مقاله پژوهشی
تحلیل گفتمان
سعید خزایی؛ فرزانه خدابنده؛ سبحان نعمتی
چکیده
مطالعۀ شیوههایی که مردمان برای تعامل بهکار میبرند یا بهواسطۀ آن یکدیگر را مورد خطاب قرار میدهند، همواره توجه پژوهشگران زبانشناسی اجتماعی را به خود معطوف نموده است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی خطابواژههای بهکار رفته در برنامههای گفتگومحور اجتماعی و سیاسی است که در دو شبکۀ انگلیسی زبان صدای آمریکا و پرستیوی ...
بیشتر
مطالعۀ شیوههایی که مردمان برای تعامل بهکار میبرند یا بهواسطۀ آن یکدیگر را مورد خطاب قرار میدهند، همواره توجه پژوهشگران زبانشناسی اجتماعی را به خود معطوف نموده است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی خطابواژههای بهکار رفته در برنامههای گفتگومحور اجتماعی و سیاسی است که در دو شبکۀ انگلیسی زبان صدای آمریکا و پرستیوی پخش میگردد. بهاین منظور، پیکرهای محقق-ساخته دربرگیرندۀ خطابواژههای ایرانی و آمریکایی مستخرج از محتوای الکترونیک برنامههای گفتگومحور از این دو شبکه شکل داده شد. بر اساس الگوهای طبقهبندی مانجولاکشی (2004)، برای شناسایی خطابواژههای موجود در پیکره، طبقهبندی جدیدی ارائه شد. بررسی توصیفی پیکرۀ شکلگرفته نشان داد که که خطابواژههای فارسی بهنسبت رسمی هستند و از غنای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بیشتری برخوردار هستند؛ درحالیکه در برنامههای گفتگومحور سیاسی و اجتماعی آمریکایی، بیشتر از اسمهای خاص برای خطاب قرار دادن افراد استفاده میشود. یافتهها از تمایل آمریکاییها به غیررسمی بودن در رسانه حکایت داشت. با لحاظ کردن تفاوتهای فرهنگی موجود در بافتهای اجتماعی مختلف، نتایج این پژوهش میتواند رهاوردهایی برای دستاندرکاران تولید محتوای یاددهی-یادگیری به همراه داشته باشد.
مقاله پژوهشی
زبان و ارتباطات
زینب باوندپور؛ پارسا بامشادی
چکیده
جستار حاضر به واکاوی قلمروهای مبدأ استعاری در گفتمان رسانهای فوتبال میپردازد. برای این منظور، عنوانهای خبری هشت روزنامۀ ورزشی فارسیزبان شامل هدف، خبر ورزشی، ایران ورزشی، ابرار ورزشی، گل، پیروزی، شوت و استقلال در یک بازۀ زمانی سهماهه از اول شهریورماه تا پایان آبانماه 1398 استخراج شده و در چارچوب نظریۀ استعارۀ مفهومی ...
بیشتر
جستار حاضر به واکاوی قلمروهای مبدأ استعاری در گفتمان رسانهای فوتبال میپردازد. برای این منظور، عنوانهای خبری هشت روزنامۀ ورزشی فارسیزبان شامل هدف، خبر ورزشی، ایران ورزشی، ابرار ورزشی، گل، پیروزی، شوت و استقلال در یک بازۀ زمانی سهماهه از اول شهریورماه تا پایان آبانماه 1398 استخراج شده و در چارچوب نظریۀ استعارۀ مفهومی (لیکاف، 1993؛ لیکاف و جانسون، 1980، 1999) و نیز برپایۀ دیدگاههای کووچش دربارۀ قلمروهای مبدأ استعاری (کووچش، 2010) مورد بررسی قرار گرفتهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مهمترین قلمروهای مفهومی مبدأ عبارتند از: جنگ، مسیر، متافیزیک، پدیدههای طبیعی، حیوانات، ماشین، بازی و ورزش، ساختمان، سلامت و بیماری، هنر، نور و تاریکی، مدرسه، قدرت و سیاست، آشپزی و خوراک، دریا و فعالیتهای دریایی، گیاهان. در کل، استعارهها در عنوانهای خبری فوتبال دارای سه کارکرد عمدهاند: الف) جلب توجه مخاطب و ترغیب او به مطالعه و پیگیری خبر؛ ب) تسهیل بیان مفاهیم و موضوعات پیچیده و انتزاعی فوتبال به شیوهای هنرمندانه و جذاب؛ ج) کمک به درک این مفاهیم از سوی مخاطب. این کارکردها در نهایت موجب تسهیل و تحکیم ارتباط میان رسانه و مخاطب میشوند که تأییدی است بر دیدگاه کووچش (2014) مبنی بر اینکه استعاره علاوه بر کارکرد شناختی، کارکرد ارتباطی مهمی نیز در گفتمان دارد.
