی راد

دوره 6، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.30473/il.2023.65071.1557

چکیده
  پژوهش حاضر، با ارائة تحلیلی معنایی، به مطالعة میان‌فرهنگی استعاره‌های مجازبنیاد دست و پا در زبان‌های فارسی و انگلیسی می‏پردازد. روش پژوهش از نوع اکتشافی است و داده‌های آن شامل 32 عبارت استعاری متعارف حاوی بدن‌واژه‌های دست و پا برگرفته از اصطلاحات موجود در فرهنگ رایگان است که معادل فارسی آن‌ها براساس فرهنگ معاصر هزاره انگلیسی-فارسی ...  بیشتر

و سایر موضوعات پیشنهادی
تعدد مبادی معنایی؛ نمونه‌ای از کاربرد معناشناسی پیش‌نمونه‌ای درزمانی در زبان فارسی

بیستون عباسی؛ بلقیس روشن؛ نرجس‌بانو صبوری؛ مهدی سبزواری

دوره 5، شماره 1 ، اسفند 1400، ، صفحه 29-43

https://doi.org/10.30473/il.2021.57599.1441

چکیده
  مقدمه: مقولات معنایی ساختاری پیش‌نمونه‌ای دارند و از معانی کانونی و حاشیه‌ای تشکیل شده‌اند. در مرزهای نامتعین این مقولات معانی حاشیه‌ای و اتفاقی وجود دارند که چندان پایدار نیستند و با گذر زمان از میان می‌روند. برخی از این معانی ممکن است دوباره در یک دورۀ زمانی دیگر و مستقل از معنای قبلی ظاهر شوند. گیرارتز (1997) این پدیده را تعدد مبادی ...  بیشتر

زبان‌شناسی اجتماعی
بررسی اجتماعی- شناختی کتاب ششم آموزش زبان فارسی ویژة غیرفارسی‏زبانان در جامعة‌المصطفی ‌‏العالمیه

حمیده بنیادی؛ بلقیس روشن

دوره 4، شماره 2 ، خرداد 1400، ، صفحه 29-40

https://doi.org/10.30473/il.2021.53970.1380

چکیده
  پژوهش حاضر بنیادی و از نوع تحلیل محتواست و سعی دارد در چارچوب زبان‏شناسی اجتماعی- شناختی به بررسی برخی عناصر شناختی و اجتماعیِ متون موجود در آموزش زبان فارسی به فارسی (کتاب ششم) (مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی، 1395) ویژة غیرفارسی‏زبانان بپردازد که در دانشگاه جامعة‌‏‌المصطفی ‌‏العالمیه آموزش داده ‏می‏شود. واحد تحلیل ”جمله“ ...  بیشتر

زبان و فرهنگ
مقایسة نام‏گذاری قهوه‏‌خانه‏‌ها با کافی‏‌شاپ‏‌های شهر تهران از دیدگاه نام‌‏شناسی اجتماعی

بهمن زندی؛ بلقیس روشن؛ مریم امیری‌خواه

دوره 1، شماره 4 ، آذر 1397، ، صفحه 30-41

https://doi.org/10.30473/il.2018.5359

چکیده
  پژوهش حاضر بر مبنای نام‌‏شناسی اجتماعی و با هدف مقایسة نام‌‏گذاری قهوه‏‌خانه‌‏ها با کافی‏‌شاپ‏‌های شهر تهران از دیدگاه هویت‏‌های چندگانه انجام شده است. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش توصیفی- تحلیلی، با بررسی نام 232 قهوه‏خانه و 296 کافی‏شاپ شهر تهران انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که هویت فردی در نام‏گذاری ...  بیشتر