زبانشناسی اجتماعی
سارا واشقانی فراهانی؛ آزیتا عباسی
چکیده
یکی از تفاوتهای بین زنان و مردان تفاوت گونه زبانی آنها است. لیکاف (1975) از جمله زبانشناسانی است که به بررسی گونه زبانی زنانه پرداخته است. از نظر لیکاف، رسانه یکی از فضاهایی است که میتوان در آن زبان زنان را مورد بررسی قرار داد. اینستاگرام یکی از پرمخاطبترین رسانهها است و افراد بسیاری مانند نفوذگران در آن مشغول به کار هستند. یکی ...
بیشتر
یکی از تفاوتهای بین زنان و مردان تفاوت گونه زبانی آنها است. لیکاف (1975) از جمله زبانشناسانی است که به بررسی گونه زبانی زنانه پرداخته است. از نظر لیکاف، رسانه یکی از فضاهایی است که میتوان در آن زبان زنان را مورد بررسی قرار داد. اینستاگرام یکی از پرمخاطبترین رسانهها است و افراد بسیاری مانند نفوذگران در آن مشغول به کار هستند. یکی از نفوذگران زیبایی با نام تجاری صدفبیوتی به آموزش آرایش و تبلیغ محصولات آرایشی مشغول است. در پژوهش حاضر، براساس نظریه زبان و جنسیت لیکاف (1975) به بررسی گونه زبانی وی در ویدئوهای آموزشی و تبلیغاتیاش پرداخته میشود. نتایج این پژوهش نشان میدهد که از میان ابزارهای زبانی نظریه زبان و جنسیت لیکاف، این نام تجاری از تردیدنماهای واژگانی به میزان بیشتر استفاده میکند و استفاده از دستور فوق صحیح برای وی اهمیت کمتر دارد و در نتیجه به میزان کمتری استفاده میشود.
زبانشناسی اجتماعی
عزیزه چالاک؛ علی درخشان
چکیده
در میان کنشهای کلامی روزانه، تمجید و پاسخ به آن از جایگاه پربسامد و از بار فرهنگی-جامعهشناختی ویژهای برخوردار است. از این رو، پژوهش حاضر به بررسی پاسخ به تمجید از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی میپردازد. بدین منظور، تعداد 360 پاسخ به تمجید از 60 دانشجوی ایرانی زن و مرد در رشتۀ آموزش زبان انگلیسی از اینستاگرام جمعآوری گردید. ...
بیشتر
در میان کنشهای کلامی روزانه، تمجید و پاسخ به آن از جایگاه پربسامد و از بار فرهنگی-جامعهشناختی ویژهای برخوردار است. از این رو، پژوهش حاضر به بررسی پاسخ به تمجید از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی میپردازد. بدین منظور، تعداد 360 پاسخ به تمجید از 60 دانشجوی ایرانی زن و مرد در رشتۀ آموزش زبان انگلیسی از اینستاگرام جمعآوری گردید. با استفاده از چارچوب میز-آره والو (2013) پاسخ به تمجید مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که در فضای مجازی پاسخ به تمجید به طور قابل توجهی از نوع پذیرش بوده و تفاوت قابل توجهی بین این کنش کلامی در فضای رودررو و فضای مجازی وجود دارد. همچنین، زنان و مردان تفاوت مشخصی در این زمینه دارند. پاسخ زنان طولانیتر از مردان است و در پاسخ به تمجید احساسات بیشتری از خود نشان میدهند. از منظر زبانشناسی اجتماعی، بررسی ارتباطات اجتماعی در فضای مجازی و شناسایی الگوهای اجتماعی و فرهنگی جوامع مختلف میتواند اطلاعات مفیدی در اختیار کاربران قرار داده و نوعی خودآگاهی فرهنگی-اجتماعی در آنها ایجاد کند تا با استفاده از هنجارهای مناسب از برخورد نابجا و غیرمؤدبانه و ایجاد سوء تفاهم جلوگیری شود.
زبان و ارتباطات
Maryam Farnia؛ آزاده صافی
چکیده
هدف پژوهش بینافرهنگی حاضر بررسی مدیریت تعارض در ارتباط با واسطة رایانه، و راهبردهای کاربران در تعامل چندجانبۀ آنلاین در پاسخ به پستهای گروههای دگرباشان، موسوم به «رنگینکمان»، در صفحههای مجازی حامیان این گروه در اینستاگرام است. دادههای تحقیق از مرداد تا آبان 1397 از 20 پست اینستاگرام با 2071 نظر فارسی و 1323 نظر انگلیسی جمعآوری ...
