با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
دوره 7 (1402-1403)
دوره 6 (1401-1402)
دوره 5 (1400-1401)
دوره 4 (1399-1400)
دوره 3 (1399-1398)
دوره 2 (1398-1397)
دوره 1 (1396-1395)
تعداد دوره‌ها 7
تعداد شماره‌ها 28
تعداد مقالات 201
تعداد نویسندگان 386
تعداد مشاهده مقاله 155,036
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 110,585
نسبت مشاهده بر مقاله 771.32
نسبت دریافت فایل بر مقاله 550.17
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 683
تعداد مقالات رد شده 424
درصد عدم پذیرش 62
تعداد مقالات پذیرفته شده 203
درصد پذیرش 30
زمان پذیرش (روز) 247
تعداد پایگاه های نمایه شده 5
تعداد داوران {reviewerC

این فصلنامه در فهرست مجلات مندرج در نمایه ISC MasterList قرار دارد و با استناد به گزارش این پایگاه، ضریب ‌تأثیر 0/143  را در سال 98 کسب نموده و در رتبه‌بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  سال 1401 موفق به کسب رتبه ب شده است.

 

بر اساس نامه شماره  7/22551/د  مورخ 1400/09/01 معاونت پژوهش و فناوری برای بررسی، داوری و چاپ مقالات در فصلنامه، هزینه دریافت خواهد شد. هزینه بررسی و پذیرش مقاله در حال حاضر سه میلیون ریال تا مرحله پذیرش قطعی و سه میلیون ریال هزینه انتشار (جمعاً شش میلیون ریال) می‌باشد.

  

زبان‌شناسی اجتماعی آن شاخه از زبان‌شناسی است که با زبان به عنوان پدیده‌ای فرهنگی و اجتماعی سر و کار دارد. زبان‌شناسی اجتماعی در زمینه زبان و جامعه به پژوهش می‌پردازد و با علوم اجتماعی به ویژه جامعه‌شناسی، ارتباطات انسانی و رسانه‌ای، روان‌شناسی اجتماعی، مردم‌شناسی و جغرافیای انسانی ارتباط نزدیکی دارد. ذیل این عنوان، همه مطالعات مربوط به زبان در بافت اجتماعی‌اش -یعنی زبان بدان گونه که مردم عادی در زندگی روزمره بدان تکلم می نمایند- قرار می‌گیرد. طی چند دهة گذشته، مجله‌هایی در زمینة زبان و  زبان‌شناسی منتشر شده است که در جای خود بس مهم و کارساز بوده است، لیکن، کمتر به مسائل زبان‌شناسی اجتماعی پرداخته شده است؛ از طرفی گستردگی این حوزه و وسعت دامنة کار و توجه استادان، پژوهشگران و دانشجویان به این مقوله، می‌طلبد فصلنامه‌ای تخصصی به پژوهش و ارائه دستاوردهای علمی در این زمینه توجه ویژه‌ای داشته باشد. انتشار فصلنامه زبان‌شناسی اجتماعی، زمینه‌های مطالعه، پژوهش و گردآوری اطلاعات در خصوص رابطه میان زبان و جامعه را فراهم می‌سازد.

 مقالات این فصلنامه از شماره پاییز 1397 دارای شناسه DOI می باشند.

مقالات ارسالی به این نشریه از طریق سامانه مشابهت یاب کنترل می شوند.

فصلنامه زبان‌شناسی اجتماعی دانشگاه پیام‌نور با همکاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات براساس مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 5709/7/ص تاریخ 1394/6/11 راه اندازی شده است و طبق نامه شماره /3/18/55479 به تاریخ 1397/03/19موفق به اخذ درجه علمی پژوهشی از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری شده است. تفاهم‌نامه جدید همکاری فصلنامه علمی زبان‌شناسی اجتماعی با انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات از تاریخ 1401/14/01 و تفاهم‌نامه با انجمن زبان‌شناسی ایران از تاریخ 16/06/1400 منعقد شده‌است. 

این نشریه فقط مقالاتی را منتشر می‌کند که به شیوه‌­ای علمی و روشمند دریکی از زمینه­ های مرتبط با حوزه فعالیت مجله و به زبان فارسی نوشته شده باشد.

پیش از ارسال مقاله حتما دستورالعمل بخش راهنمای نویسندگان را مطالعه فرمایید.

