با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
زبان و ارتباطات
تحلیل آماری اخبار جعلی فارسی مربوط به کوید-19

مسعود قیومی

دوره 5، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 43-60

https://doi.org/10.30473/il.2023.63989.1537

چکیده
  در این پژوهش تلاش می‌شود با استفاده از تحلیل آماری، ویژگی‌های اخبار جعلی فارسی مربوط به کوید-19 بررسی گردد. برای این هدف، ابتدا یک پیکرۀ زبانی که حاوی اخبار موثّق و جعلی در حوزۀ کرونا است تهیه می‌شود. سپس الگوهای زبانی این دو دستۀ داده و همچنین دو تحلیل آماری مقدار اطلاعات و خوانایی اخبار موثّق و جعلی مورد بررسی قرار گرفته و با یکدیگر ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
استعاره و مجاز تصویری در کارتون‌های شهروندی با رویکرد شناختی؛ موضوع کتاب و کتاب‌خوانی

بهاره قادری نژاد؛ مهناز کربلائی صادق؛ حیات عامری

دوره 5، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 95-81

https://doi.org/10.30473/il.2022.61138.1487

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش استعاره‏های تصویری در انتقال پیام کارتون‏های شهروندی انجام گرفته است. برای این منظور، در قالب یک مطالعۀ موردی، تعداد هفت کارتون با موضوع «کتاب و کتاب‏خوانی» مربوط به سال 1398 به روش نمونه‏گیری هدفمند از چند وبگاه فارسی‏زبان داخلی استخراج و در چارچوب نظریۀ استعارۀ چندوجهی (فورسویل، 1996، 2008، 2009) ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
آوردگاه فوتبال در تسخیر استعاره‏ها: قلمروهای مبدأ استعاری در گفتمان رسانه‏ای فوتبال

زینب باوندپور؛ پارسا بامشادی

دوره 3، شماره 4 ، مهر 1399، ، صفحه 25-38

https://doi.org/10.30473/il.2020.50415.1337

چکیده
  جستار حاضر به واکاوی قلمروهای مبدأ استعاری در گفتمان رسانه‏ای فوتبال می‏پردازد. برای این منظور، عنوان‏های خبری هشت روزنامۀ ورزشی فارسی‏زبان شامل هدف، خبر ورزشی، ایران ورزشی، ابرار ورزشی، گل، پیروزی، شوت و استقلال در یک بازۀ زمانی سه‏ماهه از اول شهریورماه تا پایان آبان‏ماه 1398 استخراج شده و در چارچوب نظریۀ استعارۀ مفهومی ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
استعارة انتخابات و مفهوم‌سازی خودی/غیرخودی در سرخط روزنامه‌های ایران: دیدگاه تحلیل انتقادی استعاره

شیرین پورابراهیم

دوره 3، شماره 3 ، تیر 1399، ، صفحه 25-40

https://doi.org/10.30473/il.2020.49655.1318

چکیده
  تحلیل انتقادی استعاره از رویکردهای بین‌رشته‌ای در مطالعات زبانی است که عملاً با لیکاف و جانسون (1980) شروع شد و چارتریس– بلک (2004) به معرفی آن به‌عنوان یک نظریه پرداخت. این پژوهش درصدد است به چگونگی مفهوم‌سازی انتخابات در سرخط روزنامه‌های ایران بپردازد و اینکه چگونه ایدئولوژی‌های سیاسی متفاوتِ اصولگرا و اصلاح‌طلب، در مشروعیت‌بخشی ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
بازنمایی گفتمان جنسیت در فیلم‌های سینمایی مطالعه موردی: فیلم‌سینمایی رگ‌خواب

علی کریمی فیروزجایی؛ فاطمه جمشیدی

دوره 2، شماره 4 ، آذر 1398، ، صفحه 11-26

https://doi.org/10.30473/il.2019.44487.1239

چکیده
  رسانه‏های جمعی زمینه‏ای برای بیان مسائل اجتماعی و زندگی مردم در سطح ملی و بین‏المللی فراهم می‏کنند. سینما ابزاری قدرتمند و تأثیرگذار در جذب مخاطب است و برای بیان مسائل اجتماعی نقش بسزایی ایفا می‏کند. این پژوهش با استفاده از رویکرد تحلیل ‏گفتمان انتقادی فرکلاف و به روش توصیفی‏‏تحلیلی به بحث و بررسی تأثیر متغیر جنسیت در ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
بازنشانه‌‏سازی بافتِ موقعیت در رسانۀ محیطی آگهی‌‏نماها (بررسی موردی شهر تهران)

