با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
دوره 7 (1402-1403)
دوره 6 (1401-1402)
دوره 5 (1400-1401)
دوره 4 (1399-1400)
دوره 3 (1399-1398)
دوره 2 (1398-1397)
دوره 1 (1396-1395)
تعداد دوره‌ها 8
تعداد شماره‌ها 31
تعداد مقالات 218
تعداد نویسندگان 417
تعداد مشاهده مقاله 174,919
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 122,887
نسبت مشاهده بر مقاله 802.38
نسبت دریافت فایل بر مقاله 563.7
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 711
تعداد مقالات رد شده 436
درصد عدم پذیرش 61
تعداد مقالات پذیرفته شده 217
درصد پذیرش 31
زمان پذیرش (روز) 243
تعداد پایگاه های نمایه شده 5
تعداد داوران {reviewerC

این فصلنامه در فهرست مجلات مندرج در نمایه ISC MasterList قرار دارد و با استناد به گزارش این پایگاه، ضریب ‌تأثیر 0/143  را در سال 98 کسب نموده و در رتبه‌بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  سال 1401 موفق به کسب رتبه ب شده است.

 

بر اساس نامه شماره  7/22551/د  مورخ 1400/09/01 معاونت پژوهش و فناوری برای بررسی، داوری و چاپ مقالات در فصلنامه، هزینه دریافت خواهد شد. هزینه بررسی و پذیرش مقاله در حال حاضر سه میلیون ریال تا مرحله پذیرش قطعی و سه میلیون ریال هزینه انتشار (جمعاً شش میلیون ریال) می‌باشد.

  

زبان‌شناسی اجتماعی آن شاخه از زبان‌شناسی است که با زبان به عنوان پدیده‌ای فرهنگی و اجتماعی سر و کار دارد. زبان‌شناسی اجتماعی در زمینه زبان و جامعه به پژوهش می‌پردازد و با علوم اجتماعی به ویژه جامعه‌شناسی، ارتباطات انسانی و رسانه‌ای، روان‌شناسی اجتماعی، مردم‌شناسی و جغرافیای انسانی ارتباط نزدیکی دارد. ذیل این عنوان، همه مطالعات مربوط به زبان در بافت اجتماعی‌اش -یعنی زبان بدان گونه که مردم عادی در زندگی روزمره بدان تکلم می نمایند- قرار می‌گیرد. طی چند دهة گذشته، مجله‌هایی در زمینة زبان و  زبان‌شناسی منتشر شده است که در جای خود بس مهم و کارساز بوده است، لیکن، کمتر به مسائل زبان‌شناسی اجتماعی پرداخته شده است؛ از طرفی گستردگی این حوزه و وسعت دامنة کار و توجه استادان، پژوهشگران و دانشجویان به این مقوله، می‌طلبد فصلنامه‌ای تخصصی به پژوهش و ارائه دستاوردهای علمی در این زمینه توجه ویژه‌ای داشته باشد. انتشار فصلنامه زبان‌شناسی اجتماعی، زمینه‌های مطالعه، پژوهش و گردآوری اطلاعات در خصوص رابطه میان زبان و جامعه را فراهم می‌سازد.

 مقالات این فصلنامه از شماره پاییز 1397 دارای شناسه DOI می باشند.

مقالات ارسالی به این نشریه از طریق سامانه مشابهت یاب کنترل می شوند.

فصلنامه زبان‌شناسی اجتماعی دانشگاه پیام‌نور با همکاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات براساس مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 5709/7/ص تاریخ 1394/6/11 راه اندازی شده است و طبق نامه شماره /3/18/55479 به تاریخ 1397/03/19موفق به اخذ درجه علمی پژوهشی از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری شده است. تفاهم‌نامه جدید همکاری فصلنامه علمی زبان‌شناسی اجتماعی با انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات از تاریخ 1401/14/01 و تفاهم‌نامه با انجمن زبان‌شناسی ایران از تاریخ 16/06/1400 منعقد شده‌است. 

