مقاله پژوهشی
زبانشناسی اجتماعی
پروین فغفوری آذر؛ غلامرضا آذری؛ مریم ایرجی
چکیده
توسعۀ روزافزون اینترنت و طراحی و ابداع ایموجیها، موجب ظهور و تکوین زبانی نوین برای نسل جدید ارتباطات و تسهیل تعاملات انسانی در بستر رسانههای نوین از جمله شبکههای اجتماعی شده است. هدف از انجام این تحقیق، بررسی انواع کارکردهای زبانی ایموجیها در توئیتر براساس رویکرد هرینگ و دایناس (2017) بود که با روش تحلیل محتوای کمی انجام شد. با ...
بیشتر
توسعۀ روزافزون اینترنت و طراحی و ابداع ایموجیها، موجب ظهور و تکوین زبانی نوین برای نسل جدید ارتباطات و تسهیل تعاملات انسانی در بستر رسانههای نوین از جمله شبکههای اجتماعی شده است. هدف از انجام این تحقیق، بررسی انواع کارکردهای زبانی ایموجیها در توئیتر براساس رویکرد هرینگ و دایناس (2017) بود که با روش تحلیل محتوای کمی انجام شد. با انتخاب سه هشتگ برتر و پر استفاده در هر یک از حوزههای اجتماعی، اقتصاد، فرهنگ و سلامت، 5000 توئیت بهعنوان جامعۀ آماری انتخاب و از میان آنها، 1200 توئیت بهصورت تصادفی از میان کاربران زن و مرد و در بازۀ زمانی ششماهه از اسفند 1399 تا شهریور 1400 بهعنوان نمونه انتخاب و با استفاده از نرمافزار Maxqda کدگزاری شدند که سهم هر یک از حوزهها 300 توئیت بود. براساس نتایج حاصل، در مجموع توئیتها به ترتیب کارکردهای تفسیری، احساسی، ادب، تأکیدی، ساختاری، ارتباطی و ارجاعی دارای بیشترین بسامد وقوع بودند.
مقاله پژوهشی
و سایر موضوعات پیشنهادی
فاطمه اکبری
چکیده
نامشناسی در تعریف قدیم خود علمی است که به ریشهشناسی و معنای نامها توجه دارد اما در تعریف جدیدترش گسترهای به مراتب وسیعتر را دربرمیگیرد و این قابلیت را هم پیدا کرده است که نه تنها خود در شاخههای متعددی چون جاینامشناسی، انساننامشناسی، حیواننامشناسی، نامهای تجاری و مطالعات نام در ادبیات گسترش یابد، ...
بیشتر
نامشناسی در تعریف قدیم خود علمی است که به ریشهشناسی و معنای نامها توجه دارد اما در تعریف جدیدترش گسترهای به مراتب وسیعتر را دربرمیگیرد و این قابلیت را هم پیدا کرده است که نه تنها خود در شاخههای متعددی چون جاینامشناسی، انساننامشناسی، حیواننامشناسی، نامهای تجاری و مطالعات نام در ادبیات گسترش یابد، بلکه توانسته است همراه با علوم دیگر، مطالعات بینارشتهای نوینی را پدید آورد. از این رو، جای تعجب ندارد که به طور روزافزون پژوهشگران بیشتری را به خود جذب میکند. هدف این مقاله ارائۀ اطلاعاتی در مورد نهادها، همایشها، مجلات علمی، مراکز آموزشی و منابع پایۀ نامشناسی است و میتواند خصوصا برای دانشجویان و علاقهمندان به آشنایی با نامشناسی در دنیای غرب مفید باشد. در انتها، نامشناسی در جهان غرب از لایهای بالاتر بررسی میشود و راهکارهایی برای پیشبرد این علم در ایران ارائه میشود.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی اجتماعی
زهرا مومنی؛ فاطمه علوی؛ نغمه حسینی
چکیده
ایجاد یک ارتباط زبانی مؤثر مستلزم تسلط بر مهارتهای کلامی و غیرکلامی است. یکی از این مهارتهای کلامی رعایت ادب در تعاملات اجتماعی است. تحقیق حاضر شیوههای رعایت ادب در گفتگوهای کلاس درس را بر اساس نظریۀ ادب براون و لوینسون (1987) مورد بررسی قرار داده است. دادههای پژوهش حاضر طی جلسات متعددی که در برخی مؤسسات آموزشی در شهر بوشهر ...
