با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
دوره 7 (1402-1403)
دوره 6 (1401-1402)
دوره 5 (1400-1401)
دوره 4 (1399-1400)
دوره 3 (1399-1398)
دوره 2 (1398-1397)
دوره 1 (1396-1395)
تعداد دوره‌ها 8
تعداد شماره‌ها 29
تعداد مقالات 209
تعداد نویسندگان 400
تعداد مشاهده مقاله 167,443
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 118,382
نسبت مشاهده بر مقاله 801.16
نسبت دریافت فایل بر مقاله 566.42
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 700
تعداد مقالات رد شده 432
درصد عدم پذیرش 62
تعداد مقالات پذیرفته شده 210
درصد پذیرش 30
زمان پذیرش (روز) 246
تعداد پایگاه های نمایه شده 5
تعداد داوران {reviewerC

این فصلنامه در فهرست مجلات مندرج در نمایه ISC MasterList قرار دارد و با استناد به گزارش این پایگاه، ضریب ‌تأثیر 0/143  را در سال 98 کسب نموده و در رتبه‌بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  سال 1401 موفق به کسب رتبه ب شده است.

 

بر اساس نامه شماره  7/22551/د  مورخ 1400/09/01 معاونت پژوهش و فناوری برای بررسی، داوری و چاپ مقالات در فصلنامه، هزینه دریافت خواهد شد. هزینه بررسی و پذیرش مقاله در حال حاضر سه میلیون ریال تا مرحله پذیرش قطعی و سه میلیون ریال هزینه انتشار (جمعاً شش میلیون ریال) می‌باشد.

  

زبان‌شناسی اجتماعی آن شاخه از زبان‌شناسی است که با زبان به عنوان پدیده‌ای فرهنگی و اجتماعی سر و کار دارد. زبان‌شناسی اجتماعی در زمینه زبان و جامعه به پژوهش می‌پردازد و با علوم اجتماعی به ویژه جامعه‌شناسی، ارتباطات انسانی و رسانه‌ای، روان‌شناسی اجتماعی، مردم‌شناسی و جغرافیای انسانی ارتباط نزدیکی دارد. ذیل این عنوان، همه مطالعات مربوط به زبان در بافت اجتماعی‌اش -یعنی زبان بدان گونه که مردم عادی در زندگی روزمره بدان تکلم می نمایند- قرار می‌گیرد. طی چند دهة گذشته، مجله‌هایی در زمینة زبان و  زبان‌شناسی منتشر شده است که در جای خود بس مهم و کارساز بوده است، لیکن، کمتر به مسائل زبان‌شناسی اجتماعی پرداخته شده است؛ از طرفی گستردگی این حوزه و وسعت دامنة کار و توجه استادان، پژوهشگران و دانشجویان به این مقوله، می‌طلبد فصلنامه‌ای تخصصی به پژوهش و ارائه دستاوردهای علمی در این زمینه توجه ویژه‌ای داشته باشد. انتشار فصلنامه زبان‌شناسی اجتماعی، زمینه‌های مطالعه، پژوهش و گردآوری اطلاعات در خصوص رابطه میان زبان و جامعه را فراهم می‌سازد.

 مقالات این فصلنامه از شماره پاییز 1397 دارای شناسه DOI می باشند.

مقالات ارسالی به این نشریه از طریق سامانه مشابهت یاب کنترل می شوند.

فصلنامه زبان‌شناسی اجتماعی دانشگاه پیام‌نور با همکاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات براساس مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 5709/7/ص تاریخ 1394/6/11 راه اندازی شده است و طبق نامه شماره /3/18/55479 به تاریخ 1397/03/19موفق به اخذ درجه علمی پژوهشی از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری شده است. تفاهم‌نامه جدید همکاری فصلنامه علمی زبان‌شناسی اجتماعی با انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات از تاریخ 1401/14/01 و تفاهم‌نامه با انجمن زبان‌شناسی ایران از تاریخ 16/06/1400 منعقد شده‌است. 

این نشریه فقط مقالاتی را منتشر می‌کند که به شیوه‌­ای علمی و روشمند دریکی از زمینه­ های مرتبط با حوزه فعالیت مجله و به زبان فارسی نوشته شده باشد.

پیش از ارسال مقاله حتما دستورالعمل بخش راهنمای نویسندگان را مطالعه فرمایید.