این نشریه فقط مقالاتی را منتشر می‌کند که به شیوه‌­ای علمی و روشمند دریکی از زمینه­ های مرتبط با حوزه فعالیت مجله و به زبان فارسی نوشته شده باشد.

پیش از ارسال مقاله حتما دستورالعمل بخش راهنمای نویسندگان را مطالعه فرمایید.

                    

 


دانلود مقاله از سایت فصلنامه رایگان است. 
این نشریه سرقت ادبی را بررسی می کند.
مقاله پژوهشی جامعه‌شناسی آموزش و یادگیری زبان
بررسی تنیدگی و اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه در آموزش برخط درس زبان عربی در دوران همه‌گیری ویروس کووید۱۹

سیف‌اله ملایی‌پاشایی؛ محمد مهدی روشن چسلی

دوره 8، شماره 3 ، شهریور 1404، صفحه 1-17

https://doi.org/10.30473/il.2025.62698.1512

چکیده
  با شیوع بیماری کرونا از اسفندماه 1398 یکی از برنامه‌های پیشگیرانه، تعطیلی آموزش حضوری و توسعه آموزش برخط بودکه چون در مدارس سابقه‌ای نداشت نه تنها دانش‌آموزان که حتی بسیاری از معلمان را با مشکلاتی مواجه ساخت. با عدم امکان حضور دانش آموزان در مدرسه تعامل اجتماعی دانش‌آموز-دانش‌آموز و دانش‌آموز-معلم بسیار کاهش یافت؛ تغییر مطالبات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
خشونت کلامی به مثابه سوءرفتار سازمانی: واکاوی پدیدارشناسانه تجربه کارکنان زن از خشونت کلامی در مؤسسات آموزش عالی

فیروزه اصغری

دوره 8، شماره 3 ، شهریور 1404، صفحه 19-41

https://doi.org/10.30473/il.2025.73969.1680

چکیده
  یکی از مصادیق خشونت در محل کار به خشونت کلامی تعلق دارد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که پیامدهای ناخوشایند خشونت کلامی در سازمان‌ها به دلیل غیر فیزیکی بودن نوع خشونت و نداشتن تظاهر فیزیکی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. هدف از انجام پژوهش کیفی حاضر، واکاوی تجارب کارکنان زن از پدیده خشونت کلامی در محل کار استبراساس یافته‌های پژوهش مولفه‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی نشانه‌شناسی
تحلیل فضای گفتمانی نوروز: از کنش‌های اجتماعی تا کارکردهای نشانه- انسان‌شناختی

ملیحه سعیدی؛ حمیدرضا شعیری؛ علی کریمی فیروز جایی؛ محمدرضا احمدخانی

دوره 8، شماره 3 ، شهریور 1404، صفحه 43-57

https://doi.org/10.30473/il.2025.68176.1600

چکیده
  از دیدگاه نشانه ـ معناشناسی گفتمانی، سه عنصر سوژه، اُبژه و جهان هستی در فرآیند تولید معنا دخالت دارند که بر مبنای ارتباطی حسّی ـ ادراکی در تعاملاند. در این رویکرد آنچه اهمیّت دارد ﺣﻀﻮر ﻛﻨﺸﮕﺮ است ﻛﻪ در ﻣﺒﺪأ ﮔﻔﺘﻪ ﻗـﺮار دارد. این پژوهش قصد دارد تا با اتکاء به رویکرد نشانه-معناشناسی گفتمانی، به تحلیل فضای گفتمانی نوروز از ورای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
مطالعه‌ی تطبیقی میزان رمزگردانی در بین گروه‌های اجتماعی مختلف در جامعه‌ی دوزبانه‌ی شهر نخل تقی

زهرا کازرونی مجرد؛ جلال رحیمیان؛ امیرسعید مولودی؛ علیرضا خرمایی

دوره 8، شماره 3 ، شهریور 1404، صفحه 75-92

https://doi.org/10.30473/il.2025.74027.1682

چکیده
  چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر جنسیت، سن و سطح تحصیلات گویشوران دوزبانه‌ی عربی – فارسی شهر نخل تقی بر میزان رمزگردانی آنها صورت می‌گیرد. آزمودنی‌های این پژوهش، 80 گویشور دوزبانه‌ی عربی – فارسی شهر نخل تقی هستند که با استفاده از روش نمونه‌گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شده‌اند. این آزمودنی‌ها، شامل دو گروه جنسیتی زن ...  بیشتر

