زبانشناسی اجتماعی
محمد ایمانیان؛ فاطمه همتی؛ منوچهر جعفری گهر؛ حسن سلیمانی
چکیده
جامعهپذیری و تعامل اجتماعی ویژگیهای اصلی برونگرایی هستند که سبب میشوند فرد از همنشینی و تعامل با افراد جامعه لذت ببرد، به فعالیتهای جمعی تمایل بیشتری داشته باشد، ریسکپذیر و ماجراجو باشد، انگیزش را از دنیای بیرون از خویش جستجو کند، در تعاملات اجتماعی موفقتر باشد و به دنبال ایفای نقشهای اجتماعی در گروهها باشد. ...
بیشتر
جامعهپذیری و تعامل اجتماعی ویژگیهای اصلی برونگرایی هستند که سبب میشوند فرد از همنشینی و تعامل با افراد جامعه لذت ببرد، به فعالیتهای جمعی تمایل بیشتری داشته باشد، ریسکپذیر و ماجراجو باشد، انگیزش را از دنیای بیرون از خویش جستجو کند، در تعاملات اجتماعی موفقتر باشد و به دنبال ایفای نقشهای اجتماعی در گروهها باشد. پژوهش حاضر ارتباط بین برونگرایی و مهمترین ویژگیهای آن یعنی جامعهپذیری و تعامل اجتماعی با عملکرد بیان شفاهی و مؤلفههای آن شامل انسجام و روانی در گفتار، تلفظ، دقت دستوری و غنای واژگانی را مورد بررسی قرار میدهد. با این هدف، 257 فراگیر زبان انگلیسی در یک مصاحبۀ سنجش عملکرد بیان شفاهی شرکت کردند و سپس به پرسشنامۀ شخصیتی گلدبرگ (1999) پاسخ دادند. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری حاکی از این است که برونگرایی و داشتن تمایل به تعاملات اجتماعی، تاثیر غیرمستقیم مثبت بر عملکرد بیان شفاهی فراگیران میگذارد. نتایج مورد بحث قرار گرفته و پیشنهادات ارائه گردیده است.
زبان و ارتباطات
الهام اخلاقی باقوجری؛ شهلا شریفی؛ علی ایزانلو
چکیده
مطالعات اجتماعی و میانفرهنگی نشان میدهند که روایت یک صورت بنیادی و همیشگی گفتار انسان است که لزوماً در جوامع مختلف بهصورت یکسان به کار نمیرود. در این پژوهش نحوۀ شفاهیسازی فیلم جهانی بدون کلام گلابی از منظر تعاملهای اجتماعی و نحوۀ ارزیابی بین دو گروه 80 نفرۀ کودک و بزرگسال مؤنث مورد بررسی قرار گرفته است. این داستان مضمونی ...
بیشتر
مطالعات اجتماعی و میانفرهنگی نشان میدهند که روایت یک صورت بنیادی و همیشگی گفتار انسان است که لزوماً در جوامع مختلف بهصورت یکسان به کار نمیرود. در این پژوهش نحوۀ شفاهیسازی فیلم جهانی بدون کلام گلابی از منظر تعاملهای اجتماعی و نحوۀ ارزیابی بین دو گروه 80 نفرۀ کودک و بزرگسال مؤنث مورد بررسی قرار گرفته است. این داستان مضمونی اجتماعی دارد که دزدی پسر بچهای را همراه با ماجراهای بعد از آن به تصویر کشیده است. پس از نمایش فیلم از شرکتکنندگان خواسته شد آنچه را دیدهاند به صورت کلامی بازگو کنند. برای بررسی تعاملهای اجتماعی از معیار بسامد و مکان و در زمینۀ نحوۀ ارزیابی از معیار تولان (1386) بهره گرفته شد. بررسیهای آماری تفاوت معناداری بین دو گروه از نظر مشخصههای تعامل اجتماعی نشان ندادند، اما دو گروه از نظر نحوۀ ارزیابی تفاوت معناداری با هم داشتند. بر اساس این پژوهش، بزرگسالان حدود دو برابر کودکان روایت خود را ارزیابی کردهاند. همچنین، تعامل مصاحبهشونده در نقطۀ شروع داستان برای پاسخ به مصاحبهگر انجام میگیرد و در میان داستان به دلیل فرایند به خاطر آوردن داستان رخ میدهد. یافتهها نشان میدهد که ارزیابی فرآیندی است اجتماعی- فرهنگی و نشانۀ بلوغ و دانش اجتماعی است و کودکان هنوز به این سطح شناخت نرسیدهاند.