                    

 


دانلود مقاله از سایت فصلنامه رایگان است. 
این نشریه سرقت ادبی را بررسی می کند.
مقاله پژوهشی و سایر موضوعات پیشنهادی
مبانی فرهنگ‌نویسی دوزبانة پویا از منظر ترجمة فارسی به انگلیسی

ابوالفضل علمدار؛ فرشید سمائی؛ راحله گندمکار

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 1-17

https://doi.org/10.30473/il.2025.73531.1671

چکیده
  هدف پژوهش حاضر طرح مبانی فرهنگ‌نویسی دوزبانة پویا از رهگذر شناسایی و تحلیل چالش‌هایی بود که بر سر راه ترجمه از فارسی به انگلیسی می‌تواند پیش‌روی مترجم قرار بگیرد. منبع گردآوری و ثبت داده‌ها، پایگاه اینترنتی شهر خبر بود. جملاتی در ده زمینة اخبار سیاسی، ورزشی، اقتصادی، استخدامی، فناوری، هنری، پزشکی، حوادث، گردشگری و فرهنگی در بازة ...  بیشتر

مقاله پژوهشی و سایر موضوعات پیشنهادی
بررسی تحلیلی چالش‌‍های معادل‌یابی در ترجمۀ متون تخصصی در حوزۀ روانکاوی

محمدحسین حدادی؛ شافع فلاحی

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 19-36

https://doi.org/10.30473/il.2025.73568.1673

چکیده
  ترجمه به‌عنوان یک فرایند پیچیده، چیزی فراتر از انتقال سادۀ کلمات از زبان مبدأ به زبان مقصد است. این فرایند شامل انتقال معانی، مفاهیم و حتی تأثیرات فرهنگی و روان‌شناختی نهفته در متن زبان مبدأ است. اهمیت این موضوع در ترجمۀ متون تخصصی، به‌ویژه در حوزه‌ۀ پیچیده‌ای چون روانکاوی، دوچندان می‌شود. روانکاوی، به دلیل ماهیت چندلایه و اصطلاحات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
بررسی فرآیندهای ساختواژی در ترانه های رپ فارسی

محمدرضا پهلوان‌نژاد؛ عشرت سادات میرحسینی

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 37-49

https://doi.org/10.30473/il.2025.70758.1640

چکیده
  موسیقی رپ یکی از گفتمان های حاضر در ایران به شمار می رود که از اواخر دهه 70 وارد ایران شد و با خود نوعی فرهنگ جدید را پایه ریزی کرد. یکی از ویژگی های این موسیقی، واژه های خاصی است که در متن ترانه های آن به کار می رود. به نظر می رسد رپرها با تلفیق واژه های بیگانه و زبان مخفی فارسی سعی در ایجاد گونه زبانی خاصی دارند تا هویت خود را در جامعه تثبیت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
گامی به سوی تدوین راهنمای طبقه‌بندی و سطح‌بندی شده مولفه‌های فرهنگ به مثابه مهارت پنجم زبان آموزی

صبا چخماچی دوم؛ بهمن زندی؛ مریم سادات غیاثیان؛ آرزو نجفیان

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 51-69

https://doi.org/10.30473/il.2024.70779.1637

چکیده
  ارتباط نزدیک زبان و فرهنگ منجر به تاثیر متقابل آن دو بر یکدیگر می‌شود. بسیاری از محققان در بحث آموزش زبان؛ فرهنگ را در کنار زبان هدف اصلی در نظرگرفته‌اند. پژوهش حاضر به پرسش‌های زیر پاسخ‌داده‌است: مولفه‌های فرهنگی ارائه‌شده در چارچوب مشترک اروپایی کدامند و از نظر مدرسان فارسی به غیر فارسی‌زبانان کدام در اولویت‌اند. مقاله در نهایت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی گویش‌شناسی
ترسیم مرز گویشی بانه ای- مکریانی در حد فاصل شهرستان های بانه و سردشت

