با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

هویت و مٌد در درون یک نظام گفتمانی قرار می‌گیرند و همانند یک فرایند جریان معناسازی را دنبال می‌کنند. مٌد در تلاش است تا با پیوند بین آنچه که خود دارد، اما به عادت تبدیل شده است و آنچه که دیگری دارد و عادت نیست، به حضوری آرمانی دست یابد که نتیجۀ آن آشتی با خود است. پس گفتمان مٌد در راستای بازسازی هویت حرکت می‌کند. در واقع، گفتمان مٌد قادر است تنِ آرمانی را ایجاد کند؛ چرا که همواره تصویری از دیگری ارایه می‌کند که همانندی با آن سبب فاصله از تن- عادت می‌گردد. به همین دلیل مٌد در درون یک تناقض که دو وجه سلبی و ایجابی دارد حرکت می‌کند. هدف از مطالعۀ نشانه- معناشناختی مٌد این است که ببینیم چگونه مٌد به شیوه‌ای فرآیندی و در چارچوب عقل‌محوری از مرز ساختار و عادت عبور نموده و به گفتمان آشوب و آرمان‌گرایی درون نظام اجتماعی جهت بازسازی هویت روی می‌آورد. در این تحقیق نشان خواهیم داد چگونه یک سوی مد با عقل‌گرایی و سوی دیگر آن با آرمان‌طلبی در جامعه مرتبط است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Barthes, R. (1967). Système de la mode. Paris: Editions du seuil.
Beyeart-Geslin, A. (2012). Sémiotique du design. Paris: PUF.
 Fontanille, J. (2012). ‘Julien Fournié: les saisons de la mode - Formes de vie et passions du corps’. Actes Sémiotiques, 115. Disponible sur: (consulté le 02/01/2015)
Landowski, E. (1997). La présence de l’autre. Paris: PUF.
Lotman, Y. (2004). L’explosion et la culture. Traduit pat Inna Merkoulova, Limoges: PULIM.