مقاله پژوهشی
جامعهشناسی آموزش و یادگیری زبان
زهرا عباسی؛ فاطمه کلاری
چکیده
این مقاله با هدف بررسی تغییر در نگرش دانشجویان بینالملل نسبت به آموزشهای برخط و کاربرد رسانههای اجتماعی در یادگیری زبان فارسی و تقویت مهارتهای زبانی در دوران پیش و پس از گسترش ویروس کرونا انجام شده است. در ابتدا پیش از گسترش ویروس کرونا، پیمایشی درخصوص نگرش فارسیآموزان به آموزش مجازی زبان و استفاده از کلاسهای ...
بیشتر
این مقاله با هدف بررسی تغییر در نگرش دانشجویان بینالملل نسبت به آموزشهای برخط و کاربرد رسانههای اجتماعی در یادگیری زبان فارسی و تقویت مهارتهای زبانی در دوران پیش و پس از گسترش ویروس کرونا انجام شده است. در ابتدا پیش از گسترش ویروس کرونا، پیمایشی درخصوص نگرش فارسیآموزان به آموزش مجازی زبان و استفاده از کلاسهای برخط و رسانههای اجتماعی در آموزش زبان فارسی به عنوان زبان دوم با هدف رغبتسنجی فارسیآموزان به شرکت در دورههای آموزش مجازی در دو مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه علامه طباطبایی انجام شد؛ پس از تعطیلی سراسری دانشگاهها و بازگشت دانشجویان خارجی به کشورشان و شروع دورههای آموزش مجازی در دانشگاهها، بار دیگر این پرسشنامه در اختیار دانشجویان قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان میدهد نگرش فارسیآموزان سطوح مقدماتی، میانی و پیشرفته نسبت به یادگیری زبان فارسی و تقویت مهارتهای زبانی و نیز نگرش کلی آنان نسبت به آموزش مجازی زبان فارسی بعد از تعطیلی دانشگاهها و برگزاری دورههای آموزش مجازی زبان فارسی بهبود یافته است. بیشترین مقدار افزایش نگرش مثبت به فارسیآموزان سطح میانی و کمترین افزایش نگرش مثبت به فارسیآموزان سطح پیشرفته مربوط است.
مقاله پژوهشی
نشانهشناسی
مسعود باوان پوری؛ عبدالاحد غیبی؛ خلیل پروینی؛ مهین حاجی زاده
چکیده
ارتباط غیرکلامی یکی از شاخههای نشانهشناسی است که انواع رفتارهای حرکتی افراد از جمله حالات چهره، حرکتهای بدن، ژستها و... را در برمیگیرد. پژوهش حاضر درصدد است با استفاده از روش نشانهشناسی، رمان «فرانکشتاین فی بغداد» اثر احمد سعداوی را از منظر نشانههای ارتباط غیرکلامی از جمله حالات چهره، حالات چشم، پیرازبان، اشیا، میزان ...
