مقاله پژوهشی
جامعهشناسی آموزش و یادگیری زبان
سیفاله ملاییپاشایی؛ محمد مهدی روشن چسلی
چکیده
با شیوع بیماری کرونا از اسفندماه 1398 یکی از برنامههای پیشگیرانه، تعطیلی آموزش حضوری و توسعه آموزش برخط بودکه چون در مدارس سابقهای نداشت نه تنها دانشآموزان که حتی بسیاری از معلمان را با مشکلاتی مواجه ساخت. با عدم امکان حضور دانش آموزان در مدرسه تعامل اجتماعی دانشآموز-دانشآموز و دانشآموز-معلم بسیار کاهش یافت؛ تغییر مطالبات ...
بیشتر
با شیوع بیماری کرونا از اسفندماه 1398 یکی از برنامههای پیشگیرانه، تعطیلی آموزش حضوری و توسعه آموزش برخط بودکه چون در مدارس سابقهای نداشت نه تنها دانشآموزان که حتی بسیاری از معلمان را با مشکلاتی مواجه ساخت. با عدم امکان حضور دانش آموزان در مدرسه تعامل اجتماعی دانشآموز-دانشآموز و دانشآموز-معلم بسیار کاهش یافت؛ تغییر مطالبات و مزایای تعامل اجتماعی بهویژه دگرگونی بنیادی ارتباط زبانی وضعیت تحصیلی دانشآموزان، مانند تنیدگی و اشتیاق تحصیلی آنها را متاثر کرد. در پژوهش حاضر تنیدگی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان درس زبان خارجی عربی دوره متوسطه در دوران همه گیری کرونا بررسی شد.روش مطالعه حاضر توصیفی (همبستگی) بود. نمونه مورد بررسی شامل533 دانش آموز دوره متوسطه اول شهر گرگان در سال تحصیلی 400-1399 بودند که به پرسشنامه های اشتیاق تحصیلی ریو و تنیدگی تحصیلی سان و همکاران پاسخ دادند. تحلیل داده ها با نرم افزار spss و روش های آماری انجام شد.یافتهها: اشتیاق تحصیلی با تنیدگی تحصیلی رابطه معناداری داشت. بین تنیدگی تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنادار شد و پسران از تنیدگی تحصیلی بالاتری برخوردار بودند. از نظر درگیری کلی تحصیلی بین دانش آموزان تفاوت معناداری مشاهده نشد اما دانش آموزان پسر درگیری تحصیلی رفتاری و عاطفی بالاتری داشتند.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی اجتماعی
فیروزه اصغری
چکیده
یکی از مصادیق خشونت در محل کار به خشونت کلامی تعلق دارد. مطالعات انجام شده نشان میدهد که پیامدهای ناخوشایند خشونت کلامی در سازمانها به دلیل غیر فیزیکی بودن نوع خشونت و نداشتن تظاهر فیزیکی مورد توجه قرار نمیگیرد. هدف از انجام پژوهش کیفی حاضر، واکاوی تجارب کارکنان زن از پدیده خشونت کلامی در محل کار استبراساس یافتههای پژوهش مولفههای ...
