با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
نشانه‌شناسی
کارکرد اجتماعی غذای ایرانی در مراسم آیینی-مذهبی: قدرت، باور، ارزش

مرضیه اطهاری نیک عزم

دوره 5، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 33-41

https://doi.org/10.30473/il.2023.64183.1539

چکیده
  غذا به عنوان یک شیوه ارتباطی میان افراد مختلف جامعه می‏تواند تجربه‏ای فردی را به تجربه جمعی تبدیل کند. این مقاله قصد دارد کارکرد اجتماعی غذا در جامعه ایران را در چهارچوب نشانه-معناشناسی اجتماعی بررسی کند. پیکره مورد مطالعه غذای نذری می‏باشد که ارزش‏ها و باورهای خاصی را برای هر فرد شیعه ایرانی تداعی می‏کند. علت انتخاب غذای ...  بیشتر

زبان‌شناسی اجتماعی
بررسی تأثیر قدرت مخاطب بر گزینش راهبردهای ادب در کنش‌گفتاری نصیحت کردن در زبان فارسی

عباسعلی آهنگر؛ ستاره مجاهدی رضائیان؛ فریبا اسفندیارپور

دوره 3، شماره 2 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 85-101

https://doi.org/10.30473/il.2020.48555.1296

چکیده
  این پژوهش در چارچوب نظریۀ ادب براون و لوینسون (1987) به بررسی تأثیر قدرت مخاطب بر نوع و تعداد راهبردهای نصیحت کردن، همچون  «بیان صریح»،  «ادب سلبی»، ترکیبی «دوتایی» و «سه‏تایی»، به‏کار برده‏شده توسط دانشجویان پسر و دختر فارسی‌زبان می‏پردازد. تعداد 60 دانشجو(30 پسر و 30 دختر) کارشناسی‏ارشد دانشگاه سیستان ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
تأثیر قدرت و جنسیت بر بی‌ادبی و شیوة برخورد با آن در نمایشنامة افول اثر اکبر رادی

حسین رحمانی

دوره 1، شماره 4 ، آذر 1397، ، صفحه 54-65

https://doi.org/10.30473/il.2018.5361

چکیده
  در پژوهش حاضر تأثیر قدرت و جنسیت بر اتخاذ رویکردهای بی‌ادبی و برخورد با آن در نمایشنامة افول اثر اکبر رادی (1386[1342])، بر اساس مدل بی‌ادبی دِرِک بوسفیلد (2008)، مورد بررسی قرار گرفته است. بوسفیلد مدل خود را براساس مدل بی‌ادبی کالپپر (1996، 2005) و کالپپر و دیگران (2003) تعریف کرده است، اما در آن تغییراتی به عمل آورده تا بتواند واکنش مخاطبان را در ...  بیشتر