بیشتر
ارتباط غیرکلامی یکی از شاخههای نشانهشناسی است که انواع رفتارهای حرکتی افراد از جمله حالات چهره، حرکتهای بدن، ژستها و... را در برمیگیرد. پژوهش حاضر درصدد است با استفاده از روش نشانهشناسی، رمان «فرانکشتاین فی بغداد» اثر احمد سعداوی را از منظر نشانههای ارتباط غیرکلامی از جمله حالات چهره، حالات چشم، پیرازبان، اشیا، میزان فاصله و ... مورد بررسی قرار دهد. هدف این پژوهش معرفی، طبقهبندی، رمزگشایی و تحلیل انواع ارتباطات غیرکلامی در رمان مذکور است تا نشان دهد که چگونه زبان بدن میتواند کارکردهایی مانند محبت، ترس، اضطراب، دروغ و ... را انتقال دهد و نیز نویسنده برای روایت رفتارهای غیرکلامی شخصیتها از چه ابزارهایی بهره برده است. نتایج نشانگر آن است که سعداوی از حالتهای مختلف دست، چهره و نوع نگاه کردن در کنار کارکردهای مربوط به آنها، بیشترین بهره را برده است. وی از این حالتها برای بیان مواردی مانند ترس از وقوع امری عجیب، ترس، اضطراب و ناراحتی، کسب اطلاع و .... استفاده کرده است. در کنار این موارد، حالتها و اندامهای دیگری نیز در رساندن پیامهای نویسنده دخیل هستند. همچنین بیشترین کارکردهای این پیامها، کارکرد جانشینی است.
مقاله پژوهشی
سیاستهای زبانی
کمال خالق پناه؛ علی سنائی
چکیده
در نظم فرهنگی- زبانی ایران مدرن زبان همواره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است. زبان فارسی بهعنوان یکی از دالهای وحدتبخشِ ایرانیان در نتیجۀ سیاستهای زبانی، واجد جایگاه مهمی شد و این وضعیت، موقعیتهایی را برای زبانهای اقلیت تعیین کرد. در این پژوهش برآن بودهایم تا این نظم فرهنگی-زبانی را به مدد روش تحلیل گفتمان ...
بیشتر
در نظم فرهنگی- زبانی ایران مدرن زبان همواره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است. زبان فارسی بهعنوان یکی از دالهای وحدتبخشِ ایرانیان در نتیجۀ سیاستهای زبانی، واجد جایگاه مهمی شد و این وضعیت، موقعیتهایی را برای زبانهای اقلیت تعیین کرد. در این پژوهش برآن بودهایم تا این نظم فرهنگی-زبانی را به مدد روش تحلیل گفتمان «لاکلائو» و «موفه» مورد واکاوی قرار داده و جایگاه زبانهای اقلیت را در یک صورتبندیِ گفتمانی مشخص کنیم؛ بنابراین به مدد اسناد، قوانین و اساسنامههای دولتی از زمان تأسیس مجلس شورای ملی (1285 ه.ش) تاکنون، نظم مذکور را مورد تحلیل قرار دادهایم. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در هر سه دورۀ مورد بررسی (مشروطه، پهلوی، جمهوری اسلامی ایران)، زبان فارسی بهعنوان یکی از دالهای اصلی گفتمان سیاست فرهنگی و زبانهای اقلیت بهعنوان مسئلهای برای برساخت هویت ملی بازنمایی شدهاند. در دولت مشروطه سکوتی مبتنی بر انکار، در دولت پهلوی سکوتی مبتنی بر حذف و پس از انقلاب اسلامی حذفی ادغامی در قوانین و اسناد دولتی زبانهای اقلیت را دربرگرفته است.
مقاله پژوهشی
زبان و فرهنگ
جواد نبیزاده مقدم؛ رؤیا صدیق ضیابری؛ محمدرضا عادل
چکیده
مسائل زیستمحیطی عمدتاً پیامد رفتار انسان هستند؛ به طوری که در بررسی رفتارهای زیستمحیطی توجه به دانش، نگرش و نیت عملی افراد از مسائل زیستمحیطی و نحوة رویارویی با آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف تحقیق پیشرو و مسئلة اساسی آن، بررسی هویت زیستمحیطی از نظر دانشجویان ایرانی از دیدگاه تحلیل گفتمان انتقادی است. این تحقیق کیفی ...
