با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
نشانه‌شناسی
بررسی جایگاه روایی حیوانات در کلیله و دمنه با رویکرد نشانه‌معناشناسی گفتمانیِ گرمس

نادیا وارمیلی؛ فروغ کاظمی

دوره 5، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 53-65

https://doi.org/10.30473/il.2023.63153.1519

چکیده
  نشانه‏معناشناسی‏ گفتمانی برآیند نشانه‏شناسی ساختگرا و نظام روایی مطالعات معنایی است. این دیدگاه جریان تولید معنا را با شرایط حسّی-ادراکی پیوند می‏زند. هدف مقاله حاضر بررسی ساختار روایی جایگاه حیوانات در داستان‏های کلیله‏ودمنه از دیدگاه نشانه‏معناشناسی گفتمانی است. مسئله اصلی پژوهش آن است که در اثر مذکور، چگونه استعلای ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
روایت و شکل‌گیری آن در توئیتر فارسی: تحلیل شیوه‌های داستان‌گویی کاربران ایرانی در توئیتر در جریان زلزلۀ کرمانشاه

حسین کرمانی

دوره 2، شماره 3 ، شهریور 1398، ، صفحه 57-74

https://doi.org/10.30473/il.2019.43647.1221

چکیده
  این مقاله به بررسی چگونگی شکل‌گیری و تحلیل روایت‌های کاربران در توئیتر فارسی در جریان زلزلۀ کرمانشاه در سال 1396 می‌پردازد. علاوه بر این، روایت‌های مسلط در توئیتر فارسی در این رویداد نیز شناسایی خواهد شد تا مشخص شود کدام روایت‌های کاربران در این رسانۀ اجتماعی هژمونیک بوده‌اند. با توجه به این که روایت‌های شکل‌گرفته در توئیتر هنوز ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
بررسی ارزیابی و تعامل‏ اجتماعی در نحوه شفاهی‌سازی روایت بین کودکان و بزرگسالان مؤنث

الهام اخلاقی باقوجری؛ شهلا شریفی؛ علی ایزانلو

دوره 1، شماره 4 ، آذر 1397، ، صفحه 78-88

https://doi.org/10.30473/il.2018.5366

چکیده
  مطالعات اجتماعی و میان‏فرهنگی نشان می‏دهند که روایت یک صورت بنیادی و همیشگی گفتار انسان است که لزوماً در جوامع مختلف به‏صورت یکسان به کار نمی‌رود. در این پژوهش نحوۀ شفاهی‏سازی فیلم جهانی بدون کلام گلابی از منظر تعامل‏های اجتماعی و نحوۀ ارزیابی بین دو گروه 80 نفرۀ کودک و بزرگ‌سال مؤنث مورد بررسی قرار گرفته است. این داستان مضمونی ...  بیشتر