بیشتر
ایجاد یک ارتباط زبانی مؤثر مستلزم تسلط بر مهارتهای کلامی و غیرکلامی است. یکی از این مهارتهای کلامی رعایت ادب در تعاملات اجتماعی است. تحقیق حاضر شیوههای رعایت ادب در گفتگوهای کلاس درس را بر اساس نظریۀ ادب براون و لوینسون (1987) مورد بررسی قرار داده است. دادههای پژوهش حاضر طی جلسات متعددی که در برخی مؤسسات آموزشی در شهر بوشهر از جمله دانشگاههای آزاد و پیام نور برگزار گردید جمعآوری شدهاند. نتایج حاکی از آن است که در مجموع، راهبردهای ادب سلبی تقریباً دو برابر راهبردهای ادب ایجابی بهکار رفتهاند و در برخی موارد راهبردهای ادب ایجابی همراه با ادب سلبی بودهاند. بیشترین بسامد ادب سلبی متعلق به چهار راهبرد «بیان غیرمستقیم متعارف»، «سؤال/نشانگر احتیاط»، «احترام گذاشتن» و «عذرخواهی» بود و «توجه به علایق، خواستهها و نیازهای مخاطب»، «اغراق»، «جستن توافق» و «ارائه دلیل» بیشترین بسامد ادب ایجابی را داشتند. بررسی مؤلفههای ادبمندی در کلاس درس در شناساندن گفتمان کلاسی به عنوان گفتمانی دانشگاهی مؤثر است. بعلاوه، این یافتهها میتوانند در آموزش زبانهای خارجی نیز، که مستلزم مقایسه تطبیقی فرهنگها و سنتها است، مورد استفاده واقع شوند.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی اجتماعی
پرنوش پژوهش؛ رحیمه گرجیان داردکاشتی؛ شهین اوجاقعلی زاده
چکیده
یکی از رویکردهای نوین تحلیل متون در حوزههای نشانهشناسی، نشانهشناسی اجتماعی است که کارکردی میانرشتهای دارد. از نظریههای مهم در بحث نشانهشناسی اجتماعی که به بررسی جایگاه و کارکرد نشانهها در جامعه میپردازد، دیدگاه پییر گیرو است که به دو مسئله اصلی هویت و آداب معاشرت طبقهبندی میشود. نشانههای هویت نمایانگر تمایز ...
بیشتر
یکی از رویکردهای نوین تحلیل متون در حوزههای نشانهشناسی، نشانهشناسی اجتماعی است که کارکردی میانرشتهای دارد. از نظریههای مهم در بحث نشانهشناسی اجتماعی که به بررسی جایگاه و کارکرد نشانهها در جامعه میپردازد، دیدگاه پییر گیرو است که به دو مسئله اصلی هویت و آداب معاشرت طبقهبندی میشود. نشانههای هویت نمایانگر تمایز فرد از دیگر افراد جامعه است که سازمانبندی اجتماع و روابط میان افراد و گروهها را مینمایاند و باتوجه به جو مسلط جامعه در سرشت انسان شکل میگیرد. هدف پژوهش حاضر یافتن نشانههای اجتماعی هویت، براساس نظریه پییرگیر و در مخزنالاسرار است که از جمله متون کلاسیک ادبی برای مطالعۀ اجتماعیات، اخلاقیات وتاثیر آنها بر هویت انسان است. این جستار با استفاده از روش توصیفی–تحلیلی، نشانههای اجتماعی هویت را از حکایات مخزنالاسرار استخراج کرده و پس از دستهبندی، احصا و تحلیل هر یک از دادهها، دریافت که نظامی، به ترتیب بسامد کاربرد، از نشانههای هویتی گروه، نام والقاب، شغل و دین به منظور تمایز انواع کارکرد انسان نسبت به افراد جامعه و حتی دیگر موجودات هستی استفاده کرده و تاثیر متقابل هویت و اجتماع را بر یکدیگر نشان داده که در شکل رذایل و فضایل اخلاقی در رفتار افراد جامعۀ آرمانی یا معاصر او انعکاس یافته است.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی اجتماعی
فهیمه فرازمند؛ سید علی اصغر سلطانی؛ محمد جواد حجازی
چکیده
نظام آموزش عالی هر کشور از مهمترین نهادهاست زیرا تربیتکنندۀ نیروهایی است که ادارۀ کشور را به عهده میگیرند، لذا سیاستگذاریهای غلط در این نهاد میتواند آسیب جدی به کشور وارد سازد. یکی از این رویکردهای نادرست به علم که در آموزش عالی ایران در دهههای اخیر وارد شده است نگاه کمّی و اقتصادی به علم و تجاریسازی دانش است. این ...
