با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
نشانه‌شناسی
واکاوی تعامل نشانه های جسمانۀ عاشقانه در سروده های فروغ فرخزاد با روی کرد نشانه معنا شناسی اجتماعی اریک لاندوفسکی

مصطفی باقری؛ مصطفی گرجی؛ فاطمه کوپا؛ علی(پدرام) میرزایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 فروردین 1403

https://doi.org/10.30473/il.2024.68681.1610

چکیده
  رویکرد اجتماعی نشانه‌معناشناسی تعاملی اریک لاندوفسکی که در ادامۀ باورهای زیبایی شناسی حضور و لحظۀ ناب گرمس مطرح شده، رهیافتی کارا و سازنده در نقد ادبی است. پژوهندگان این پژوهش از این رهیافت در بررسی تعامل و تطبیق نشانه‌‌معناهای جسمانۀ عاشقانه در سروده‌های فرامعنایی و چندلایه‌ای فروغ فرخزاد بهره برده‌اند. تعامل شرکای گفتمانی ...  بیشتر

نشانه‌شناسی
کارکرد اجتماعی غذای ایرانی در مراسم آیینی-مذهبی: قدرت، باور، ارزش

مرضیه اطهاری نیک عزم

دوره 5، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 33-41

https://doi.org/10.30473/il.2023.64183.1539

چکیده
  غذا به عنوان یک شیوه ارتباطی میان افراد مختلف جامعه می‏تواند تجربه‏ای فردی را به تجربه جمعی تبدیل کند. این مقاله قصد دارد کارکرد اجتماعی غذا در جامعه ایران را در چهارچوب نشانه-معناشناسی اجتماعی بررسی کند. پیکره مورد مطالعه غذای نذری می‏باشد که ارزش‏ها و باورهای خاصی را برای هر فرد شیعه ایرانی تداعی می‏کند. علت انتخاب غذای ...  بیشتر

نشانه‌شناسی
بررسی جایگاه روایی حیوانات در کلیله و دمنه با رویکرد نشانه‌معناشناسی گفتمانیِ گرمس

نادیا وارمیلی؛ فروغ کاظمی

دوره 5، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 53-65

https://doi.org/10.30473/il.2023.63153.1519

چکیده
  نشانه‏معناشناسی‏ گفتمانی برآیند نشانه‏شناسی ساختگرا و نظام روایی مطالعات معنایی است. این دیدگاه جریان تولید معنا را با شرایط حسّی-ادراکی پیوند می‏زند. هدف مقاله حاضر بررسی ساختار روایی جایگاه حیوانات در داستان‏های کلیله‏ودمنه از دیدگاه نشانه‏معناشناسی گفتمانی است. مسئله اصلی پژوهش آن است که در اثر مذکور، چگونه استعلای ...  بیشتر

نشانه‌شناسی
بررسی نشانه‌شناسانۀ کارکرد رفتارها و ارتباطات غیرکلامی در رمان «فرانکشتاین فی بغداد» اثر احمد سعداوی

مسعود باوان پوری؛ عبدالاحد غیبی؛ خلیل پروینی؛ مهین حاجی زاده

دوره 3، شماره 4 ، مهر 1399، ، صفحه 53-65

https://doi.org/10.30473/il.2020.52295.1359

چکیده
  ارتباط غیرکلامی یکی از شاخه‌های نشانه‌شناسی است که انواع رفتارهای حرکتی افراد از جمله حالات چهره، حرکت‌های بدن، ژست‌ها و... را در برمی‌گیرد. پژوهش حاضر درصدد است با استفاده از روش نشانه‌شناسی، رمان «فرانکشتاین فی بغداد» اثر احمد سعداوی را از منظر نشانه‌های ارتباط غیرکلامی از جمله حالات چهره، حالات چشم، پیرازبان، اشیا، میزان ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
بازنمایی گفتمان جنسیت در فیلم‌های سینمایی مطالعه موردی: فیلم‌سینمایی رگ‌خواب

علی کریمی فیروزجایی؛ فاطمه جمشیدی

دوره 2، شماره 4 ، آذر 1398، ، صفحه 11-26

https://doi.org/10.30473/il.2019.44487.1239

چکیده
  رسانه‏های جمعی زمینه‏ای برای بیان مسائل اجتماعی و زندگی مردم در سطح ملی و بین‏المللی فراهم می‏کنند. سینما ابزاری قدرتمند و تأثیرگذار در جذب مخاطب است و برای بیان مسائل اجتماعی نقش بسزایی ایفا می‏کند. این پژوهش با استفاده از رویکرد تحلیل ‏گفتمان انتقادی فرکلاف و به روش توصیفی‏‏تحلیلی به بحث و بررسی تأثیر متغیر جنسیت در ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
بازنشانه‌‏سازی بافتِ موقعیت در رسانۀ محیطی آگهی‌‏نماها (بررسی موردی شهر تهران)

فریده حق بین؛ نرجس منفرد

دوره 2، شماره 4 ، آذر 1398، ، صفحه 101-118

https://doi.org/10.30473/il.2019.40017.1133

چکیده
  پژوهش حاضر در حوزه زبان‏شناسی اجتماعی، در پی واکاوی گفتمان آگهی‏نماهای مکانی شهر تهران است تا با در نظر گرفتن سازوکارهای معناپردازی بینانشانه‏ای، به شناساندن جنبه‏هایی بپردازد که در این رسانة کمینه به گسترش معنا منجر می‏شوند. این پژوهش‏، در پی پاسخ به این پرسش است که «چگونه سازه‏های درون‏متنی آگهی‏نماهای مکانی ...  بیشتر

زبان‌شناسی اجتماعی
تحلیل نشانه– معناشناختی گفتمان اجتماعی مٌد: از عقل‌محوری تا آرمان‌گرایی

حمیدرضا شعیری

دوره 2، شماره 2 ، خرداد 1398، ، صفحه 31-38

https://doi.org/10.30473/il.2019.40495.1147

چکیده
  هویت و مٌد در درون یک نظام گفتمانی قرار می‌گیرند و همانند یک فرایند جریان معناسازی را دنبال می‌کنند. مٌد در تلاش است تا با پیوند بین آنچه که خود دارد، اما به عادت تبدیل شده است و آنچه که دیگری دارد و عادت نیست، به حضوری آرمانی دست یابد که نتیجۀ آن آشتی با خود است. پس گفتمان مٌد در راستای بازسازی هویت حرکت می‌کند. در واقع، گفتمان مٌد قادر ...  بیشتر

زبان و ارتباطات
تحلیل اشکال مختلف روابط بینا-رسانه‌ای در تئاتر؛ از پیدایش تا تکامل یک نظریه

مجید رحیمی جعفری؛ بهروز محمودی بختیاری؛ حمیدرضا شعیری

دوره 2، شماره 1 ، اسفند 1397، ، صفحه 43-56

https://doi.org/10.30473/il.2019.39773.1119

چکیده
  با توجه به پیدایش نظریۀ بینارسانه‌ای در چندسال اخیر، هدف این مقاله، ترسیم وضعیت خرد شدن فضای گفتمانی تئاتر به چند فضای رسانه‌ای و خوانش اشکال مشارکت آن‏ها در تئاتر از طریق مطالعۀ کارکردهای بین‌رسانه‌ای آن است. در ارتباط بین-رسانه‌ای و مواجهۀ رسانه‌های میهمان و میزبان فضای ارتباطی شکل می‌گیرد. در این فضای ارتباطی و رسانه‌ای، ...  بیشتر