بیشتر
هدف پژوهش بینافرهنگی حاضر بررسی مدیریت تعارض در ارتباط با واسطة رایانه، و راهبردهای کاربران در تعامل چندجانبۀ آنلاین در پاسخ به پستهای گروههای دگرباشان، موسوم به «رنگینکمان»، در صفحههای مجازی حامیان این گروه در اینستاگرام است. دادههای تحقیق از مرداد تا آبان 1397 از 20 پست اینستاگرام با 2071 نظر فارسی و 1323 نظر انگلیسی جمعآوری و با استفاده از الگوی مدیریت تعارضِ بوفرانش و بلیویچ (2014) تحلیل شد. یافتهها نشان داد که راهبرد تدافعی/تعارضی در هر دو پیکره دارای بیشترین فراوانی بود. بدین معنی که کاربران در هر دو گروه در مواجهه با کنشی که تهدیدکنندة وجهه یا هویت آنها بود تصمیم به پاسخ گرفتند. علاوه بر این، فراوانی راهبرد مخالفت کردن و صرفنظرکردن در پیکرة فارسی بیش از پیکرة انگلیسی بود. همچنین، نتایج آمار تحلیلی نشان داد که در مجموع فراوانی راهبردهای فارسی بهطور معنیداری بیش از راهبردهای انگلیسی است که چالشبرانگیز بودن این موضوع و موقعیت پذیرش آن در جامعة ایرانی میتواند یکی از دلایل آن باشد.
ثمینه رازقی؛ فرهاد ساسانی؛ مرجان طاهری
چکیده
هر بخش از گفتوگو و مکالمه با آنچه در پیش و یا پس از آن میآید مرتبط است، اما گاهی فاصلۀ بسیاری میان موضوع پایانی و موضوع آغازین گفتوگو دیده میشود. هابز (1990) این پدیده را رانش موضوعی مینامد و برای بررسی آن چهار رابطۀ پیوستگی تعریف میکند. حفظ پیوستگی در محیطهای عمومی چندکاربریِ ارتباط رایانهمدار دشوار است، زیرا پیامها ...
بیشتر
هر بخش از گفتوگو و مکالمه با آنچه در پیش و یا پس از آن میآید مرتبط است، اما گاهی فاصلۀ بسیاری میان موضوع پایانی و موضوع آغازین گفتوگو دیده میشود. هابز (1990) این پدیده را رانش موضوعی مینامد و برای بررسی آن چهار رابطۀ پیوستگی تعریف میکند. حفظ پیوستگی در محیطهای عمومی چندکاربریِ ارتباط رایانهمدار دشوار است، زیرا پیامها به ترتیب اولویت زمانیِ معکوس به نمایش در میآیند و نمیتوان بهسادگی دید که چه پیامی به پیش از خود اشاره دارد. از طرف دیگر نیز، پیامهای مداخلهگری میان پیامهایی که از نظر منطقی یک زنجیره را تشکیل داده و پیوسته است نیز دیده میشود. در نتیجه، میتوان رانش موضوعی و رابطههای پیوستگی در مکالمات صورتگرفته در زیر دیوارنوشتههای شبکههای مجازی را نیز مورد بررسی قرار داد. در این پژوهش سعی شده است با استفاده از نظریۀ هابز (1990) و هرینگ و نیکس (1997) به بررسی پیوستگی در 27 دیوارنوشته و 4881 کامنت اینستاگرام پرداخته شود. یافتههای این پژوهش نشان میدهند در کامنتهای مرتبط با دیوارنوشتهها ترتیب استفاده از رابطههای پیوستگی عبارتند از: ارتباط موضوعی و تغییر موازی با فاصلۀ 3، 2 و 1، گسست با فاصلۀ 4، توضیح با ترتیب فاصلههای 3، 2 و 1 و فراسخن با فاصلۀ 0، 4، 3، 1 و 2. در کامنتهایی که زنجیرههای مداخلهگر ایجاد میکنند ترتیب رابطههای پیوستگی را میتوان به صورت زیر تعریف کرد: ارتباط موضوعی با کمترین رابطۀ معنایی، توضیح با ترتیب فاصلههای 1، 3 و 2، تغییر موازی با ترتیب فاصلههای 1، 3 و 2 و فراسخن با فاصلۀ صفر و 2.