بیشتر
نظام آموزش عالی هر کشور از مهمترین نهادهاست زیرا تربیتکنندۀ نیروهایی است که ادارۀ کشور را به عهده میگیرند، لذا سیاستگذاریهای غلط در این نهاد میتواند آسیب جدی به کشور وارد سازد. یکی از این رویکردهای نادرست به علم که در آموزش عالی ایران در دهههای اخیر وارد شده است نگاه کمّی و اقتصادی به علم و تجاریسازی دانش است. این پژوهش بر آن است تا با بررسی استعارۀ علم/دانش در گفتار سه رئیسجمهور، نشان دهد که چگونه نگاه اقتصادی و تجاری به علم، در سخنان آنها بازتاب یافته است. به لحاظ چارچوب نظری و روشی، این پژوهش مبتنی بر نظریه و رویکرد لیکاف و جانسون (1998) و چارتریسبلک (2004) است. نتایج بررسی دادهها نشان میدهد که محمود احمدینژاد در مقایسه با دو رئیسجمهور دیگر، در سخنرانیهای خود، از گفتمان استعاری بیشتر بهره برده است. همچنین حوزههای مفهومی کالا، مکان، سفر، به ترتیب پربسامدترین حوزههای مفهومی بهکاررفته به مثابه حوزۀ مبدأ استعارهها در پیکرۀ مرجع هستند. حوزۀ مبدأ "کالا" با تخصیص 78% از آمار استخراج شده از استعارههای مفهومی، پربسامدترین حوزۀ شناخته شده است. به علاوه، برجسته بودن نگاه کالایی و اقتصادی به علم، در سخنان هر سه رئیس جمهوری نشاندهندۀ ذهنیاتی است که منجر به وضعیت ناهنجار کنونی در دانشگاهها شده است.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی اجتماعی
علی رضا قلی فامیان؛ ماندانا کلاهدوز محمدی
چکیده
عنوان، خویشواژه و لقب آن دسته از نامهای الحاقی هستند که به اختیار در کنار نام فرد درج میشوند و در اغلب موارد بهمنظور ادای احترام و نشاندادن منزلت اجتماعی فرد و همچنین بازنمایی پیوندهای خویشاوندی به کار میروند. هدف مطالعۀ حاضر بررسی عنوان اجتماعی، خویشواژهها و لقب در ۴۲۴ اعلامیۀ ترحیم کاغذی گردآوری شده از مناطق مختلف ...