بیشتر
مسائل زیستمحیطی عمدتاً پیامد رفتار انسان هستند؛ به طوری که در بررسی رفتارهای زیستمحیطی توجه به دانش، نگرش و نیت عملی افراد از مسائل زیستمحیطی و نحوة رویارویی با آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف تحقیق پیشرو و مسئلة اساسی آن، بررسی هویت زیستمحیطی از نظر دانشجویان ایرانی از دیدگاه تحلیل گفتمان انتقادی است. این تحقیق کیفی با الهام از تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف (1395) و نظریة بوتکین و کلر (2011) به عنوان چارچوب نظری، از نظریة دادهبنیاد سازهگرای چارمز (2008) استفاده میکند. شرکتکنندگان شامل 20 دانشجوی کارشناسی و تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) رشتة زبان انگلیسی در دانشگاه حکیم سبزواری بودند. با استفاده از مصاحبة نیمهساختاری دادهها گردآوری و صدای شرکتکنندگان ضبط شد. سپس کدگذاری آنها بر اساس سه سطح کدگذاری روش دادهبنیاد انجام گرفت. فرایند کدگذاری به 187 کد اولیه، 18 زیرکد، 6 عنوان مهم و کد انتخابی نهایی یعنی هویت زیستمحیطی منتهی شد. بر پایة سازههای استخراجشده، یعنی اهمیت محیط زیست، طبیعتگردی، خاطراتی از طبیعت، رفتار مسئولانه، سواد زیستمحیطی و دغدغة محیط زیست، مدلی پیشنهاد شد که با اصول نظریة بوتکین و کلر همخوانی دارد.
مقاله پژوهشی
سیاستهای زبانی
ساحل کمالی صدر؛ آتوسا رستم بیک؛ یحیی مدرسی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش فارسیزبانان ساکن کرج به گونههای غیرمعیار زبان فارسی، با سنجش توانایی تشخیص گونههای محلی زبان فارسی شامل آبادانی، افغانی، شیرازی، کرمانی و یزدی، از منظر گویششناسی ادراکی انجام شده است. اهمیت چنین پژوهشی در نقش آگاهی از نگرش گویشوران به تنوعهای زبانی در موفقیت برنامهریزی زبان است. متغیرهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش فارسیزبانان ساکن کرج به گونههای غیرمعیار زبان فارسی، با سنجش توانایی تشخیص گونههای محلی زبان فارسی شامل آبادانی، افغانی، شیرازی، کرمانی و یزدی، از منظر گویششناسی ادراکی انجام شده است. اهمیت چنین پژوهشی در نقش آگاهی از نگرش گویشوران به تنوعهای زبانی در موفقیت برنامهریزی زبان است. متغیرهای ثابت پژوهش سن، جنسیت و تکزبانه یا دوزبانه بودن آزمودنیها هستند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته است که اطلاعات فردی، تشخیص گونۀ زبانی و نگرش زبانی را دربردارد. نمونۀ مورد بررسی شامل 218 دانشجوی 18 تا 50 سال ساکن کرج است. نمونهگیری از دانشگاههای در دسترس به روش تصادفی از میان دانشجویانی انجام شد که که زبان فارسی معیار، زبان ارتباطی اصلی آنان بود. یافتهها نشان میدهد آزمودنیها در تشخیص گونۀ یزدی موفقتر بودهاند. آزمودنیها در توصیف گونههای زبانی مختلف از صفات مثبت و منفی متفاوتی استفاده کردهاند و درصد صفات منفی مربوط به گونۀ افغانی بیشتر از سایر گونهها است. کمترین درصد مؤلفههای نگرشی مانند صمیمیت، تحصیلات و تشخص به گونههای افغانی و کرمانی مربوط است. متغیرهای اجتماعی سن و جنسیت بر نگرش فارسیزبانان دربارۀ گونههای مورد بررسی تأثیر معناداری دارند.