                    

 


دانلود مقاله از سایت فصلنامه رایگان است. 
این نشریه سرقت ادبی را بررسی می کند.
مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
موانع برون‌زبانی انتقال پیام در بازنویسی‌های معاصر کلیله‌ودمنه بر اساس نظریۀ نیومارک (مطالعۀ موردی: بازنویسی میرزا رضایی)

علی اکبر سام خانیانی؛ ایوب بادوام

دوره 8، شماره 1 ، اسفند 1403، صفحه 1-18

https://doi.org/10.30473/il.2025.72826.1666

چکیده
  متون ادبی کلاسیک بازتاب باورها، فرهنگ و به‌طورکلی جهان‌بینی گذشتۀ یک ملت است و هدف از بازنویسی این متون، آشناکردن مخاطبان غیرحرفه‌ای با ادبیات است؛ از‌این‌رو بررسی و نقد بازنویسی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر، بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی به بررسی و نقد متون بازنویسی کلیله‌ودمنه - مطالعۀ موردی بازنویسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
سیر تحول نام‌گذاری فرزندان در شهرستان سقز در نیم قرن گذشته (1400-1350)

حسین محمدزاده؛ بهزاد احمدی؛ سیدمحمود نجمی

دوره 8، شماره 1 ، اسفند 1403، صفحه 19-47

https://doi.org/10.30473/il.2025.72403.1661

چکیده
  نام‌گزینی و نام‌گذاری از عوامل متعددی تأثیر می‌پذیرند. هدف این پژوهش بررسی زمینه‌های تاریخی-اجتماعی سیر تحولات نام‌گذاری نوزادان در شهرستان سقز در طول نیم‌قرن اخیر است. روش تحقیق ، روش توصیفی-تحلیلی به کمک داده‌های ثانوی است. جامعه آماری شامل نام‌های نام‌های فرزندان متولد 1350 تا 1400 در شهرستان سقز بر اساس اسناد اداره ثبت احوال ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
بررسی نام‌گذاری مدارس شهرستان گناباد در سدۀ معاصر با رویکردی به زبان‌شناسی اجتماعی

زینب رضایی بیلندی؛ محمدامین ناصح

دوره 8، شماره 1 ، اسفند 1403، صفحه 49-61

https://doi.org/10.30473/il.2025.72386.1660

چکیده
  زبان‌شناسی اجتماعی با بهرهگیری از رویکرد هم‌زمانی توانسته است نام‌شناسی را از قالبی سنّتی به دانشی برای کمک به مطالعۀ اجتماع بدل کند و آن را از منظرهای متفاوتی مورد مطالعه قرار دهد. پژوهش حاضر الگوهای نام‌گذاری مدارس شهرستان گناباد واقع در جنوب خراسان رضوی را از لحاظ مقوله‌های اجتماعی، شامل نوع اسامی (انسان‌مدار و غیرانسان‌مدار) ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان و ارتباطات
تدوین و اعتباریابی مقیاس ارزیابی ترجیحات نوازه‌گیری ادبی و غیرادبی دانشجویان

مرضیه ایمانی؛ شیما ابراهیمی

دوره 8، شماره 1 ، اسفند 1403، صفحه 63-86

https://doi.org/10.30473/il.2025.71404.1653

چکیده
  رفتارهای میان‌فردی مثبت در فضای آموزشی می‌تواند بر افزایش انگیزۀ دانشجویان برای مشارکت در بحث‌، یادگیری و برقراری تعامل مثبت تأثیر بگذارد. یکی از این رفتارهای تأثیرگذار نوازه‌ها هستند که می‌توانند احساس خودارزشمندی به مدرس و دانشجویان بدهند و در افزایش انگیزه و ایجاد تعاملی دوستانه به آنان کمک کنند. در این پژوهش، با الهام از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
استعارۀ ساختاری مفاهیم اخلاقی در بوستان سعدی

مریم زمانی

دوره 8، شماره 1 ، اسفند 1403، صفحه 87-106

https://doi.org/10.30473/il.2025.70936.1641

چکیده
  مفاهیم انتزاعی در ذهن بشر ساختار مشخص و روشنی ندارند واز اجزای سازنده اش نمی توان به درک کامل آن رسید، ذهن برای درک این مفاهیم از حوزه های ملموس و عینی که ساختار روشنی دارد، بهره می برد. از نظر زبان شناسی شناختی این فرآیند شکل گیری استعارۀ مفهومی است که در آن استعاره ابزاری برای درک و شناخت است و از کارکرد آن در صنایع ادبی فاصله می گیرد. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
حوزه مبدأ «نان» در اصطلاحات عامیانۀ فارسی: مفاهیم و انگیختگی‌های شناختی چندگانه

ساسان ملکی

دوره 8، شماره 1 ، اسفند 1403، صفحه 107-122

https://doi.org/10.30473/il.2024.70759.1636

چکیده
  بررسی اصطلاحات عامیانه‌ای که افراد به‌هنگام برقراری ارتباطات و تعاملات اجتماعی با دیگران از آن‌ها استفاده می‌کنند، یکی از راه‌هایی است که می‌توان با آن از شیوۀ اندیشیدن افراد آگاهی یافت. هدف از این پژوهش توصیفی-تحلیلی، بررسی مفاهیم و تبیین انگیزه‌های شناختی در شکل‌گیری اصطلاحات عامیانه فارسی است که با حوزۀ عینی «نان» ...  بیشتر

