با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
و سایر موضوعات پیشنهادی
نگاهی معنا-کاربردشناختی به پیش‌انگاری در نمایشنامۀ ارثیۀ ایرانی

حسین رحمانی

دوره 5، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 9-22

https://doi.org/10.30473/il.2022.58464.1454

چکیده
  الگوی یول (1996) پیش‌انگاری‌ها را به 6 دستۀ وجودی، واقعی، واژگانی، ساختاری، غیرواقعی و خلاف واقع تقسیم‏بندی می‏کند. پیش‌انگاری‌ها ساخت‏هایی زبانی هستند که توجه خواننده/شنونده را به خود جلب نمی‏کنند و در جریان گفتگو بدون بحث پذیرفته می‏شوند، به کسب اطلاعات در زمینه‏های مختلف کمک می‏کنند و این مهم در نمایشنامه از آن جهت ...  بیشتر

زبان‌شناسی اجتماعی
بررسی میزنوشته‌های دبیرستان‌های دخترانه‌ از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی

سارا جوکار؛ بهمن زندی؛ حسین رحمانی؛ علی رضا قلی فامیان

دوره 5، شماره 2 ، خرداد 1401، ، صفحه 37-46

https://doi.org/10.30473/il.2022.62639.1508

چکیده
  هدف مقالۀ‌حاضر بررسی میزنوشته‌های دبیرستان‌های دخترانه‌ از دیدگاه زبان‌شناسی اجتماعی است. در این راستا ابتدا پژوهش‌های پیشین و همسو، معرفی و سپس مبانی نظری مربوطارائه شدند.برای جمع‌آوری داده‌های این پژوهش از عکس‌برداری استفاده شده است که ابتدا داده‌ها فیش‌برداری و سپس با توجه به مضمون طبقه‌بندی شدند. جامعۀ آماری شامل 705 ...  بیشتر

زبان‌شناسی اجتماعی
ابراز مخالفت تلگرامی کارکنان دانشگاه پیام نور در موضوعات درون دانشگاهی با چاشنی ملاحظۀ وجهه

حسین رحمانی

دوره 4، شماره 2 ، خرداد 1400، ، صفحه 83-100

https://doi.org/10.30473/il.2021.57429.1435

چکیده
  این پژوهش با بررسی مخالفت در میان کارکنان اداری دانشگاه پیام نور در گروه تلگرامیِ «کانون کارکنان نور» بر اساس تقسیم‏بندی مشهور مونتیگل وترنبول (1998) در بازۀ سه ماهۀ اول سال 1399، درپی تشخیص و توضیح گونه‏های مخالفت با بیشترین فراوانی و در ارتباط با وجهه است و نیز سعی دارد نشان دهد که کارکنان اداری در ابراز مخالفت همواره نگاهی ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
تأثیر قدرت و جنسیت بر بی‌ادبی و شیوة برخورد با آن در نمایشنامة افول اثر اکبر رادی

حسین رحمانی

دوره 1، شماره 4 ، آذر 1397، ، صفحه 54-65

https://doi.org/10.30473/il.2018.5361

چکیده
  در پژوهش حاضر تأثیر قدرت و جنسیت بر اتخاذ رویکردهای بی‌ادبی و برخورد با آن در نمایشنامة افول اثر اکبر رادی (1386[1342])، بر اساس مدل بی‌ادبی دِرِک بوسفیلد (2008)، مورد بررسی قرار گرفته است. بوسفیلد مدل خود را براساس مدل بی‌ادبی کالپپر (1996، 2005) و کالپپر و دیگران (2003) تعریف کرده است، اما در آن تغییراتی به عمل آورده تا بتواند واکنش مخاطبان را در ...  بیشتر