بیشتر
عنوان، خویشواژه و لقب آن دسته از نامهای الحاقی هستند که به اختیار در کنار نام فرد درج میشوند و در اغلب موارد بهمنظور ادای احترام و نشاندادن منزلت اجتماعی فرد و همچنین بازنمایی پیوندهای خویشاوندی به کار میروند. هدف مطالعۀ حاضر بررسی عنوان اجتماعی، خویشواژهها و لقب در ۴۲۴ اعلامیۀ ترحیم کاغذی گردآوری شده از مناطق مختلف سطح شهر تبریز است. تحقیق حاضر مطالعهای توصیفی - تحلیلی است و دادههای پژوهش بهصورت میدانی گردآوری شده است. یافتههای تحقیق حاکی از تفاوت فراوانی عنوانها و القاب اجتماعی و خویشاوندی در دو گروه زنان و مردان است. بر اساس یافتهها فراوانی عنوان یا لقب اجتماعی در گروه مردان (۲۷۸۱) بسیار بیشتر از فراوانی در گروه زنان (۳۲۸) است که بر اهمیت نقش اجتماعی مردان در ژانر مورد مطالعه تأکید می کند. از سوی دیگر تعداد عنوانهای خویشاوندی برای گروه زنان، هم از نظر نوع (۵۱ مورد) و هم از منظر بسامد (۱۵۹۹) بیشتر است که در واقع جبران کنندۀ محدودیت عنوانها و القاب اجتماعی برای زنان به شمار میآید. در خصوص اشاره به عنوانهای شغلی نظیر «دکتر» و «مهندس» نیز فراوانی بهکارگیری در گروه مردان بیش از زنان است.
مقاله پژوهشی
برخورد زبانها
سمیه مروتی؛ علی جمالی
چکیده
اگرچه در مواردی بسیار، به مشکلات کودکان تکزبانۀ اُتیستیک در روایت داستان و کارکردهای اجرایی آن اشاره و پرداخته شده است اما در رابطه با تأثیر دوزبانگی بر این مهارتها، در افراد دوزبانه، به ویژه در کودکان دوزبانۀ ایرانی، اطلاعات کافی در دسترس نیست. پژوهش حاضر تأثیر دوزبانگی بر روایت داستان و کارکردهای اجرایی 20 کودک 7 تا 12 سالۀ دوزبانۀ ...
بیشتر
اگرچه در مواردی بسیار، به مشکلات کودکان تکزبانۀ اُتیستیک در روایت داستان و کارکردهای اجرایی آن اشاره و پرداخته شده است اما در رابطه با تأثیر دوزبانگی بر این مهارتها، در افراد دوزبانه، به ویژه در کودکان دوزبانۀ ایرانی، اطلاعات کافی در دسترس نیست. پژوهش حاضر تأثیر دوزبانگی بر روایت داستان و کارکردهای اجرایی 20 کودک 7 تا 12 سالۀ دوزبانۀ کردی-فارسیزبان و تکزبانۀفارسیزبان اُتیستیک را با 20 کودک دوزبانه و تکزبانۀ طبیعی مورد مقایسه قرار داده است. داستانهای روایت شدۀ آزمودنیها، در سطح ریزساختار، مورد تحلیل قرار گرفتند. همچنین تکالیف کارکردهای اجرایی یعنی تکلیف توجه دیداری کلی-جزئی و تکلیف حافظۀ فعال 2-Back نیز اجرا گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که کودکان دوزبانۀ اُتیستیک در مقایسه با کودکان تکزبانۀ اُتیستیک عملکرد بهتری در پیچیدگی ساختار داستان و استفاده از بندهای قیدی دارند. در انجام بخش کلی تکلیف توجه دیداری، کودکان دوزبانۀ اُتیستیک در مقایسه با کودکان تکزبانۀ اُتیستیک که در مقایسه با سایر گروهها بیشتر از اطلاعات جزئی استنتاج میکردند، سرعت و صحت پاسخهای آزمودنیهای دوزبانۀ اُتیستیک در انجام تکلیف 2-back در مقایسه با آزمودنیهای تکزبانۀ همتای آنها بالاتر بود. تحلیلهای همبستگی بین روایت داستان و کارکردهای اجرایی نشان داد که آزمودنیهای دوزبانۀ اُتیستیک در مقایسه با کودکان تکزبانۀ همتای خود از گسترۀ وسیعتری از کارکردهای اجرایی خویش در روایت داستان بهره میجویند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که کودکان دوزبانۀ اُتیستیک در مقایسه با همتایان تکزبانۀ خود از نظر تولید عناصر ریزساختار داستان و همچنین توجه دیداری و مهارتهای حافظۀ فعال عملکرد بهتری دارند.