بیشتر
یکی از مصادیق خشونت در محل کار به خشونت کلامی تعلق دارد. مطالعات انجام شده نشان میدهد که پیامدهای ناخوشایند خشونت کلامی در سازمانها به دلیل غیر فیزیکی بودن نوع خشونت و نداشتن تظاهر فیزیکی مورد توجه قرار نمیگیرد. هدف از انجام پژوهش کیفی حاضر، واکاوی تجارب کارکنان زن از پدیده خشونت کلامی در محل کار استبراساس یافتههای پژوهش مولفههای اصلی در ماهیت خشونت کلامی از دیدگاه کارکنان زن به خشونت کلامی جنسیت محور شامل خشونت کلامی با ماهیت «جنسی» و «غیرجنسی» تعلق دارد. درک کارکنان زنان از هر دو نوع خشونت، براساس هدف خشونتگر (تعمدانه و منفعت طلبانه) و چگونگی ابراز خشونت (خصمانه یا محبت آمیز)، «آزاردهنده» و «توهین آمیز» است. زنان اگر بطور غالب در مواجهه با رفتار کلامی خشونتآمیز از راهبردهای «تدافعی» و «تهاجمی» استفاده میکنند اما در مواجهه با خشونت کلامی با ماهیت جنسی، به عنوان آزاردهندهترین نوع خشونت استفاده، راهبرد «انفعالی» را (به دلیل ترس از قضاوت نادرست و انگ زنی د رمحیط کار) ترجیح میدهند. تجارب کارکنان زن نشان میدهد،
مقاله پژوهشی
نشانهشناسی
ملیحه سعیدی؛ حمیدرضا شعیری؛ علی کریمی فیروز جایی؛ محمدرضا احمدخانی
چکیده
از دیدگاه نشانه ـ معناشناسی گفتمانی، سه عنصر سوژه، اُبژه و جهان هستی در فرآیند تولید معنا دخالت دارند که بر مبنای ارتباطی حسّی ـ ادراکی در تعاملاند. در این رویکرد آنچه اهمیّت دارد ﺣﻀﻮر ﻛﻨﺸﮕﺮ است ﻛﻪ در ﻣﺒﺪأ ﮔﻔﺘﻪ ﻗـﺮار دارد. این پژوهش قصد دارد تا با اتکاء به رویکرد نشانه-معناشناسی گفتمانی، به تحلیل فضای گفتمانی نوروز از ورای ...
بیشتر
از دیدگاه نشانه ـ معناشناسی گفتمانی، سه عنصر سوژه، اُبژه و جهان هستی در فرآیند تولید معنا دخالت دارند که بر مبنای ارتباطی حسّی ـ ادراکی در تعاملاند. در این رویکرد آنچه اهمیّت دارد ﺣﻀﻮر ﻛﻨﺸﮕﺮ است ﻛﻪ در ﻣﺒﺪأ ﮔﻔﺘﻪ ﻗـﺮار دارد. این پژوهش قصد دارد تا با اتکاء به رویکرد نشانه-معناشناسی گفتمانی، به تحلیل فضای گفتمانی نوروز از ورای کنشهای اجتماعی و کارکردهای نشانه- انسانشناختی آن بپردازد. مسئلۀ اصلی این پژوهش، بررسی گفتمان نوروز با توجه به حضور پدیدارشناختی سوژۀ انسانی، انتقال فضاهای گفتمانی در پی برهمکنشهای جمعی و برقراری نظام تطبیقی در نتیجۀ عملکرد فراکنشی سوژۀ جمعی است.پرسش اصلی اینست که چگونه گفتمان نوروز، با دارا بودن کنشهای اجتماعی و فضاهای توپولوژیکی متکثّر ، قادر به ایجاد ارتباط مبتنی بر تطبیق میان انسان و جهان هستی است؟ با توجه به اینکه بنیان فکری نشانهمعناشناسی بر اصل وابستگی معنا به حضور پدیداری سوژه و تعامل او با ابژههای جهانهستی استوار است ؛ روش تحقیق اتخاذ شده با تکیه بر این رویکرد، مطالعۀ کیفی فضاهای گفتمانی نوروز و نقش کنشگران در انتقال این فضاهاست. یافتههای تحقیق نشان میدهد که سپهرنشانهای نوروز با امکانِ انتقال فضاها؛ کنشها و ارزشها منجر به برقراری وحدت میان انسانها و جهانهستی میگردد.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی اجتماعی
زهرا کازرونی مجرد؛ جلال رحیمیان؛ امیرسعید مولودی؛ علیرضا خرمایی
چکیده
چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر جنسیت، سن و سطح تحصیلات گویشوران دوزبانهی عربی – فارسی شهر نخل تقی بر میزان رمزگردانی آنها صورت میگیرد. آزمودنیهای این پژوهش، 80 گویشور دوزبانهی عربی – فارسی شهر نخل تقی هستند که با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدهاند. این آزمودنیها، شامل دو گروه جنسیتی زن ...
