با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
مقاله پژوهشی زبان و فرهنگ
مطالعة میان‌فرهنگی خاستگاه زیستی استعاره‌های مجازبنیاد دست و پا در زبان‌های فارسی و انگلیسی

زهرا براتی؛ بلقیس روشن؛ شیرین پورابراهیم؛ فاطمه یوسفی راد

دوره 6، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 1-24

https://doi.org/10.30473/il.2023.65071.1557

چکیده
  پژوهش حاضر، با ارائة تحلیلی معنایی، به مطالعة میان‌فرهنگی استعاره‌های مجازبنیاد دست و پا در زبان‌های فارسی و انگلیسی می‏پردازد. روش پژوهش از نوع اکتشافی است و داده‌های آن شامل 32 عبارت استعاری متعارف حاوی بدن‌واژه‌های دست و پا برگرفته از اصطلاحات موجود در فرهنگ رایگان است که معادل فارسی آن‌ها براساس فرهنگ معاصر هزاره انگلیسی-فارسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تحلیل گفتمان
استعاره و آمیختگی مفهومی در تحلیل انتقادی گفتمان کارتون‌های سیاسی ایران

شادی انصاریان؛ نگار داوری اردکانی

دوره 6، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 25-38

https://doi.org/10.30473/il.2022.58571.1458

چکیده
  کارتون یکی از ابزارهای رسانه‌ای است که در بسیاری از روزنامه‌ها، مجلات، پایگاه‌های خبری اینترنتی و حتی شبکه‌های مجازی در حوزه‌ها و زمینه‌های مختلف منتشر می‌شود و نقش مهمی در بیان و انتقال مفاهیم گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره دارد. در کارتون‌ها از استعاره و آمیختگی مفهومی به‌عنوان فرآیندهای شناختی و ابزارهای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
بررسی تأثیر تسلط اجتماعی مخاطب بر کاربرد نوع و تعداد راهبردهای درخواست توسط دختران نوجوان و جوان گویشور بلوچی سرحدی

عباسعلی آهنگر؛ صدیقه زینلی دستوئی؛ سمیه میرکازهی

دوره 6، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 39-54

https://doi.org/10.30473/il.2023.63531.1529

چکیده
  انتظار می‏رود که تسلط اجتماعی مخاطب و نیز سن آزمودنی‏ها  بر کاربرد نوع و تعداد راهبردهای درخواست توسط گویشوران هر زبانی تأثیر‏گذار باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تسلط اجتماعی مخاطب بر کاربرد نوع و تعداد راهبردهای درخواست توسط دختران نوجوان و جوان گویشور بلوچی سرحدی بر اساس راهبردهای الگوی درک کنش‌های گفتاری میان‏فرهنگی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
نامگذاری اشخاص در مجموعه‌های تلویزیونی طنز و اجتماعی ایرانی

فاطمه عظیمی‌فرد

دوره 6، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 55-66

https://doi.org/10.30473/il.2023.65254.1559

چکیده
  تغییرات اجتماعی و فرهنگی موجب تغییر رویکرد مردم به نامگذاری فرزندان می‌شود و تأثیر رسانه‌ها بر افکار عمومی آشکار است. در ایران نیز بسیاری از مجموعه‌های تلویزیونی بر روند نام‌گذاری فرزندان تأثیرگذارده‌اند؛ به اذعان مسئولان ثبت احوال، مجموعه‌هایی چون ستایش، مختارنامه، شهریار، و نرگس بر نامگذاری فرزندان اثر داشته‌اند. در این ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان و فرهنگ
تبیین نظریه بازی‏های زبانی ویتگنشتاین و دلالت‏های روش‌شناختی آن در مطالعات تربیتی

کمال نصرتی هشی؛ حمید احمدی هدایت؛ علی شیروانی شیری

دوره 6، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 67-79

https://doi.org/10.30473/il.2023.62755.1509

چکیده
  هدف پژوهش، تبیین نظریه بازی‏های زبانی ویتگنشتاین و لوازم روش‌شناختی آن در مطالعات تربیتی بود. در پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با روش تحلیل مفهومی و استنتاجی، ابتدا به مطالعه نظریه بازی‏های زبانی ویتگنشتاین و قواعد آن پرداخته شد و سپس مجموعه‏ای از روش‏های سازگار با ماهیت پژوهش و ارزشیابی در مباحث علوم-تربیتی استخراج گردید. توجه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی گویش‌شناسی
بررسی یک زبان رمزی: قوش دیلی یا اَه‌یِرّی دیل در طایفۀ سارویی از ایل قشقایی

راضیه امیری؛ محمد هادی فلاحی

دوره 6، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 81-93

https://doi.org/10.30473/il.2023.54481.1392

چکیده
  در برخی از طوایف ایل قشقایی، به‏جز زبان ترکی، زبانی منحصر به طایفه نیز به صورت قراردادی وجود دارد. این زبان را قشقایی‌ها «قوش دیلی» -زبان پرندگان- یا «اَه‌یِرّی دیل» -زبانی که دیگران قادر به فهم آن نباشند- می‌نامند. نوشتار حاضر، ضمن معرّفی زبان رمزی طایفۀ سارویی از ایل قشقایی، به فرایندهای واژه‏سازی و برخی ویژگی‏های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
مشخصه‌های زبانی زنانه در ایجاد نام تجاری شخصی در اینستاگرام (مطالعه موردی یک نفوذگر زیبایی ایرانی)

سارا واشقانی فراهانی؛ آزیتا عباسی

دوره 6، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 95-107

https://doi.org/10.30473/il.2023.66212.1570

چکیده
  یکی از تفاوت‌های بین زنان و مردان تفاوت گونه زبانی آن‌ها است. لیکاف (1975) از جمله زبان‏شناسانی است که به بررسی گونه زبانی زنانه پرداخته است. از نظر لیکاف، رسانه یکی از فضاهایی است که می‌توان در آن زبان زنان را مورد بررسی قرار داد. اینستاگرام یکی از پرمخاطب‌ترین رسانه‌ها است و افراد بسیاری مانند نفوذگران در آن مشغول به کار هستند. یکی ...  بیشتر