طاهره افشار؛ محمد احمدی؛ الهام ثباتی

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 71-84

https://doi.org/10.30473/il.2025.73911.1677

چکیده
  پژوهش حاضر تلاشی است در‌راستای ترسیم مرز‌گویشی میان گونه‌های بانه‌ای و مکریانی که با‌استفاده از منابع کتابخانه‌ای و گردآوری داده‌های‌میدانی از طریق پرسشنامه‌هایی که در بین 80 نفر از گویشوران (40 نفر مرد و 40 نفر زن) توزیع شد، به انجام رسیده است. بدین‌ترتیب که پس از گردآوری داده‌ها و آوانگاری آنها، به ترسیم مرز‌گویشی پرداخته‌شد. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان و فرهنگ
ارزیابی وضعیت انتقال ارزش های فرهنگی در محتواهای آموزشی (آموزش زبان انگلیسی در آموزشگاه های خصوصی)

بهزاد مریدی

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 85-104

https://doi.org/10.30473/il.2025.73968.1679

چکیده
  از نظر هدف کابردی و از نظر روش پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل مدرسان و زبان آموزان آموزشگاه-های زبان انگلیسی است. برای اجرای این مطالعه، چهار گروه به عنوان نمونه انتخاب شدند؛ زبان آموزان نوجوان (تا 18 سال)، زبان آموزان بزرگسال (بالای 18 سال)، مدرسین و مدیران مؤسسات و نهادهای متولی آموزش. نتایج تحلیل داده ها حاکی از آن است که اغلب مدرسان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
نام‌شناسی دیجیتال: تحلیل هویّـت فردی و جمعی در نام‌های کاربری اینستاگرام در جامعه ایران

الهه کمری

دوره 8، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 105-118

https://doi.org/10.30473/il.2025.74181.1683

چکیده
  این پژوهش با هدف تحلیل کیفی نام‌های کاربری کاربران فارسی‌زبان در اینستاگرام، الگوهای زبانی و مضامین هویتی موجود در آن‌ها را بررسی کرده است. با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون، 200 نام کاربری از پروفایل‌های فعال کاربران فارسی‌زبان (ساکن ایران و مهاجران) به‌صورت تصادفی جمع‌آوری شد. داده‌ها در شش مرحله شامل آشنایی با داده‌ها، ...  بیشتر

استعاره و مجاز در گونه زبانی رسانه‌های اقتصادی: رویکردی پیکره‌بنیاد
دوره 1، شماره 1 ، دی 1395، ، صفحه 48-56

چکیده
  متون خبری، به‌ویژه عناوین خبری، باید دارای زبانی جذاب و ترغیب‏کننده باشند تا توجه مخاطب را جلب کنند و او را به مطالعه و پیگیری خبر تشویق نمایند. یکی از شیوه‏های دستیابی به این هدف، استفادۀ مناسب از استعاره و مجاز در زبان رسانه است. این دو فرایند شناختی-مفهومی ریشه در فرایندهای تفکر و مفهوم‌سازی دارند و اجزای نظام شناختی انسان هستند. ...  بیشتر

تأثیر جنسیت بر درک نوای عاطفی گفتار در زبان فارسی
دوره 1، شماره 1 ، دی 1395، ، صفحه 87-99

چکیده
  لازمة تعامل اجتماعیمؤثر پردازش ودرک صحیحنوای عاطفی گفتار گوینده است. گفتار عاطفی، که حاوی اطلاعات زیادی دربارة احساسات و مقاصد اجتماعی گوینده است،خود از تفاوت‌هایی فردی-جامعه‌شناختی همچون سن و جنس تاثیر می‌پذیرد که از این میان نقش جنسیت به اندازة کافی مطالعه نشده و هنوز محل بحث است. همچنین معدودمطالعات انجام‌شده، تنها عملکرد ...  بیشتر

نظام زمان- وجه- نمود در گویش هورامی پاوه
دوره 1، شماره 1 ، دی 1395، ، صفحه 57-74

چکیده
  هورامی زبانی از خانوادۀ گورانی- هورامی- زازا، از زبان‌های ایرانی شاخۀ شمال غربی است. بسیاری این خانوادۀ زبانی را جزء زبان‌های کردی به شمار می‌آورند، اما این موضوع محل اختلاف بسیار است و تفاوت‌های ساختاری که میان این زبان‌ها وجود دارد به این اختلاف دامن می‏زند. یکی از وجوه تفاوت این زبان با زبان‌های کردی نظام غنی و پیچیدۀ زمان- ...  بیشتر

