با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
زبان‌شناسی اجتماعی
مشخصه‌های زبانی زنانه در ایجاد نام تجاری شخصی در اینستاگرام (مطالعه موردی یک نفوذگر زیبایی ایرانی)

سارا واشقانی فراهانی؛ آزیتا عباسی

دوره 6، شماره 1 ، اسفند 1401، ، صفحه 95-107

https://doi.org/10.30473/il.2023.66212.1570

چکیده
  یکی از تفاوت‌های بین زنان و مردان تفاوت گونه زبانی آن‌ها است. لیکاف (1975) از جمله زبان‏شناسانی است که به بررسی گونه زبانی زنانه پرداخته است. از نظر لیکاف، رسانه یکی از فضاهایی است که می‌توان در آن زبان زنان را مورد بررسی قرار داد. اینستاگرام یکی از پرمخاطب‌ترین رسانه‌ها است و افراد بسیاری مانند نفوذگران در آن مشغول به کار هستند. یکی ...  بیشتر

زبان‌شناسی اجتماعی
بررسی پاسخ به تمجید دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام در چارچوب میز-آره والو

عزیزه چالاک؛ علی درخشان

دوره 4، شماره 2 ، خرداد 1400، ، صفحه 41-52

https://doi.org/10.30473/il.2021.55826.1415

چکیده
  در میان کنش‏های کلامی روزانه، تمجید و پاسخ به آن از جایگاه پربسامد و از بار فرهنگی-جامعه‏شناختی ویژه‏ای برخوردار است. از این رو، پژوهش حاضر به بررسی پاسخ به تمجید از دیدگاه زبان‌شناسی اجتماعی می‏پردازد. بدین منظور، تعداد 360 پاسخ به تمجید از 60 دانشجوی ایرانی زن و مرد در رشتۀ آموزش زبان انگلیسی از اینستاگرام جمع‏آوری گردید. ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
مطالعة میان فرهنگی مدیریت تعارض مبتنی برارتباطات رایانه محور در اینستاگرام

Maryam Farnia؛ آزاده صافی

دوره 4، شماره 1 ، دی 1399، ، صفحه 93-104

https://doi.org/10.30473/il.2021.53786.1382

چکیده
  هدف پژوهش بینافرهنگی حاضر بررسی مدیریت تعارض در ارتباط با واسطة رایانه، و راهبردهای کاربران در تعامل چندجانبۀ آنلاین در پاسخ به پست‌های گروه‌های دگرباشان، موسوم به «رنگین‌کمان»، در صفحه‌های مجازی حامیان این گروه در اینستاگرام است. داده‌های تحقیق از مرداد تا آبان 1397 از 20 پست اینستاگرام با 2071 نظر فارسی و 1323 نظر انگلیسی جمع‌آوری ...  بیشتر

بررسی پیوستگی و رانش موضوعی در دیوارنوشته‏‌ها و کامنت‏های اینستاگرام

ثمینه رازقی؛ فرهاد ساسانی؛ مرجان طاهری

دوره 3، شماره 3 ، تیر 1399، ، صفحه 41-53

https://doi.org/10.30473/il.2020.49424.1307

چکیده
  هر بخش از گفت‌وگو و مکالمه با آن‌چه در پیش و یا پس از آن می‌آید مرتبط است، اما گاهی فاصلۀ بسیاری میان موضوع پایانی و موضوع آغازین گفت‌وگو دیده می‌شود. هابز (1990) این پدیده را رانش موضوعی می‌نامد و برای بررسی آن چهار رابطۀ پیوستگی تعریف می‏کند. حفظ پیوستگی در محیط‏های عمومی چندکاربریِ ارتباط رایانه‏مدار دشوار است، زیرا پیام‏ها ...  بیشتر