مقاله پژوهشی نشانه‌شناسی
تحلیل نشانه شناختی مهارت‌های ارتباطی کودکان در کتابهای داستانی دوره سنی 5 تا 7 سال

سعیده جعفرنژاد؛ غلام رضا آذری؛ فروغ کاظمی

دوره 8، شماره 3 ، شهریور 1404، صفحه 75-92

https://doi.org/10.30473/il.2025.73955.1678

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی تأثیر قصه‌گویی بر مهارت‌های ارتباطی کودکان 5 تا 7 سال از طریق تحلیل نشانه‌شناختی ده داستان از مجموعه «خانواده خرس‌ها» انجام شد. تحلیل نشانه‌شناختی به روش تحلیل رمزگان پنج‌گانۀ بارت (هرمنوتیک، کنشی، نمادین، معنایی و فرهنگی) صورت گرفت. پرسش اصلی این پژوهش عبارت است از: متون قصه‌های منتخب از چه نشانه‌هایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی جامعه‌شناسی آموزش و یادگیری زبان
جامعه‌پذیری همتایان و راهبردهای ادب‌ورزی در یادگیری زبان انگلیسی: پژوهش قوم نگاری شبکه ای

مریم صبوری؛ سعید غنی آبادی؛ سیدمحمدرضا عادل؛ محمد داودی

دوره 8، شماره 3 ، شهریور 1404، صفحه 93-111

https://doi.org/10.30473/il.2025.74762.1694

چکیده
  هدف: این مطالعۀ قوم‌نگارانه به بررسی تأثیر همتایان بر جامعه‌پذیری زبان‌آموزان در آموزشگاه ‌های زبان انگلیسی و به ‌کارگیری راهبرد‌های ادب‌ورزی در طول همه‌گیری کووید-19 می‌پردازد. روش تحقیق: ابزارهای جمع‌آوری داده‌ شامل مشاهدۀ کلاسی، مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته، یادداشت‌های پژوهشگران، فایل‌های صوتی ضبط‌شده و یادداشت‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
باز نمایی مفهوم خوش‌بینی در ضرب‌المثل‌های فارسی از نگاه زبان‌شناسی فرهنگی

مرضیه فولادین؛ علی علیزاده؛ شهلا شریفی

دوره 8، شماره 3 ، شهریور 1404، صفحه 113-128

https://doi.org/10.30473/il.2025.74583.1689

چکیده
  این مطالعه با استفاده از چارچوب زبان‌شناسی فرهنگی، مفاهیم خوش‌بینی را در ضرب‌المثل‌های فارسی بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که این مفاهیم چگونه در بستر فرهنگی و زبانی جامعه فارسی‌زبان شکل گرفته‌اند. شرکت‌کنندگان شامل 50 دانشجوی مقطع کارشناسی (34 زن و 16 مرد) از دانشگاه فردوسی مشهد بودند. 37 ضرب‌المثل به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب ...  بیشتر

استعاره و مجاز در گونه زبانی رسانه‌های اقتصادی: رویکردی پیکره‌بنیاد
دوره 1، شماره 1 ، دی 1395، ، صفحه 48-56

چکیده
  متون خبری، به‌ویژه عناوین خبری، باید دارای زبانی جذاب و ترغیب‏کننده باشند تا توجه مخاطب را جلب کنند و او را به مطالعه و پیگیری خبر تشویق نمایند. یکی از شیوه‏های دستیابی به این هدف، استفادۀ مناسب از استعاره و مجاز در زبان رسانه است. این دو فرایند شناختی-مفهومی ریشه در فرایندهای تفکر و مفهوم‌سازی دارند و اجزای نظام شناختی انسان هستند. ...  بیشتر