فریده حق بین؛ نرجس منفرد

دوره 2، شماره 4 ، آذر 1398، ، صفحه 101-118

https://doi.org/10.30473/il.2019.40017.1133

چکیده
  پژوهش حاضر در حوزه زبان‏شناسی اجتماعی، در پی واکاوی گفتمان آگهی‏نماهای مکانی شهر تهران است تا با در نظر گرفتن سازوکارهای معناپردازی بینانشانه‏ای، به شناساندن جنبه‏هایی بپردازد که در این رسانة کمینه به گسترش معنا منجر می‏شوند. این پژوهش‏، در پی پاسخ به این پرسش است که «چگونه سازه‏های درون‏متنی آگهی‏نماهای مکانی ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
روایت و شکل‌گیری آن در توئیتر فارسی: تحلیل شیوه‌های داستان‌گویی کاربران ایرانی در توئیتر در جریان زلزلۀ کرمانشاه

حسین کرمانی

دوره 2، شماره 3 ، شهریور 1398، ، صفحه 57-74

https://doi.org/10.30473/il.2019.43647.1221

چکیده
  این مقاله به بررسی چگونگی شکل‌گیری و تحلیل روایت‌های کاربران در توئیتر فارسی در جریان زلزلۀ کرمانشاه در سال 1396 می‌پردازد. علاوه بر این، روایت‌های مسلط در توئیتر فارسی در این رویداد نیز شناسایی خواهد شد تا مشخص شود کدام روایت‌های کاربران در این رسانۀ اجتماعی هژمونیک بوده‌اند. با توجه به این که روایت‌های شکل‌گرفته در توئیتر هنوز ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
تحلیل گفتمان انتقادی بحران یمن در مطبوعات ایران و پاکستان برمبنای انگارة کنشگران اجتماعی: روزنامة همشهری و جنگ

زهرا جهانبانی؛ فریده حق بین

دوره 2، شماره 2 ، خرداد 1398، ، صفحه 39-50

https://doi.org/10.30473/il.2019.40530.1149

چکیده
  جستار حاضر با هدف بررسی انتقادی دو روزنامه از ایران و پاکستان (روزنامة فارسی‏زبان همشهری و اردو‏زبان جنگ) و آشکار‏ساختن مواضع هیأت تحریریه و ناشران این دو روزنامه به‏عنوان نمایندگان دو دیدگاه سیاسی متضاد نسبت به بحران یمن، نگاشته شده است. بدین‏منظور،88 خبر از روزنامۀ ایرانی همشهری و 88 خبر از روزنامة پاکستانی جنگ بصورت تصادقی ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
تحلیل اشکال مختلف روابط بینا-رسانه‌ای در تئاتر؛ از پیدایش تا تکامل یک نظریه

مجید رحیمی جعفری؛ بهروز محمودی بختیاری؛ حمیدرضا شعیری

دوره 2، شماره 1 ، اسفند 1397، ، صفحه 43-56

https://doi.org/10.30473/il.2019.39773.1119

چکیده
  با توجه به پیدایش نظریۀ بینارسانه‌ای در چندسال اخیر، هدف این مقاله، ترسیم وضعیت خرد شدن فضای گفتمانی تئاتر به چند فضای رسانه‌ای و خوانش اشکال مشارکت آن‏ها در تئاتر از طریق مطالعۀ کارکردهای بین‌رسانه‌ای آن است. در ارتباط بین-رسانه‌ای و مواجهۀ رسانه‌های میهمان و میزبان فضای ارتباطی شکل می‌گیرد. در این فضای ارتباطی و رسانه‌ای، ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
تحلیل گفتمانی مفهوم عشق در ترانه‌های مردم‏پسند ایرانی

سید علی اصغر سلطانی؛ زهرا کرمی

دوره 1، شماره 1 ، دی 1395، ، صفحه 9-20

چکیده
  زبان‌شناسی اجتماعی حوزه‌ای میان‌رشته‌ای‌ است که می‌تواند منظری زبان‌شناختی از حوزة گستردة اجتماع و فرهنگ را به تصویر بکشد. یکی از حوزه‌های مهم فرهنگ عامه ترانه‌های مردم‌پسند است که تا کنون، در ایران، از این چشم‌انداز مورد مطالعة جدی قرار نگرفته‌ است. اشعار غنایی موجود در این ترانه‌ها انعکاسی از فرهنگ عمومی هر جامعه است که ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
استعاره و مجاز در گونه زبانی رسانه‌های اقتصادی: رویکردی پیکره‌بنیاد

پارسا بامشادی؛ زینب محمد ابراهیمی؛ شادی انصاریان

دوره 1، شماره 1 ، دی 1395، ، صفحه 48-56

چکیده
  متون خبری، به‌ویژه عناوین خبری، باید دارای زبانی جذاب و ترغیب‏کننده باشند تا توجه مخاطب را جلب کنند و او را به مطالعه و پیگیری خبر تشویق نمایند. یکی از شیوه‏های دستیابی به این هدف، استفادۀ مناسب از استعاره و مجاز در زبان رسانه است. این دو فرایند شناختی-مفهومی ریشه در فرایندهای تفکر و مفهوم‌سازی دارند و اجزای نظام شناختی انسان هستند. ...  بیشتر