بیشتر
چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر جنسیت، سن و سطح تحصیلات گویشوران دوزبانهی عربی – فارسی شهر نخل تقی بر میزان رمزگردانی آنها صورت میگیرد. آزمودنیهای این پژوهش، 80 گویشور دوزبانهی عربی – فارسی شهر نخل تقی هستند که با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدهاند. این آزمودنیها، شامل دو گروه جنسیتی زن و مرد میباشند و از دو ردهی سنی 20 تا 40 سال و بالای 40 سال و همچنین از دو گروه تحصیلی زیردیپلم و دیپلم و بالاتر از دیپلم انتخاب گردیدهاند. دادههای پژوهش، بهوسیلهی ضبط مکالمات آزمودنیها با یکدیگر جمعآوری و سپس براساس چارچوب تحلیل پاپلاک (1980) تجزیه و تحلیل شدند. در ادامه، میزان رمزگردانیها براساس عوامل جنسیت، سن و سطح تحصیلات شمارش و ثبت گردید. در پایان، نتایج حاصلشده در نرم افزار SPSS.27 و با بهکارگیری آزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان میدهند که اگرچه جنسیت و سن این گویشوران بر میزان رمزگردانی آنها تأثیری ندارد، امّا، سطح تحصیلات آنها بر میزان رمزگردانیشان موثر است.
مقاله پژوهشی
نشانهشناسی
سعیده جعفرنژاد؛ غلام رضا آذری؛ فروغ کاظمی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر قصهگویی بر مهارتهای ارتباطی کودکان 5 تا 7 سال از طریق تحلیل نشانهشناختی ده داستان از مجموعه «خانواده خرسها» انجام شد. تحلیل نشانهشناختی به روش تحلیل رمزگان پنجگانۀ بارت (هرمنوتیک، کنشی، نمادین، معنایی و فرهنگی) صورت گرفت. پرسش اصلی این پژوهش عبارت است از: متون قصههای منتخب از چه نشانههایی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر قصهگویی بر مهارتهای ارتباطی کودکان 5 تا 7 سال از طریق تحلیل نشانهشناختی ده داستان از مجموعه «خانواده خرسها» انجام شد. تحلیل نشانهشناختی به روش تحلیل رمزگان پنجگانۀ بارت (هرمنوتیک، کنشی، نمادین، معنایی و فرهنگی) صورت گرفت. پرسش اصلی این پژوهش عبارت است از: متون قصههای منتخب از چه نشانههایی در بیان کنشهای ارتباطی بهره بردهاند؟ یافتهها نشان داد رمزگان کنشی و نمادین به دلیل ساختار ساده و قابلیت درک آسان برای این گروه سنی، بیشترین کاربرد را در آموزش رفتارهای اجتماعی و انتقال الگوهای ارتباطی داشتند. همچنین مشخص شد رمزگان هرمنوتیک با ایجاد تعلیق و طرح پرسش، کنجکاوی و تفکر تحلیلی کودکان را برانگیخت، اما به دلیل پیچیدگی برای این گروه سنی کمتر قابل فهم بود. رمزگان معنایی نیز به دلیل ماهیت ضمنی و غیرمستقیمی که دارد کمتر مورد استفاده قرار گرفت. نتایج بر اهمیت طراحی قصههایی با رمزگان زودیاب، ساده و متناسب با ظرفیت شناختی کودکان را نشان میدهد
مقاله پژوهشی
جامعهشناسی آموزش و یادگیری زبان
مریم صبوری؛ سعید غنی آبادی؛ سیدمحمدرضا عادل؛ محمد داودی
چکیده
هدف: این مطالعۀ قومنگارانه به بررسی تأثیر همتایان بر جامعهپذیری زبانآموزان در آموزشگاه های زبان انگلیسی و به کارگیری راهبردهای ادبورزی در طول همهگیری کووید-19 میپردازد. روش تحقیق: ابزارهای جمعآوری داده شامل مشاهدۀ کلاسی، مصاحبههای نیمه ساختاریافته، یادداشتهای پژوهشگران، فایلهای صوتی ضبطشده و یادداشتهای ...