تأثیر جنسیت بر درک نوای عاطفی گفتار در زبان فارسی
دوره 1، شماره 1 ، دی 1395، ، صفحه 87-99

چکیده
  لازمة تعامل اجتماعیمؤثر پردازش ودرک صحیحنوای عاطفی گفتار گوینده است. گفتار عاطفی، که حاوی اطلاعات زیادی دربارة احساسات و مقاصد اجتماعی گوینده است،خود از تفاوت‌هایی فردی-جامعه‌شناختی همچون سن و جنس تاثیر می‌پذیرد که از این میان نقش جنسیت به اندازة کافی مطالعه نشده و هنوز محل بحث است. همچنین معدودمطالعات انجام‌شده، تنها عملکرد ...  بیشتر

نظام زمان- وجه- نمود در گویش هورامی پاوه
دوره 1، شماره 1 ، دی 1395، ، صفحه 57-74

چکیده
  هورامی زبانی از خانوادۀ گورانی- هورامی- زازا، از زبان‌های ایرانی شاخۀ شمال غربی است. بسیاری این خانوادۀ زبانی را جزء زبان‌های کردی به شمار می‌آورند، اما این موضوع محل اختلاف بسیار است و تفاوت‌های ساختاری که میان این زبان‌ها وجود دارد به این اختلاف دامن می‏زند. یکی از وجوه تفاوت این زبان با زبان‌های کردی نظام غنی و پیچیدۀ زمان- ...  بیشتر

گفتمان‌نماهای «افشا» در زبان فارسی: رویکرد دستوری‌شدگی
دوره 1، شماره 2 ، فروردین 1396، ، صفحه 9-16

چکیده
    هاینه (2013) نقش اصلی گفتمان‌نماها را برقراری ارتباط میان گفتار و موقعیت گفتمان، یعنی تعامل میان گوینده و شنونده، بیان عقاید گوینده و سازمان‌دهی متن می‌داند. این عناصر به لحاظ ساخت نحوی مستقل از محیط نحوی جمله هستند. از آنجا که واحدهای مذکور، به‌عنوان ابزارهای ویژۀ کاربرد زبان و انتقال مؤثرتر پیام، در ارتباطات اجتماعی نقش برجسته‌ای ...  بیشتر

مطالعۀ جامعه‏‌شناختی هویت زبانی مهاجرین قوم لَک ساکن تهران
دوره 3، شماره 2 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 49-59

https://doi.org/10.30473/il.2020.47104.1273

چکیده
  مهاجرت، زمینه‏های مهمی برای ایجاد تغییرات هویتی فراهم می‏سازد. هدف مقالۀ حاضر، مطالعۀ هویت زبانی مهاجرین قوم لک ساکن محلۀ نامجو (گرگان) تهران از دیدگاه زبان‏شناسی اجتماعی است؛ لذا با رویکرد کیفی، داده‏ها از طریق مشاهده، مصاحبه نیمه‏ساخت‏یافته و عمیق با 23 نقر که با نمونه‏گیری گلوله‏برفی انتخاب شده بودند، جمع‌آوری شد. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نشانه‌شناسی استنداپ‌کمدی ایرانی با چارچوب نظری رمزگان رولان بارت

طاهره کاظمی؛ فروغ کاظمی؛ علی ربیع

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 شهریور 1404

https://doi.org/10.30473/il.2025.74617.1690

چکیده
  پژوهش پیش رو به بررسی‌نشانه‌ای استنداپ‌کمدی ایرانی در دهه نود شمسی پرداخته است. در این مقاله، چارچوب نظری رمزگان پنجگانه رولان بارت الگوی انجام پژوهش است. هدف پاسخ به این سوالات است که بررسی نشانه‌ای استنداپ‌کمدی با رمزگان پنجگانه چگونه امکان طرح می‌یابد؟ کدام رمزگان در زبان نشانه‌ای استنداپ‌کمدی ایرانی بارز است و زبان نشانه‎ای ...  بیشتر

ابر واژگان