گفتمان‌نماهای «افشا» در زبان فارسی: رویکرد دستوری‌شدگی
دوره 1، شماره 2 ، فروردین 1396، ، صفحه 9-16

چکیده
    هاینه (2013) نقش اصلی گفتمان‌نماها را برقراری ارتباط میان گفتار و موقعیت گفتمان، یعنی تعامل میان گوینده و شنونده، بیان عقاید گوینده و سازمان‌دهی متن می‌داند. این عناصر به لحاظ ساخت نحوی مستقل از محیط نحوی جمله هستند. از آنجا که واحدهای مذکور، به‌عنوان ابزارهای ویژۀ کاربرد زبان و انتقال مؤثرتر پیام، در ارتباطات اجتماعی نقش برجسته‌ای ...  بیشتر

مطالعۀ جامعه‏‌شناختی هویت زبانی مهاجرین قوم لَک ساکن تهران
دوره 3، شماره 2 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 49-59

https://doi.org/10.30473/il.2020.47104.1273

چکیده
  مهاجرت، زمینه‏های مهمی برای ایجاد تغییرات هویتی فراهم می‏سازد. هدف مقالۀ حاضر، مطالعۀ هویت زبانی مهاجرین قوم لک ساکن محلۀ نامجو (گرگان) تهران از دیدگاه زبان‏شناسی اجتماعی است؛ لذا با رویکرد کیفی، داده‏ها از طریق مشاهده، مصاحبه نیمه‏ساخت‏یافته و عمیق با 23 نقر که با نمونه‏گیری گلوله‏برفی انتخاب شده بودند، جمع‌آوری شد. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تنیدگی و اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه در آموزش برخط درس زبان عربی در دوران همه‌گیری ویروس کووید۱۹

سیف‌اله ملایی‌پاشایی؛ محمد مهدی روشن چسلی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 27 فروردین 1404

https://doi.org/10.30473/il.2025.62698.1512

چکیده
  با شیوع بیماری کرونا از اسفندماه 1398 یکی از برنامه‌های پیشگیرانه، تعطیلی آموزش حضوری و توسعه آموزش برخط بودکه چون در مدارس سابقه‌ای نداشت نه تنها دانش‌آموزان که حتی بسیاری از معلمان را با مشکلاتی مواجه ساخت. با عدم امکان حضور دانش آموزان در مدرسه تعامل اجتماعی دانش‌آموز-دانش‌آموز و دانش‌آموز-معلم بسیار کاهش یافت؛ تغییر مطالبات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل فضای گفتمانی نوروز: از کنش‌های اجتماعی تا کارکردهای نشانه- انسان‌شناختی

ملیحه سعیدی؛ حمیدرضا شعیری؛ علی کریمی فیروز جایی؛ محمدرضا احمدخانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 تیر 1404

https://doi.org/10.30473/il.2025.68176.1600

چکیده
  از دیدگاه نشانه ـ معناشناسی گفتمانی، سه عنصر سوژه، اُبژه و جهان هستی در فرآیند تولید معنا دخالت دارند که بر مبنای ارتباطی حسّی ـ ادراکی در تعاملاند. در این رویکرد آنچه اهمیّت دارد ﺣﻀﻮر ﻛﻨﺸﮕﺮ است ﻛﻪ در ﻣﺒﺪأ ﮔﻔﺘﻪ ﻗـﺮار دارد. این پژوهش قصد دارد تا با اتکاء به رویکرد نشانه-معناشناسی گفتمانی، به تحلیل فضای گفتمانی نوروز از ورای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
خشونت کلامی به مثابه سوءرفتار سازمانی: واکاوی پدیدارشناسانه تجربه کارکنان زن از خشونت کلامی در مؤسسات آموزش عالی

فیروزه اصغری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 تیر 1404

https://doi.org/10.30473/il.2025.73969.1680

چکیده
  یکی از مصادیق خشونت در محل کار به خشونت کلامی تعلق دارد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که پیامدهای ناخوشایند خشونت کلامی در سازمان‌ها به دلیل غیر فیزیکی بودن نوع خشونت و نداشتن تظاهر فیزیکی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. هدف از انجام پژوهش کیفی حاضر، واکاوی تجارب کارکنان زن از پدیده خشونت کلامی در محل کار استبراساس یافته‌های پژوهش مولفه‌های ...  بیشتر

ابر واژگان