بیشتر
هدف: این مطالعۀ قومنگارانه به بررسی تأثیر همتایان بر جامعهپذیری زبانآموزان در آموزشگاه های زبان انگلیسی و به کارگیری راهبردهای ادبورزی در طول همهگیری کووید-19 میپردازد. روش تحقیق: ابزارهای جمعآوری داده شامل مشاهدۀ کلاسی، مصاحبههای نیمه ساختاریافته، یادداشتهای پژوهشگران، فایلهای صوتی ضبطشده و یادداشتهای روزانۀ زبانآموزان میشود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از نرم افزار تحلیلی MAXQDA pro-2020 که بر اساس تحلیل محتوای کیفی مستقیم است استفاده شده است. یافته ها: بر اساس هفت اصل جامعهپذیری زبان (لی و بوکولتز ، 2015)، نتایج نشان داد که 11 زیرمجموعه شامل سازگاری رفتاری در فضای مجازی، خلق زبان مشترک گروهی، تقسیم دانش به شیوههای نوین، شبکههای حمایتی دیجیتال، توسعه هویت اجتماعی، ادب منفی تقویت شده، چرخش راهبردی، ادب مثبت دیجیتال، طنز تعدیل کننده، تعدیل سلسله مراتب و بازبینی ادب ورزی را میتوان بازشناسی کرد. نتیجه گیری: در نتیجه، همتایان در جامعهپذیری زبانآموزان بسیار تأثیرگذار هستند. علاوه بر این، زبانآموزان ایرانی از راهبردهای ادبورزی مثبت و منفی در تعامل با معلم و همتایان خود استفاده کردند.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی اجتماعی
مرضیه فولادین؛ علی علیزاده؛ شهلا شریفی
چکیده
این مطالعه با استفاده از چارچوب زبانشناسی فرهنگی، مفاهیم خوشبینی را در ضربالمثلهای فارسی بررسی میکند و نشان میدهد که این مفاهیم چگونه در بستر فرهنگی و زبانی جامعه فارسیزبان شکل گرفتهاند. شرکتکنندگان شامل 50 دانشجوی مقطع کارشناسی (34 زن و 16 مرد) از دانشگاه فردوسی مشهد بودند. 37 ضربالمثل به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب ...
بیشتر
این مطالعه با استفاده از چارچوب زبانشناسی فرهنگی، مفاهیم خوشبینی را در ضربالمثلهای فارسی بررسی میکند و نشان میدهد که این مفاهیم چگونه در بستر فرهنگی و زبانی جامعه فارسیزبان شکل گرفتهاند. شرکتکنندگان شامل 50 دانشجوی مقطع کارشناسی (34 زن و 16 مرد) از دانشگاه فردوسی مشهد بودند. 37 ضربالمثل به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد و از شرکتکنندگان خواسته شد نظر خود را درباره جنبههای خوشبینی در این ضربالمثلها بیان کنند. در مجموع، 916 عبارت مرتبط با خوشبینی جمعآوری شد که در مرحله تفسیری به سه مولفه اصلی دستهبندی شدند: توجه انتخابی، تفسیر منطقی، و انتظار. نتایج نشان میدهد که خوشبینی در ضربالمثلهای فارسی از طریق این سه مولفه مفهومسازی شده است. توجه انتخابیشامل تمرکز بر قدرت خداوند، زیباییهای خلقت، ویژگیهای مثبت افراد، نعمتها، فرصتها، توانمندیهای فردی و نتایج مثبت اعمال است که نشاندهنده نگرش مثبت به جهان و امید به آینده در فرهنگ فارسیزبانان است. تفسیر منطقینشان میدهد که رویدادها عمدتاً بر اساس عوامل بیرونی، ناپایدار و کنترلپذیر تفسیر میشوند، و نقش تقدیر و خواست خداوند در شکلدهی به رویدادها برجسته است. انتظارشامل امید به کمک خداوند، عملکرد درست دیگران و وقوع رخدادهای مثبت است که خوشبینی را با توکل به خداوند و امید به آیندها پیوند میدهد.