مقاله پژوهشی برخورد زبان‌ها
بررسی و نقش زبان مادری فارسی‌آموزان خارجی در مطالعه موردی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان

زهرا معراجی

دوره 8، شماره 1 ، اسفند 1403، صفحه 123-139

https://doi.org/10.30473/il.2025.63461.1525

چکیده
  همواره نگرش‌های گوناگونی در توافق یا مخالفت با بهره‌گیری از زبان اول برای آموزش زبان دوم وجود دارد. فراگیری زبان دوم اساساً یک تجزیه همگام‌سازی دو زبانه است که در آن فارسی‌آموزان تلاش می‌کنند زبان اول و دوم را به‌صورتی هماهنگ با یکدیگر در ذهن خود نگه دارند. استفاده از زبان مادری فارسی‌آموزان، نقش کاربردی در توضیح‌ها، تبیین تضادها ...  بیشتر

استعاره و مجاز در گونه زبانی رسانه‌های اقتصادی: رویکردی پیکره‌بنیاد
دوره 1، شماره 1 ، دی 1395، ، صفحه 48-56

چکیده
  متون خبری، به‌ویژه عناوین خبری، باید دارای زبانی جذاب و ترغیب‏کننده باشند تا توجه مخاطب را جلب کنند و او را به مطالعه و پیگیری خبر تشویق نمایند. یکی از شیوه‏های دستیابی به این هدف، استفادۀ مناسب از استعاره و مجاز در زبان رسانه است. این دو فرایند شناختی-مفهومی ریشه در فرایندهای تفکر و مفهوم‌سازی دارند و اجزای نظام شناختی انسان هستند. ...  بیشتر

تأثیر جنسیت بر درک نوای عاطفی گفتار در زبان فارسی
دوره 1، شماره 1 ، دی 1395، ، صفحه 87-99

چکیده
  لازمة تعامل اجتماعیمؤثر پردازش ودرک صحیحنوای عاطفی گفتار گوینده است. گفتار عاطفی، که حاوی اطلاعات زیادی دربارة احساسات و مقاصد اجتماعی گوینده است،خود از تفاوت‌هایی فردی-جامعه‌شناختی همچون سن و جنس تاثیر می‌پذیرد که از این میان نقش جنسیت به اندازة کافی مطالعه نشده و هنوز محل بحث است. همچنین معدودمطالعات انجام‌شده، تنها عملکرد ...  بیشتر

نظام زمان- وجه- نمود در گویش هورامی پاوه
دوره 1، شماره 1 ، دی 1395، ، صفحه 57-74

چکیده
  هورامی زبانی از خانوادۀ گورانی- هورامی- زازا، از زبان‌های ایرانی شاخۀ شمال غربی است. بسیاری این خانوادۀ زبانی را جزء زبان‌های کردی به شمار می‌آورند، اما این موضوع محل اختلاف بسیار است و تفاوت‌های ساختاری که میان این زبان‌ها وجود دارد به این اختلاف دامن می‏زند. یکی از وجوه تفاوت این زبان با زبان‌های کردی نظام غنی و پیچیدۀ زمان- ...  بیشتر

گفتمان‌نماهای «افشا» در زبان فارسی: رویکرد دستوری‌شدگی
دوره 1، شماره 2 ، فروردین 1396، ، صفحه 9-16

چکیده
    هاینه (2013) نقش اصلی گفتمان‌نماها را برقراری ارتباط میان گفتار و موقعیت گفتمان، یعنی تعامل میان گوینده و شنونده، بیان عقاید گوینده و سازمان‌دهی متن می‌داند. این عناصر به لحاظ ساخت نحوی مستقل از محیط نحوی جمله هستند. از آنجا که واحدهای مذکور، به‌عنوان ابزارهای ویژۀ کاربرد زبان و انتقال مؤثرتر پیام، در ارتباطات اجتماعی نقش برجسته‌ای ...  بیشتر

مطالعۀ جامعه‏‌شناختی هویت زبانی مهاجرین قوم لَک ساکن تهران
دوره 3، شماره 2 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 49-59

https://doi.org/10.30473/il.2020.47104.1273

چکیده
  مهاجرت، زمینه‏های مهمی برای ایجاد تغییرات هویتی فراهم می‏سازد. هدف مقالۀ حاضر، مطالعۀ هویت زبانی مهاجرین قوم لک ساکن محلۀ نامجو (گرگان) تهران از دیدگاه زبان‏شناسی اجتماعی است؛ لذا با رویکرد کیفی، داده‏ها از طریق مشاهده، مصاحبه نیمه‏ساخت‏یافته و عمیق با 23 نقر که با نمونه‏گیری گلوله‏برفی انتخاب شده بودند، جمع‌آوری شد. ...  بیشتر

ابر واژگان